En alternativ læringsarena
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.1848Emneord (Nøkkelord):
Sosial entreprenør, forankring, praksisfellesskap, relevans, motivasjon, læringsevneSammendrag
Interessen for pedagogisk entreprenørskap og samarbeid med eksterne aktører har vært økende de siste årene. Den videregående skolen er åpen for alle elever med ulike læreforutsetninger. Yrkesfaglærerne møter derfor store utfordringer knyttet til elevers interesse og motivasjon.Artikkelen handler om et samarbeid mellom en liten sosial entreprenørbedrift og et yrkesfaglig utdanningsprogram på en videregående skole i Midt-Norge. Studien belyser problemstillingen: Bidrar en alternativ læringsarena, der yrkesfaglærer og sosiale entreprenører samarbeider, til økt motivasjon hos elever? I så fall, hvordan?
Basert på data fra en saksstudie ser artikkelen nærmere på et samarbeid mellom en yrkesfaglærer og en arbeidsleder i en sosial entreprenørbedrift. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på et strukturert litteratursøk, to dybdeintervjuer med yrkesfaglæreren og arbeidslederen, og analyse av et utviklingsarbeid utført av en yrkesfaglærer.
Resultatet viser at elevene tok tydelig ansvar for egen læring i sitt arbeid hos den sosiale entreprenøren, men dette påvirket ikke deres fremmøte på skolen. De fortsatte med den tidligere observerte passive adferden, og uteble fra deler av undervisningen. Basert på studiens funn konkluderes det med at forankring og en felles forståelse for læringsprosessen kan oppfattes som en mulig suksessfaktorer. Det anbefales at utvikling av samarbeidskompetanse mellom lærer og bedrift vektlegges i stor grad i yrkesfaglærerutdanningen.
Nedlastinger
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.
Nedlastinger
Publisert
2016-11-16
Hvordan referere
Larsen, A. K. (2016). En alternativ læringsarena. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 1. https://doi.org/10.7577/sjvd.1848
Utgave
Seksjon
Vitenskapelige artikler
Lisens
Opphavsrett 2016 Anne Karin Larsen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.