«Jeg følte at jeg faktisk ‘var’ der»

Resonans og berørthet mellom utøver og publikum i 'Enkemesse i en allehelgensnatt'

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5461

Emneord (Nøkkelord):

a/r/tografi, resonans, berørthet, interaktiv fortelling, hiv/aids, homohistorie, kirke og homofil, narrativ analyse

Sammendrag

I denne artikkelen tar jeg utgangspunkt i møtet mellom publikum og meg som utøver i min interaktive, musikalske fortelling om en allehelgensmesse jeg var med å arrangere på homodiskoteket Den Sorte Enke i Oslo på starten av nittitallet, en tid da homomiljøet var sterkt rammet av hiv/aids. I møte med en a/r/tografisk tilnærming utforsker jeg begrepene resonans og berørthet, og spør: Hvordan kan min subjektive fortelling fra 30 år tilbake i tid skape resonans og berørthet i andre mennesker i dag? Refleksjoner fra fem ulike publikummere sammen med to videoklipp fra forestillingen er råmaterialet for å diskutere problemstillingen i møte med relevante teoretiske perspektiv. Begrep som tilstedeværelse, sårbarhet, mot og åpenhet, både hos meg som utøver og i relasjon til publikum blir diskutert, sammen med betydningen av min egen historie og bakgrunn som kristen og homofil for å kunne forstå meg selv som a/r/tograf. I artikkelen, som har en essayistisk form, antyder jeg betydningen av åpenhet, tilstedeværelse og vilje til å bli berørt – både hos meg selv og hos publikum – for å kunne skape disse øyeblikkene av resonans og berørthet mellom publikum og meg som utøver.

Foto: Thomas Berbom 

Forfatterbiografi

Svein Fuglestad, OsloMet - storbyuniversitetet

Svein Fuglestad er førstelektor i musikk/aktivitetsfag med studenter på barnevern og sosialt arbeid ved Institutt for sosialfag, OsloMet – storbyuniversitetet.

Referanser

Balsnes, A. H. (2011). Sangen har gitt meg et nytt liv: kor, identitet og helse. I K. Stensæth & L. O. Bonde (red.), Musikk, helse og identitet (s. 25-43). NMH-publikasjoner; 2011:3.

Bjørkvold, J.-R. (1989). Det musiske menneske. Freidig forlag.

Britzman, D. P. (1995). Is there a queer pedagogy? Or, stop reading straight. Educational Theory 45(2), 151-165. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1995.00151.x

Brean, A. & Skeie, G. O. (2021). Musikk og hjernen. Om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen. Cappelen Damm.

Brown, B. (2010). The Power of Vulnearbility. TED talk. TEDxHouston, juni 2010. https://www.ted.com/talks/brene_brown_the_power_of_vulnerability

Buswell, D. (2006). Performance strategies for musicians. MX Publishing

Butler, J. (2004). Undoing gender. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203499627

Carrie, K. L. (2015). In search of an Aesthetic Pathway: A/r/tography of Young Children’s Encounters with Drama Improvisation. [Doktoravhandling] Hong Kong Institute of Education.

Deleuze, G. & Guattari, F. (1987/1980). Tusen platåer. Oversatt av B. Massumi. University of Minnesota Press.

de Vibe, M. & Karem, R. (2007). NÅ – tilstedeværelse i hverdagen. Michael de Vibe & Ragnar Karem.

Evans, K. (2016). A/R/T(herapist)-ography. Examining the Weave. I K. T. Galvin & M. Prendergast (Red.), Poetic Inquiry II – Seeing, Caring, Understanding. Using Poetry as and for Inquiry (s. 41-50). Brill. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-316-2_3

Evenshaug, A. J. (2024). Gjenklang i en rask verden. Forord i: H. Rosa. Akselerasjon og resonans. Artikler om livet i senmoderniteten. Cappelens upopulære skrifter.

Fox, S. M. (2023). Refashioning “Home”: An a/r/tographic exploration of Identity, Queerness, and Home Economics. [Masteroppgave]. University of British Columbia.

Fuglestad, S. (1996): «Jeg har ikke hatt noen vonde tanker på 1 time og 18 minutter». Ein studie om liv, død og vørdnad knytta til menneske med hiv/aids, sett i lys av musisk teori og praksis. [Hovedoppgave ved Institutt for musikk og teater, Avdeling for musikkvitenskap]. Universitetet i Oslo.

Fuglestad, S. (2015). The 'Uplifting' Music Program (Basic and Extended Versions). I D. Grocke & T. Moe (Red.), Guided Imagery & Music (GIM) and Music Imagery Methods for Individual and Group Therapy (s. 291-297). Jessica Kingsley Publishers.

