Med blikk på staden gjennom grafikk på tørkesnor
Eit essay om korleis forfall og stader i byen får rom i ein kollektiv skapande prosess med tresnitt
DOI:
https://doi.org/10.7577/ar.5475Emneord (Nøkkelord):
walking methodology, byvandring, tresnitt, stadsfilosofi, estetisk tilnærming, narrativ poesi, a/r/tografiSammendrag
Prosjektet «mellom» er eit kollektivt skapande prosjekt, som enda opp som grafikk på tørkesnor, som del av sideprogrammet under Haugesund Internasjonale Tresnitt (HIT-) og AVTRYKK-festivalen våren 2019.
Gjennom ei a/r/tografisk tilnærming med walking som metode, utforska me korleis ei felles byvandring med kamera som skisseverktøy, gav impuls til ein skapande prosess i verkstaden. Me utforska tresnitt som teknikk i relasjon til stad, historie, spor og tekstur. Fem kunst- og handverkslærarar frå ungdomsskulane i Haugesund deltok som medskaparar. Resultatet vart ein stadspesifikk grafikkinstallasjon i ein privat bakgard i Haugesund.
Stadvalet Haugesund sentrum, som motiv og utstillingsstad, vart avgjerande for alle prosesselementa i prosjektet. I dette essayet ønsker me å undersøke stadomgrepet og reflektere over korleis den estetisk tilnærming opna blikket vårt for kvalitetar ved staden.
Foto: Katrine Borgenvik og Charlotte Tvedte
Referanser
Bakke, K. (2013). Å vente på vanndråper. Om småbarns estetiske handlinger og erfaringer—Med utgangspunkt i «forming». I Småbarnspedagogikk: Fenomenologiske og estetiske tilnærminger (2. utgave, s. 238–254). Cappelen Damm AS.
Cresswell, T. (2004). Place: A short introduction. Blackwell.
Danbolt, G. (2014). Frå modernisme til det kontemporære: Tendensar i norsk samtidskunst etter 1990. Samlaget.
Faulkner, S. L. (2021). Poetic inquiry: Craft, method and practice (2. utgave). Taylor & Francis.
Greve, A. (1996). Kort om stedsfilosofi. Vinduet, 50(4), 20–23.
Greve, A. (1998). Her: Et bidrag til stedets filosofi. Universitetet i Tromsø, Det samfunnsvitenskapelige fakultet.
Haugalandmuseet. (u.å.). Atlantic Footprints – Thomas Kilpper Et monumentalt tresnitt skåret inn i kunstmuseets gulv! https://haugalandmuseet.no/samling/haugesund-billedgalleri-kunstsamling/atlantic-footprints-thomas-kilpper/
Haugalandmuseet. (2019). Haugesundsanger. https://haugalandmuseet.no/wp-content/uploads/2019/04/Haugesundsanger.pdf
Haugsbø, T. K. (2011). Å sjå det dei fleste ikkje augna. Kunst og Kultur, 93(4), 214-223.
https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3029-2010-04-04
Helliesen, S., Danbolt, G. & Bjerke, Ø. S. (2019). Tresnitt og amerikanske sommerfugler: Norske grafikere 1919-2019. Skald.
Historisk museum. (2020a). FORFALL - Starten på noko nytt. https://www.historiskmuseum.no/utstillinger/utstillingsarkiv/forfall/
Historisk museum. (2020b). FORFALL - Starten på noko nytt (Utstillingskatalog).
Irwin, R. L. (u.å.). A/r/tography. An invitation to think through art making, researching, teaching and learning. https://artography.edcp.educ.ubc.ca
Irwin, R. L., Bickel, B., Triggs, V., Springgay, S., Beer, R., Grauer, K., Xiong, G. & Sameshima, P. (2009). The City of Richgate: A/r/tographic Cartography as Public Pedagogy. International Journal of Art & Design Education, 28(1), 61-70.
https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2009.01593.x
Johansen, R. (2005). Så lenge det vara. Press.
Kartverket. (1920). Kart over Stavanger amt 34-3: Kart over Haugesund [Map]. https://www.kartverket.no/om-kartverket/historie/historiske-kart/soketreff/mitt-kart?mapId=2572
Koren, L. (1994). Wabi-sabi for artists, designers, poets & philosophers. Stone Bridge Press.
Kunstnerforbundet. (u.å.). Hanne Borchgrevink. https://kunstnerforbundet.no/kunstnere/6/hanne-borchgrevink
Lasczik, A., Rousell, D., Irwin, R. L., Cutter-Mackenzie-Knowles, A. & Lee, N. (2021). Walking with A/r/tography: An Orientation. I A. Lasczik, R. L. Irwin, A. Cutter-Mackenzie-Knowles, D. Rousell & N. Lee (Red.), Walking with A/r/tography (s. 1-15). Springer International Publishing.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-88612-7_1
Meløe, J. (1995). Steder. Hammarn, nr 3, 6–12.
Norske Grafikere. (u.å.). Om orginalgrafikk. Om orginalgrafikk. https://www.norske-grafikere.no/norske-grafikere/om-originalgrafikk/#hoytrykk
Norske Kunstforeninger. (2018). Samarbeider om to grafikkfestivaler i Haugesund. https://www.kunstforeninger.no/nyheter/samarbeider-om-to-grafikkfestivaler-i-haugesund/
Nyrnes, A. (2016). Skrog i det uendelege. I G. Dahl, J. Veiteberg & R. Leppiniemi, Partitur for en lengre samtale Bård Breivik (1948-2016) (Bd. 2, s. 323–331). Fagbokforl.
Ringgaard, D. & Mai, A.-M. (2010). Sted (Bd. 9). Aarhus Universitetsforlag.
Rossholt, N. (2019). En kartografisk tilnærming til steders sanselige og bevegelige kvaliteter i to parker i Oslo. I Barn og unge: By, sted og sosiomaterialitet. Cappelen Damm akademisk.
Rousell, D., Cutcher, A. L., Cook, P. J. & Irwin, R. L. (2018). Propositions for an Environmental Arts Pedagogy: A/r/tographic Experimentations with Movement and Materiality. I International Handbook of ChildhoodNature Research (s. 1–29). Springer. https://www.researchgate.net/publication/327155200_Propositions_for_an_Environmental_Arts_Pedagogy_Artographic_Experimentations_with_Movement_and_Materiality
Skeide, C. (2016). Hanne Borchgrevink: Sparsomhetens estetikk: Maleri, tresnitt. Lillehammer kunstmusteum Arnoldsche Art Publishers.
Springgay, S., Irwin, R. L. & Kind, S. W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897-912.
https://doi.org/10.1177/1077800405280696
Springgay, S. & Truman, S. E. (2018). Walking methodologies in a more-than-human world. Routledge.
Thorkildsen, Å. (2021). Installasjon (kunst). I Store Norske Leksikon. https://snl.no/installasjon_-_kunst#-Kjennetegn
Thorsnes, G. & Lauritzen, P. R. (2022, 30. juli). Haugesund. I Store Norske Leksikon. https://snl.no/Haugesund
Triggs, V., Irwin, R. L. & Leggo, C. (2014). Walking art: Sustaining ourselves as arts educators. Visual Inquiry, 3(1), 21-34.
https://doi.org/10.1386/vi.3.1.21_1
Vestbø, A. (2021). Brummenæs & Torgersen: Verdens første kvinnelige skipsredere. Cappelen Damm.Forfatternavn, X (år år) Tittel tittel.m Forlag Forlag
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Norsk
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.