Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografiens agenser i undervisning

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5487

Emneord (Nøkkelord):

a-r-t-ografi, prosessfilosofi, kollektive kunnskapsprosesser, forming, kunst og håndverk, ull

Sammendrag

Artikkelen er skrevet frem med utgangspunkt i en undervisningssituasjon sammen med en gruppe barnehagelærerstudenter og store mengder kassert ull fra norsk villsau. Med a-r-t-ografi som forskningsmetodologi og pedagogisk strategi undersøker vi hvordan vi kan (med)virke forskende, lærende og skapende i egen undervisning med ull, filting, studenter og steder, og på hvilke måter a-r-t-ografien bidrar til å utvide vår tenkning om undervisning når vi flytter verkstedet ut i friluft. Undersøkelsen er forankret i prosessfilosofi, posthumane perspektiver og kunstbasert forskning.

Foto: Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Kari Carlsen og Trude Iversen

Forfatterbiografier

Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Universitetet i Sørøst-Norge

Ann-Hege Lorvik Waterhouse er professor i forming, kunst og håndverk ved Universitetet i Sørøst-Norge og professor II ved Høgskulen på Vestlandet.

Kari Carlsen, Universitetet i Sørøst-Norge

Kari Carlsen er professor  i forming, design, kunst og håndverk ved Institutt for estetiske fag, Universitetet i Sørøst-Norge.

Trude Iversen, Universitetet i Stavanger

Trude Iversen er doktorgradsstipendiat i forming ved Universitetet i Stavanger.

Referanser

Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the

entanglement of matter and meaning. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Barney, D. T. (2019). A/r/tography as a Pedagogical Strategy: Entering Somewhere

in the Middle of Becoming Artist. The International Journal of Art & Design Education, 38(3), 618–626. https://doi.org/10.1111/jade.12247

Barone, T. & Eisner, E. (2012). Arts based research. SAGE Publications, Inc.

https://doi.org/10.4135/9781452230627

Bennett, J. (2010). Vibrant Matter. A political ecology of things. Duke University

Press. https://doi.org/10.1215/9780822391623

Bickel, B. (2008). ‘Who will read this body? An a/r/tographic statement’ in Cahnmann-

Taylor, M. and Siegesmund, R. (Eds). Arts-based research in education: foundations for practice. Routledge

Boysen, B., & Rasmussen, J. L. (2020). The Material Turn and the Fantasy to Undo

Modernity. The Comparatist, 44, 7–24. https://www.jstor.org/stable/26975021

Braidotti, R. (2011). Nomadic Theory: the Portable Rosi Braidotti. Columbia

University Press.

Braidotti, R. (2017). Posthuman, all too human the memoirs and aspirations of a posthumanist. The 2017 Tanner Lectures Delivered at Yale University March 1-2, 2017, Utrecht University. https://tannerlectures.utah.edu/Manuscript%20for%20Tanners%20Foundation%20Fina l%20Oct%201.pdf

Carlsen, K. (2015). Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur.

[Doktorgradsavhandling/Åbo Akademi, Pedagogiska fakulteten].

Deleuze, G. & Guattari, F. (1987 [1980]). A Thousand Plateaus. London: Athlone

Press

Deleuze, G. & Guattari, F. (1994 [1991]). What is philosophy? Colombia University

Press

Deleuze, G. & Parnet, C. (2015 [1977]). Dialoger. Basilisk

Groth, C. (2016). Design- and Craft thinking analysed as Embodied

Cognition. FormAkademisk, 9(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1481

Haraway, D. (2003). The Companion Species Manifesto: Dogs, People and

Significant Otherness. Prickly Paradigm Pres

Haraway, D. (2016). Staying with the Trouble. Making Kind in the Chthuleucene.

Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q

Heaton, R., Burnard, P., & Nikolova, A. (2020). Artography as creative pedagogy: A

Living inquiry with professional doctoral students. Australian Art Education, 41(1), 53–74.

