In from the margins - enabling people with disabilities to learn and create music
DOI:
https://doi.org/10.7577/if.v4i2.1552Sammendrag
People with the most severe physical disabilities, for example who are only able to move their eyes, are at most risk of being left in the margins of society. They can communicate via 'eyegaze' text systems, but the challenge is to design an analogous music system to enable them to learn about, explore, and create music, so as to communicate and connect with others in a more universal way. The combination of eyegaze and music is a new area, so the design methodology relies on incorporating eyegaze features into an existing music system designed for switch-control. The design of this user-centred system has evolved over 20 years, with the continual involvement of disabled users and teachers. The resulting prototype eyegaze music system is designed to facilitate exploration and creative work without continual help to operate it, and was successfully tested by eyegaze users. This is the genesis of an instrument to enable anyone - even with the most severe disability - to participate and share in creative activities, and connect them more with society
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.