Fuglestad, S. (2016). Kreativ musikkverkstad – ein arena for profesjonell utvikling i barnevernspedagogutdanninga? I K. Stensæth, V. Krüger & S. Fuglestad (Red.), I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern (s. 81-105). Norges musikkhøgskole.

Fuglestad, S. (2017). 'New Blood': A contemporary GIM programme. I Approaches: Ena diepistīmoniko periodiko mousikotherapeias, 9(2), 343-358. https://doi.org/10.56883/aijmt.2017.299

Fuglestad, S. (2020). "I am not the same as when we met": Creating an identity beyond the victim of childhood trauma through Guided Imagery and Music. Music therapy today. A quarterly journal of studies in music and music therapy, 16(1), 144-145.

Fuglestad, S. (2025). Å våge seg fram i tillit – om den røde løpers pedagogikk i lys av hovmodets ulike avskygninger. I T. Haugen & N. Gilje (Red.), Barn og de sju dødssyndene. Refleksjoner over dygder og laster. Vidarforlaget.

Fyrand, O. (2002). Berøring. Pantagruel forlag.

Gillard, T. (2014). Trust through art and its practice: a/r/tography study. [Masteroppgave]. University of British Columbia.

Gjengedal, E, Lykkeslet, E, Sørbø, J. I., & Sæther, V. H. (2013). ’Brightness in dark places’: Theatre as an arena for communicating life with dementia. I Dementia, vol. 13, issue 5. https://doi.org/10.1177/1471301213480157

Gjestland, T. (2022, 22. september). Resonans, I Store norske leksikon. https://snl.no/resonans

Grønningsæter, A. B. & Lescher-Nuland, B. R. (2013). Homopesten – om hiv blant menn som har sex med menn. I A. B. Grønningsæter, H. W. Kristiansen & B. R. Lescher-Nuland (Red.), Holdninger, levekår og livsløp – forskning om lesbiske, homofile og bifile (s. 101-116). Universitetsforlaget.

Gulseth, E. (2003). "How we became whole": kristne homofile i Metropolitan Community Church i London. [Masteroppgave]. Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Hagberg, K. A. (2003). Stage presence from head to toe: a manual for musicians. Scarecrow Press

Hagesæther, P. V. (2023). Prestens hemmelighet. De ukjente historiene fra aids-epidemien i Norge. Spartacus.

Halldorf, Loel & Hagman, Patrik (2021, 23. august). Sommarspecial del 3: Hartmut Rosa on resonance, politics and religion. [Audiopodcast - episode]. I Läsarpodden. Dagen.

Hannigan, S. (2012). A/r/tography and Place Ontology. I Visual Arts Research, 38(2), 85–96. https://doi.org/10.5406/visuartsrese.38.2.0085

Hayes, J.A., Chun-Kennedy, C., Edens, A. and Locke, B.D. (2011), Do Double Minority Students Face Double Jeopardy? Testing Minority Stress Theory. Journal of College Counseling, 14(2), 117-126. https://doi.org/10.1002/j.2161-1882.2011.tb00267.x

Hollander, J. (2023). Why we sing. Atlantic Books.

Holsten, J. A. & Gubrium, J. F. (2012). Varieties of Narrative Analysis. Sage. https://doi.org/10.4135/9781506335117

Irwin, R. L. (2004). ‘A/r/tography: a metonymic métissage’. I R. L. Irwin & A. de Cosson (red.), A/R/Tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry, (s. 27-38). Vancouver Pacific Educational Press.

Irwin, R. L. & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practice based research. I Springgay, S., Irwin, R. L. & Leggio, C. (Red.), Being with A/R/tography (s. xix-xxxiii). Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087903268

Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G. & Bickel, B. (2008). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. I Springgay, S., Irwin, R. L. & Leggio, C. (Red.), Being with A/R/tography (s. 205-220). Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087903268_017

Irwin, R. L. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in art education, 54(3), 198-215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Jørgensen, M. (2022). Det sceniske nærværet. Hvordan jobber sangere i prestasjonsøyeblikket? [Masteroppgave]. Universitetet i Oslo.

Karlsson, B., Klevan, T., Soggiu, A-S., Sælør, K. T. & Villje, L. 2021. Hva er autoetnografi? Cappelen Damm Akademisk.

Kristoferson, L. & Wrangsjö, B. (2019). Det är farlige att inne sjunga. Vad det betyder att sjunga i kör – musikaliskt, psykologiskt och sosialt. Carlssons.

Kulset, N. B. (2017). Musickhood. Om verdien av musikalsk kapital og musikalsk trygghet i væremåten hos voksne i flerspråklige barnehager. En selvstudie av egen musikkpraksis. [Doktorgradsavhandling] Norges tekniske og naturvitenskaplige universitet NTNU (2017:185).