Hem, E. (2020). IMRAD i Store medisinske leksikon på snl.no. Hentet 1. oktober

fra https://sml.snl.no/IMRAD

Ingold, T. (2018). Anthropology and/as education. London: Routledge https://doi.org/10.4324/9781315227191

Ingold, T. (2013). Making: Anthropology, archaeology, art and architecture. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203559055

Ingold, T. (2012). Toward an Ecology of Materials. Annual Review of Anthropology,

, 427- 442. https://doi.org/10.1146/annurev-anthro-081309-145920

Ingold, T. (2011). Being alive: essays on movement, knowledge and description.

Routledge. http://dx.doi.org/10.1093/cje/bep042

Ingold, T. (2007). Materials against materiality. Archaeological Dialogues, 14(1), 1–

https://doi.org/10.1017/S1380203807002127

Irwin, R. L. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., & Bickel, B. (2006). The

Rhizomatic Relations of A/r/tography. In Studies in Art Education, 48(1), 70-88

www.jstor.org/stable/25475806

Irwin, R. & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practice-based research. I

Springgay, Irwin, Leggo & Gouzouasis (Eds.) Being with A/r/tography. Sense Publishers.

Klungland, M. (2021). Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for

kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet Veve i åpne dører. [Universitetet i Agder]. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch4

Lasczik, A., Hotko, K., Cutter-Mackenzie-Knowles, A., & McGahey, T. (2022).

Propositional A/r/tography: An Analytical Protocol. Qualitative Inquiry, 28(10), 1062–1076. https://doi.org/10.1177/10778004221093418

Lee, N., Morimoto, K., Mosavarzadeh, M. & Irwin, R. (2019). Walking Propositions:

Coming to Know A/r/tographically. International Journal of Art &

Design Education. 38. 681-690. https://doi.org/10.1111/jade.12237

Lenz Taguchi, H., L. (2010). Bortenfor skillet mellom teori og praksis: En introduksjon

til intraaktiv pedagogikk i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.

Mouritzen, K. (2015). Forord i Dialoger av Deleuze, G. & Parnet, C. Basilisk. s. 7-14

Manning, E. (2016). The Minor gesture. Duke University Press.

https://doi.org/10.2307/j.ctv111jhg1

McNiff, S. (2008). Art-based research. In Handbook of the arts in qualitative research: Perspectives, methodologies, examples, and issues (s. 29-41). SAGE

Publications, Inc., https://www.doi.org/10.4135/9781452226545

Norsk institutt for bioøkonomi. (2017). Gammelnorsk sau.

Gammelnorsk sau - N https://www.nibio.no/tema/mat/husdyrgenetiske-ressurser/bevaringsverdige-husdyrraser/sau/gammelnorsk-sauibio

Oppegaard. S. N. M. (14 november, 2019). Å tenke annerledes med Deleuze (og

Guattari). Sosiologen. Å tenke annerledes med Deleuze (og Guattari) - Sosiologen (Hentet 19.06.2023)

Pink, S. (2013). Doing visual ethnography. (3rd edition). Sage.

Rhedding-Jones, J. (2005). What is research? Methodological Practices and new

Approaches. Universitetsforlaget.

Sampson, K. (2018). Kaoskomplikasjoner. I Pedersen, H., Hellesen, T. og Nilsen, R

(Red.), Deleuze i Vest. Morgana Press

Springgay, S., Irwin, R. & Wilson Kind, S. (2005). A/r/tography as Living Inquiry

Through Art and Text, Qualitative Inquiry. Vol. 11, No. 6. p. 897-912.

Waterhouse, A.H.L. (2021) Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små

Barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen. [Doktorgradsavhanling. Universitetet i Sørøst-Norge] https://hdl.handle.net/11250/2758549

Waterhouse, A.H.L. & Iversen, L. (Under publisering). Randsonekorrespondanser. En

a-r-t-ografisk undersøkelse av barns materielle spor av handling i utforsking med tekstile invitasjoner og sted i randsonen mellom hav og skog. I Tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur.

Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis

som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, Vol. 1, 2017, pp. 7–27.http://dx.doi.org/10.23865/jased.v1.982

whool on rock and stepping boots

Nedlastinger

Publisert

2024-12-16

Hvordan referere

Waterhouse, A.-H. L., Carlsen, K., & Iversen, T. (2024). Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografiens agenser i undervisning . Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–32. https://doi.org/10.7577/ar.5487