A/r/tografi som performativ pedagogikk i teaterproduksjon

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.5491

Emneord (Nøkkelord):

ungdomsteater, teaterproduksjon, a/r/tografi, performativ pedagogikk, performativ forskning, referansegruppe, egenskapt teater, devising

Sammendrag

Denne artikkelen undersøker hvordan a/r/tografi kan anvendes som performativ pedagogikk i teaterproduksjon. Med Rita Irwins syn på a/r/tografi som dynamisk læringsform ser vi på hvordan bachelorstudenter i drama/teater kan gå inn i rollen som a/r/tografer. Empirien for undersøkelsen er fra et undervisningsforløp der studentgrupper stod i egenskapte teaterproduksjonsprosesser. Forestillingene ble skapt i samarbeid med ungdom, og rollen som dramapedagog var sentral for den kunstneriske prosessen. I analysen fant vi tre sentrale innsikter for bruken av a/r/tografi som pedagogisk verktøy: (1) betydningen av å ivareta egen kunstnerisk vilje som lydhør pedagog, (2) betydningen av å modellere erfaringskunnskap som pedagogisk strategi og (3) nytten av den a/r/tografiske forskerposisjonen. I alt ser vi at oppmerksomheten på sammenvevingen av de tre rollene som kunstner-forsker-pedagog la til rette for dypere læring og forståelse hos studentene for teaterproduksjonsprosessen og referansegruppens livsverden.

Foto: Eirik Brenne Torsethaugen

Forfatterbiografier

Ellen Foyn Bruun, Norges Teknisk- og Naturvitenskapelige Universitet (NTNU)

Ellen Foyn Bruun er professor emerita i drama og teater ved NTNU, Institutt for kunst- og medievitenskap.

Lene Helland Rønningen, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

Lene Helland Rønningen er førsteamanuensis i drama and theatre ved  NTNU, Institutt for kunst- og medievitenskap.

Referanser

Alvesson, M. & Sköldberg,K. (2008). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi og kvalitativ metod. Studentlitteratur.

Aune, V. & Haagensen, C. (2018). Teaterproduksjon: ti produksjonsestetiske innganger. NOASP, Nordic Open Access Scholarly Publishing Cappelen Damm akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.43.ch0

Austring, B. D. & Sørensen, M. (2019). Æstetiske læreprocesser i skolen. I K. H. Karlsen & G. B. Bjørnstad (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang: nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet (s. 259–280). Universitetsforlaget.

Barrett, E. & Bolt, B. (2007). Practice as research: approaches to creative arts enquiry. Tauris. https://doi.org/10.5040/9780755604104

Bolt, B. (2016). Artistic Research: A Performative Paradigm. Parse Journal, (3), 129–142.

Braanaas, N. (2008). Dramapedagogisk historie og teori, (5. utg. ed.). Tapir akademisk forlag.

Brekke, B. & Willbergh, I. (2017). Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene. https://doi.org/10.23865/ntpk.v3.554

Bruun, E. F. & Steigum, J. B. (2023). Pushe eller puse – perspektiver på dramarommets paradoks. Journal for Research in Arts and Sports Education, 7(1), 10–24. https://doi.org/10.23865/jased.v7.3853

Böhnisch, S. (2010). Feedbacksløyfer i teater for svært unge tilskuere: et bidrag til en performativ teori og analyse [Aarhus Universitet]. Aarhus.

Dahl, T. (2019). The poiesis and mimesis of learning. In A.-L. Østern & K. N. Knudsen (Eds.), Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research (s. 11–24). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429444159

Dahl, T., Strømme, A., Aagaard Petersen, J., Østern, A.-L., Selander, S. & Østern, T. (2019). Dybdelæring – en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget.

Dawson, K. & Kelin, D. A. (2014). The Reflexive Teaching Artist: Collective Wisdom from the Drama/Theatre Field. Intellect.

Dewey, J. (2005). Art as experience. Penguin.

Eggebø, H. (2020). Kollektiv kvalitativ analyse. Norsk sosiologisk tidsskrift, 4(2), 106–122. https://doi.org/10.18261/issn.2535-2512-2020-02-03

Fels, L. & Belliveau, G. (2008). Exploring Curriculum: Performative Inquiry, Role Drama, and Learning. Pacific Educational Press.

