Yrkesfagutdanning for elever som står i fare for å slutte – en studie av et alternativt opplæringsprosjekt
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.1795Emneord (Nøkkelord):
Alternativ opplæring, frafall, tilpasset undervisning, yrkesfag, grunnkompetanse, lærekandidat, kompetansebevisSammendrag
I dagens frafallsdiskurs beskrives risikoen, både den samfunnsøkonomiske og den individuelle, ved at mange elever ikke fullfører videregående skole. Det har de siste åra dukket opp mange initiativ for å redusere frafallet. Prosjektet «Den tredje vei» er et prosjekt med formål å redusere frafallet i en videregående skole gjennom å gi elever en yrkesfaglig delkompetanse innen Restaurant og matfag eller Helse og oppvekstfag. Vi har fulgt dette prosjektet i de to første årene, observert og intervjuet ledelse og lærere. Vi vil i denne artikkelen beskrive hvordan prosjektet fungerer, og diskutere hvordan et alternativt opplæringstilbud av denne typen kan forstås på system- og organisasjonsnivå, samt på gruppe- og individnivå. Her viser våre resultater at muligheten for fleksibilitet og det å være tett på eleven med god tilpasset undervisning er viktige suksesskriterier. Dette gjelder både i skolen og i arbeidspraksis.
Nedlastinger
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2016 Klara Rokkones, Ellen Saur
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.