Tidsskriftet

Nordic Journal of Art & Research er et kunstfaglig, fagfellevurdert tidsskrift som retter seg mot kunstpedagogikk og kunstneriske praksiser. Tidsskriftets mål er å spre kunnskap, erfaring og innsikt fra forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, og retter seg mot kunstfag som musikk, visuell kunst, dans, drama og teater. Bidrag som krysser og utfordrer tradisjonelle kunstneriske og vitenskapelige grenser ønskes velkomne.

I tråd med tidsskriftets tverrfaglige fokus, ønskes bidrag fra ulike teoretiske og metodologiske ståsteder. Nordic Journal of Art and Research vil ta i bruk mulighetene nettpublisering tilbyr, og åpner for bidrag som inkluderer tekst, lyd, bilder og videomateriale. Tidsskriftet publiserer både tradisjonelle, tekstbaserte artikler og bidrag innen andre formater.

 

Nyeste utgave

Vol 14 Nr. 2 (2025): Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv (del 2)
manipulated picture of branches covered with snow and brick wall background

Dette nummeret av Nordic Journal for Art & Research er andre del av temanummeret som retter seg mot den kunstbaserte metodologien a/r/tografi, slik den blir forstått og arbeidet med i de nordiske landene. Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv belyser de a/r/tografiske koblingene som skapes i de bevegelige mellomrommene mellom kunstner, forsker og lærer (A-rtist/R-esearcher/T-eacher), og som involverer det individuelle og personlige så vel som det sosiale, for eksempel i praksisfellesskapet. Målet med temanummeret er å bidra til kunnskap som kan kaste lys over det særegne ståstedet som karakteriserer arbeidet til akademisk ansatte som jobber kunstfaglig i de nordiske lærerutdanningene. Denne andre (og siste) delen av temanummeret består av en innledning, seks fagfellevurderte vitenskapelige artikler, samt én eksplorativ tekst.

Redaktører: Torill Vist, Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Maybritt Jensen & Ingrid Danbolt

Foto: Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Publisert: 2025-06-30
Vis alle utgavene

Tidsskriftet retter seg mot flere kunstfag og kunstpraksiser, som musikk, visuell kunst, dans, drama og teater. Bidrag som krysser og utfordrer tradisjonelle kunstneriske og vitenskapelige grenser ønskes velkommen.

I tråd med tidsskriftets tverrfaglige fokus, ønskes bidrag fra ulike teoretiske og metodologiske ståsteder velkommen. InFormation vil ta i bruk de mange mulighetene nettpublisering tilbyr, og åpner for bidrag som inkluderer tekst, lyd, bilder og videomateriale. Tidsskriftet ønsker derfor velkommen både tradisjonelle, tekstbaserte artikler og bidrag innenfor andre formater.

Innsendte bidrag kan være på skandinaviske språk eller engelsk.