Fodstad, C. D. & Rønningen, L. H. (2023). Fra bildebok til barneteater: – Hvordan barn bidrar til å utvikle en forestilling om flerspråklig samspill. BUKS – Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 39(67), 18. https://tidsskrift.dk/buks/article/view/137358

Giddens, A. (1987). Social theory and modern sociology. Polity Press.

Gilje, N. (2019). Hermeneutikk som metode: ein historisk introduksjon. Samlaget.

Gjærum, R. G. & Rasmussen, B. (Red.) (2012). Forestilling, framføring, forskning. Metodologi i anvendt teaterforskning. Akademika.

Haseman, B. (2006). A Manifesto for Performative Research. Media International Australia incorporating Culture and Policy, 118(1), 98–106. https://doi.org/10.1177/1329878x0611800113

Haseman, B. (2014). Rupture and Recognition: Identifying the Performative Research Paradigm. I E. Barrett & Bolt, B. (Red.), Practice as Research Approaches to Creative Arts Enquiry (s. 147–158). Tauris.

Heddon, D. & Milling, J. (2006). Devising performance: a critical history. Palgrave MacMillan.

Haagensen, C. (2014). Lived experience and devised theatre practice: a study of Australian and Norwegian theatre students' devised theatrical practice [Norwegian University of Science and Technology]. Trondheim.

Haagensen, C. (2018a). Gruppeprosesser og faseinndeling i egenskapt teater. I V. Aune & C. Haagensen (Red.), Teaterproduksjon. Ti produksjonsestetiske innganger (s. 179–198). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.43.ch7

Haagensen, C. (2018b). «Speil, Speil på veggen der»: Målgruppearbeid i egenskapt teaterproduksjon for ungdom. I V. Aune & C. Haagensen (Red.), Teaterproduksjon. Ti produksjonsestetiske innganger (s. 199–221). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.43.ch8

Irwin, R. L. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in art education, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Irwin, R. L., LeBlanc, N., Ryu, J. Y., Belliveau, G. (2018) A/r/tography as Living Inquiry. In P. Leavy (Red.), Handbook of Arts-based Research (s. 37–53), The Guilford Press.

Karlsen, K. H. & Bjørnstad, G. B. (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang: nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget.

Kvale, S., Brinkmann, S., Anderssen, T. M. & Rygge, J. (2009). Det kvalitative forskningsintervju (2. utg.). Gyldendal akademisk.

Leahey, K. (2016). The Youth respondent method: new work development of Theatre for Young Audiences. I M. Romanska (Red.), The Routledge Companion of Dramaturgy. (s. 322–326). Routledge.

Leavy, P. (2009). Method meets art: arts-based research practice. The Guilford Press.

Leavy, P., Ellis, C. & Adams, T. E. (2014). The Purposes, Practices, and Principles of Autoethnographic Research (1. utg.). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199811755.013.004

Nelson, R. (2013). Practice as research in the arts: principles, protocols, pedagogies, resistances. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137282910

Oddey, A. (1994). Devising theatre: a practical and theoretical handbook. Routledge.

Rasmussen, B. (2012). Kunsten å forske med kunsten: et blikk på kunnen ut fra praksis-teori-relasjonen. I R. G. Gjærum & B. Rasmussen (Red.), Forestilling, framføring, forskning. Metodologi i anvendt teaterforskning (s. 23–49). Akademika.

Rønningen, L. H. (2021). Fra impuls til konseptuell idé i egenskapt barneteater – en hermeneutisk prosess i samspill mellom barn og kunstnere. I B.-T. Bandlien, I. O. Olaussen & E. Angelo (Red.), Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger (s. 283–308) (MusPed: Research). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.152.ch11

Sørensen, M. C. & Boysen, M. S. W. (2021). Forskerrollen mellem facilitator og faglig ekspert i aktionsforskning. Forskning & Forandring - Research and Change, 4(2), 86–105. https://doi.org/10.23865/fof.v4.3310

Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.

Willbergh, I. (2019). Danning, estetiske læreprosesser og tilbakemeldinger: «som-om»-opplevelser - viktig for demokratiet. I K. H. Karlsen & G. B. Bjørnstad (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang: nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisningsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet. Universitetsforlaget.

Three drama students playing

Nedlastinger

Publisert

2024-12-16

Hvordan referere

Bruun, E. F., & Rønningen, L. H. (2024). A/r/tografi som performativ pedagogikk i teaterproduksjon. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–25. https://doi.org/10.7577/ar.5491