I CROSSED THE LINE
DOI:
https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1546Sammendrag
Da sykdommen kom, var det som å bli slengt ut i ukjent landskap, uten kart og kompass. Med nål og tråd forteller jeg historien om en deformert rygg, en revolusjonær mamma, helter, kjærlighet, reiser, byråkrater og livslange vennskap. Om å være en del av, og leve i en kultur på tvers av normalen. Tilhørighet. Om å falle utenom og mellom to stoler. Goethe foretok sin dannelsesreise, han var en voksen mann som tok et bevisst valg å reise ut i verden for å møte det fremmede, reflektere og vende tilbake visere. Jeg var et barn uten valg verken når det gjaldt min mors kjærlighet til en afroamerikansk mann, eller å utvikle en alvorlig ryggsykdom. I denne artikkelen forstås disse to livsvendingene bort fra normen gjennom et danningsperspektiv. Pilarer i mine dannelsesreiser som var utenom normen både i fysisk og psykisk forstand. Om å være i konstant transitt. Den collageaktige sammenkoblingen av broderi og tekst, utgjør et narrativt kunstnerisk utviklingsarbeid.Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.