«Alle disse følelsene og tankene er jo gjennom personal forteller»

Elevers analytiske utforsking av en litterær tekst

Authors

  • Henriette Hogga Siljan Universitetet i Oslo

DOI:

https://doi.org/10.7577/njcie.6177

Keywords:

Utforsking, litterære samtaler, litterær analyse, norskfaget, L1, exploration, literary discussions, literary analysis

Abstract

This study investigates how analytical exploration of the novel Innsirkling unfolds in literary discussions in the L1-subject Norwegian language arts in high school (first year). The discussions are student-led and arranged in groups. According to the Norwegian Directorate of Education, the students shall explore texts to a greater extent than before. This study contributes new knowledge on this topic. The comparative video analysis shows that students draw analytical aspects into the all the discussions, and that they are particularly interested in exploring literary characters and narrator perspectives. However, the analytical exploration identifies three different ways of how connections between the novel and the analytical terms are made; (1) Text based exploration, which is used by the first student group, entails starting with text examples and then connecting the examples to literary terms. (2) Term based exploration, which is used by the second student group, take analytical questions and terms as a starting point, and then move to text examples from the novel. (3) Alternating exploration, which is used by the third student group, entails moving the discussion back and forth between text based and term-based exploration. I discuss how knowledge of analytical aspects and terms can help students both to discover relevant elements in the novel, as well as how analytical tools and the text can be linked together in an appropriate way in the exploration process.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aase, L. (2005). Litterære samtalar. I: B. K. Nicolaysen & L. Aase (Red.), Kulturmøte i tekstar: Litteraturdidaktiske perspektiv (s. 106–124). Det Norske Samlaget.

Andersen, P. T. (2019). Forstå fortellinger. Innføring i litterær analyse. Universitetsforlaget

Andersen, P. T., Mose, G., & Norheim, G. (2012). Litterær analyse. En innføring. Pax forlag

Andersen, Ø. (1989). Fagspråk som forskningsdisiplin (1. del). HERMES - Journal of Language and Communication in Business, 2(3), 73–98. https://doi.org/10.7146/hjlcb.v2i3.21404

Andersson-Bakken, E. (2015). Når åpne spørsmål ikke er åpne: Hva karakteriserer lærerspørsmål i en litterær samtale? Nordic Studies in Education, 35(3–4), 280–298

Blikstad-Balas, M. (2018). Skrivediskurser i norskfaget – en analyse av hvordan norsklærere gir skriveoppgaver på åttende trinn. Nordic Journal of Literacy Research, 4(1). https://doi.org/10.23865/njlr.v4.1020

Bray, M., & Thomas, R. M. (1995). Levels of Comparison in Educational Studies: Different Insights from Different Literatures and the Value of Multilevel Analyses. Harvard Educational Review, 65(3), 472-491 https://doi.org/10.17763/haer.65.3.g3228437224v4877

Brevik, L. M., Gudmundsdottir, G. B., Doetjes, G., & Barreng, R. L. S. (2023). Å observere fagfornyelsen i klasserommet. Observasjonsprotokoller for livsmestring, utforsking og digital kompetanse (Rapport 1, EDUCATE). Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/educate/rapporter/educate-rapport-1-2023.pdf

Brevik, L. M., Gudmundsdottir, G. B., Aashamar, P. N., Barreng, R. L. S., Dodou, K., Doetjes, G., Hartvigsen, K. M., Hatlevik, O. E., Mathé, N. E. H., Roe, A., Siljan, H., Stovner, R. B., & Suhr, M. L. (2024). Å jobbe utforskende på Vg1 og Vg2. Den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart (Rapport 3, EDUCATE). Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/educate/rapporter/educate-rapport-3-2024.pdf

Brøseth, H., Busterud, G., & Nygård, M. (2020). «Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk». Analyse av grammatisk metaspråk i ei lærebok for ungdomstrinnet. Norsk lingvistisk tidsskrift, 38(2), 187-225. https://ojs.novus.no/index.php/NLT/article/view/1843

Burgess, M. (2024). Elevers metaspråk for visuell analyse. I: A. Veum & G. Kvåle (Red.), Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprosjektet CritLit (s. 191-214). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215071114-24-10

Fairbrother, G. P. (2014). Quantitative and Qualitative Approaches to Comparative Education. In M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.), Comparative Education Research: Approaches and Methods (pp. 71-95). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05594-7_3

Fauskanger, J., & Mosvold, R. (2014). Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning. Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(2), 127-139. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2014-02-07

Hansson, F. (2008). Tala om text. Om gymnasieelevers metaspråk i gruppsamtal [Doktorgradsavhandling, Malmö Högskola]. DiVA Portal. www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1404578/FULLTEXT01.pdf