Kulset, N. B. (2021). Din musikalske kapital. 2. utgave. Universitetsforlaget.

Leake, J. (2015). Women re-imagining life through art: A/r/tographical discoveries in a community expressive arts studio. Journal of Applied Arts & Health, 6(3), 291-306. https://doi.org/10.1386/jaah.6.3.291_1

Leggio, C. (2008). Autobiography: Researching Our Lives and Living Our Research. I S. Springgay, R. L. Irwin & C. Leggio (Red.), Being with A/R/tography, (s. 3-23). Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087903268_002

Lindvang, C. & Beck, B. D. (2017). Musik, krop og følelser. Neuroaffektive processer i musikterapi. Frydenlund akademic.

Manum, O. A. (2010). Kjærlighet, kunnskap og kondom: Den hivpolitiske kampen i Norge. Pax forlag.

May, R. (1994): Mot til å skape. (K. O.Jensen & T. Arneberg, Overs.). Aventura forlag. (Opprinnelig utgitt 1975)

McAdams, D. P. (2005) Studying lives in time: A narrative approach. I R. Levy, P. Ghisletta, J-M. Le Goff, D. Spini & E. Widmer (Red.), Towards an Interdisciplinary Perspective on the Life Course. Elsevier Lt.

Mellingen, H.I. (2013). Fra smertespråk til lykkenormativitet: Kjønn, seksualitet og religiøs identitet i et performativitetsperspektiv. [Doktorgradsavhanding], Universitetet i Agder.

Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi, Pax forlag.

Moxnes, H. (2001). Fra kulturelt hegemoni til ideologisk ghetto. I M. C. Brantsæter, T. Eikvam, R. Kjær & K. O. Åmås (Red.), Norsk homoforskning. Universitetsforlaget.

Nachmanovitch, S. (1990). Free Play – the Power of Improvisation in Life and the Arts, Penguin/Tarcher.

Nancy, J. L. (2000). Being Singular Plural, Stanford University Press.

Nordbø, A. (2009). Betre død enn homofil. Å vere kristen og homo. Det norske samlaget.

Pearls, F. S., Hefferline, R. F. & Goodman, P. (1951). Gestalt Therapy: Excitement and Growth in the Human Personality. Souvenir Press.

Rosa, H. (2019). Resonance. A Sociology of Our Relationship to the World. Politi Press.

Rosa, H. (2024). Akselerasjon og resonans. Artikler om livet i senmoderniteten. Cappelens upopulære skrifter.

Slagstad, K. (2023). Det ligger i blodet. Epidemien som forandret Norge. Forlaget Press.

Small, C. (1998). Musicking: The Meanings of Performing and Listening. Wesleyan University Press.

Sparbo, N. (2014). Å synge på scenen – med en psykofysisk tilnærming. [Doktorgradsavhandling]. Kunsthøgskolen i Oslo.

Schechner, R. (2002). Performance studies: An introduction. Rutledge.

Springgay, S., Irwin, R. L., & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897-912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696

Springgay, S., Irwin, R. L. & Leggio, C. (Red.) (2008). Being with A/R/tography. Sense Publishers. https://doi.org/10.1163/9789087903268

Sødal, N. H. (2020). Kairos-koden – en utforskning av mental styrke, øyeblikks-kreativitet og skaper-kraft. [Doktorgradsavhandling]. Kunsthøgskolen i Oslo.

Vist, T. (2009). Musikkopplevelse som mulighet for følelseskunnskap. En studie av musikkopplevelse som medierende redskap for følelseskunnskap, med vekt på emosjonell tilgjengelighet og forståelse. [Doktorgradsavhandling]. Norges musikkhøgskole, NMH-publikasjoner 2009:4.

Vist, T. (2015). Arts-based research in music education: General concepts and potential cases. I E. Georgii-Hemming et al. (Red.), Nordisk musikkpedagogisk forskning: Årbok 16. Norges Musikkhøgskole.

Yip, A. (1998) Gay Male Christians' Perceptions of the Christian Community in Relation to their Sexuality. I Theology & Sexuality, 1998/8, s. 40-51. https://doi.org/10.1177/135583589800400804

Bilde fra forestillingen "Enkemesse i en allehelgensnatt."

Nedlastinger

Publisert

2024-12-16

Hvordan referere

Fuglestad, S. (2024). «Jeg følte at jeg faktisk ‘var’ der» : Resonans og berørthet mellom utøver og publikum i ’Enkemesse i en allehelgensnatt’. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–31. https://doi.org/10.7577/ar.5461