Arkiv

  • manipulated picture of branches covered with snow and brick wall background

    Vol 14 Nr. 2 (2025)
    Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv (del 2)

    Dette nummeret av Nordic Journal for Art & Research er andre del av temanummeret som retter seg mot den kunstbaserte metodologien a/r/tografi, slik den blir forstått og arbeidet med i de nordiske landene. Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv belyser de a/r/tografiske koblingene som skapes i de bevegelige mellomrommene mellom kunstner, forsker og lærer (A-rtist/R-esearcher/T-eacher), og som involverer det individuelle og personlige så vel som det sosiale, for eksempel i praksisfellesskapet. Målet med temanummeret er å bidra til kunnskap som kan kaste lys over det særegne ståstedet som karakteriserer arbeidet til akademisk ansatte som jobber kunstfaglig i de nordiske lærerutdanningene. Denne andre (og siste) delen av temanummeret består av en innledning, seks fagfellevurderte vitenskapelige artikler, samt én eksplorativ tekst.

    Redaktører: Torill Vist, Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Maybritt Jensen & Ingrid Danbolt

    Foto: Ann-Hege Lorvik Waterhouse

  • backyard

    Vol 13 Nr. 3 (2024)
    Å leve som a/r/tograf – Et nordisk perspektiv (del 1)

    Dette temanummeret av Nordic Journal for Art & Research retter seg mot den kunstbaserte metodologien a/r/tografi slik den blir forstått og arbeidet med i de nordiske landene. Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv belyser de a/r/tografiske koblingene som skapes i de bevegelige mellomrommene mellom kunstner, forsker og lærer (A-rtist/R-esearcher/T-eacher), og som involverer det individuelle og personlige så vel som det sosiale, for eksempel i praksisfellesskapet. I denne innledningen forteller de fire redaktørene om bakgrunnen og historien til temanummeret. De presenterer også kort de 13 fagfellevurderte artiklene i denne første delen, introduserer feltet for eventuelle nye lesere og trekker kort fram noen kjernetematikker som ble relevante i redaksjonsarbeidet. Målet med temanummeret er å bidra til kunnskap som kan kaste lys over det særegne ståstedet som karakteriserer arbeidet til akademisk ansatte som jobber kunstfaglig i de nordiske lærerutdanningene. De innsendte artiklene viste at interessen for a/r/tografi strekker seg langt utenfor både lærerutdanninger og kunstfag, og redaktørene har derfor valgt å inkludere noen andre nærliggende a/r/tografiske tekstbidrag også.

    Foto: Katrine Borgenvik and Charlotte Tvedte

  • Vol 13 Nr. 2 (2024)
    Researching public art and public space, part 2

    Spesialnummer: Researching public art and public space, part 2
    Redaktør: Olga Schmedling
    Forsidefoto: Marianne Heske: House of Commons
    Foto: Niklas Lello ©

  • Image of trees in a forest seen from below

    Vol 12 Nr. 2 (2023)
    Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development

    Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development
    Editors: Mette Bøe Lyngstad, Rikke Gürgens Gjærum, Lise Hovik
    Cover image: Kristin Bergaust. Video still from Arboret- Resistance of the Forest, 2020

  • Foto av et skoglandskap. Et apparat med en stor sirkel og en skjerm stilt på et stativ. En person sittende midt i bildet med ryggen til.

    Vol 11 Nr. 1 (2022)
    Artistic and Art-Based Research Methods

    Spesialnummer: Artistic and Art-Based Research Methods: The Mutual Developments of Theory and Practice in Contemporary Art Research
    Redaktører: Boel Christensen-Scheel, Venke Aure og Kristin Bergaust.
    Forsidebilde: Stillbilde fra videoverket Listening to the Forest
    FotoEllen Johanne Røed ©

  • Foto av Stortinget og Eidsvolls plass med et gammelt, slitt hus foran.

    Vol 10 Nr. 3 (2021)
    Researching public art and public space

    Spesialnummer: Researching public art and public space
    Redaktør: Olga Schmedling
    Forsidebilde: House of commons
    Foto: Niklas Lello ©

  • Vol 10 Nr. 2 (2021)
    Art in Education

    Spesialnummer: Art in Education
    Redaktører: Mildrid Bjerke, Jan Sverre Knudsen, Lise Lundh & Ragnhild Tronstad
    Artikler basert på utvalgte framlegg ved konferansen Art in Education
    Oslo, August 28. - 30. 2019. OsloMet & Kulturtanken
    Illustrasjon: Christian Fjeldbu

  • Listening to "Barnetimen". Photo: Adresseavisen, september 1970 ©

    Vol 6 Nr. 2 (2017)

    Temanummer: Forskning på barns musikk
    Redaktør: Ingeborg Lunde Vestad

  • Vol 4 Nr. 2 (2015)

    Temanummer: Kunstdidaktikk & marginale røster
    Redaktører: Rikke Gürgens Gjærum og Venke Aure, Høgskolen i Oslo og Akershus

  • Vol 2 Nr. 2 (2013)

    Temanummer: Aktuell kunstdidaktikk
    Redaktør: Boel Christensen-Scheel, Høgskolen i Oslo og Akershus

  • Honningbarna

    Vol 2 Nr. 1 (2013)

    Temanummer: Didaktikk - på kunstneriske premisser?
    Redaktører: Venke Aure og Jan Sverre Knudsen, Høskolen i Oslo og Akershus

1-25 av 26