Hennig, Å. (2020). Utforskende dialoger om to ungdomsromaner. Nordic Journal of Literacy Research, 6(3), 136-151 https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2071

Kjelen, H. (2015). Litterær kompetanse - portrett av tre lesarar. Acta Didactica Norge, 9(1). https://doi.org/10.5617/adno.1390

Kvistad, T. H., Kjelaas, I., & Matre, S. (2021). Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler, Nordic Journal of Literacy Research, 7(2), 39-56. https://doi.org/10.23865/njlr.v7.2761

Langer, J. (1995). Envisioning Literature. Literary Understanding and Literature Instruction. Teachers College Press

Manzon, M. (2014). Comparing Places. In M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.), Comparative Education Research: Approaches and Methods (pp. 97-139). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-05594-7_4

Mart, C. (2019). Reader-response theory and literature discussions: A Springboard for exploring literary texts. The New Educational Review, 56(2), 78-87. https://doi.org/10.15804/tner.19.56.2.06

Mercer, N., & Littleton, K. (2007). Dialogue and the Development of Children’s Thinking: A Sociocultural Approach. Routledge.

Nielsen, I. (2017, 20. desember). Hvordan gjennomføre litterære samtaler: Samtale om tekst er en sentral arbeidsform i norskfaget på ungdomstrinnet. Nasjonalt lesesenter, Universitetet i Stavanger. www.uis.no/nb/nasjonalt-lesesenter/hvordan-gjennomfore-litteraere-samtaler

Nymoen, J., & Kristensen, M. (2008). Ufullførte selvoppgjør [Anmeldelse av Innsirkling]. Kirke og Kultur, 113(1), 74-78. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3002-2008-01-10

Penne, S. (2012). Hva trenger vi egentlig litteraturen til? I: N. F. Elf & P. Kaspersen (Red.), Den nordiske skolen – fins den? Didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske morsmålsfag (s. 38-58). Novus forlag.

Roald, J. (1986). Om begrepet fagspråk. I: A.-J. Henrichsen & H. Aaraas (Red.), Romansk fra vest. Festskrift til Lars Otto Grundt (s. 177-185). Romansk institutt, Universitetet i Bergen.

Rosenblatt, L. (1994). The Reader the Text the Poem. The Transactional Theory of the Literary Work. Southern Illinois University Press.

Rødnes, K. A. (2012). ‘It’s insanely useful!’ Students’ use of instructional concepts in group work and individual writing. Language and Education, 26(3), 183–199. https://doi.org/10.1080/09500782.2011.614050

Rødnes, K. A. (2014a). Skjønnlitteratur i klasserommet:Skandinavisk forskning og didaktiske implikasjoner. Acta Didactica Norge, 8(1). https://doi.org/10.5617/adno.1097

Rødnes, K. A. (2014b). Snakkefag eller fagsnakk? Litterære samtaler i norskfaget. I R. E. Hvistendahl & A. Roe (Red.), Alle tiders norskdidaktiker. Festskrift til Frøydis Hertzberg på 70-årsdagen (s. 349-369). Novus Forlag

Sommervold, T. (2011). Læreren og den litterære samtalen: Om å legge til rette for litterær og diskursiv tenkning i klasserommet. Norsklæreren, 4, 32-41.

Søfteland, Å., Jansson, B. K., & Bjerke, C. (2021). Utforskande samtaler om talespråk i skolen: språklege metaperspektiv på barnetrinnet. I: L. Jølle, A. S. Larsen, H. Otnes & L. I. Aa (Red), Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden (s. 66-85). Universitetsforlaget.

Sønneland, M. (2017). Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9. klasser i møte med litterære tekster som faglige problem. Nordic journal of Literacy Research, 4(1), 80-97. https://doi.org/10.23865/njlr.v4.1129

Tengberg, Michael (2011). Samtalets möjligheter:om litteratursamtal och litteraturreception i skolan. [Doktorgradsavhandling, Göteborgs universitet]. Gothenburg University Library - GUPEA. http://hdl.handle.net/2077/24043

Tiller, C. F. (2007). Innsirkling. Aschehoug forlag.

Torvik, A. (1973). Innføring i litterær analyse. Universitetsforlaget.

Utdanningsdirektoratet. (2025). Kort om norsk. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagspesifikk-stotte/nytt-i-fagene/kort-om-norsk/

Wegerif, R. (2008). Dialogic or dialectic? The significance of ontological assumptions in research on educational dialogue. British Educational Research Journal, 34(3), 347–361. https://doi.org/10.1080/01411920701532228

An open book on a green background

Published

2025-08-18

How to Cite

Siljan, H. H. (2025). «Alle disse følelsene og tankene er jo gjennom personal forteller»: Elevers analytiske utforsking av en litterær tekst. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 9(4). https://doi.org/10.7577/njcie.6177