Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv

Introduksjon

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/ar.6121

Emneord (Nøkkelord):

a/r/tografi, A/R/Tografi, artografi, a-r-t-ografi, kunstbasert forskning, lærerutdanning, barnehagelærerutdanning, kunstutdanning, forskning i Norden

Sammendrag

Dette temanummeret av Nordic Journal for Art & Research retter seg mot den kunstbaserte metodologien a/r/tografi slik den blir forstått og arbeidet med i de nordiske landene. Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv belyser de a/r/tografiske koblingene som skapes i de bevegelige mellomrommene mellom kunstner, forsker og lærer (A-rtist/R-esearcher/T-eacher), og som involverer det individuelle og personlige så vel som det sosiale, for eksempel i praksisfellsskapet. I denne innledningen forteller de fire redaktørene om bakgrunnen og historien til temanummeret. De presenterer også kort de 13 fagfellevurderte artiklene i denne første delen, introduserer feltet for eventuelle nye lesere og trekker kort fram noen kjernetematikker som ble relevante i redaksjonsarbeidet. Målet med temanummeret er å bidra til kunnskap som kan kaste lys over det særegne ståstedet som karakteriserer arbeidet til akademisk ansatte som jobber kunstfaglig i de nordiske lærerutdanningene. De innsendte artiklene viste at interessen for a/r/tografi strekker seg langt utenfor både lærerutdanninger og kunstfag, og redaktørene har derfor valgt å inkludere noen andre nærliggende a/r/tografiske tekstbidrag også.

Foto: Ann-Hege Lorvik Waterhouse

Forfatterbiografier

Torill Vist, OsloMet - storbyuniversitetet

Torill Vist (Ph.d.) er professor i musikkpedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Universitetet i Sørøst-Norge

Ann-Hege Lorvik Waterhouse, Universitetet i Sørøst-Norge (Ph-d.) er professor i forming, kunst og håndverk ved institutt for estetiske fag. Hun er også professor II ved institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet.

Maybritt Jensen, OsloMet - storbyuniversitetet

Maybritt Jensen er førstelektor i drama ved institutt for barnehagelærerutdanning, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet – Storbyuniversitetet.

Ingrid Danbolt, OsloMet - storbyuniversitetet

Ingrid Danbolt er førstelektor i musikk på barnehagelærerutdanningen ved OsloMet.

Referanser

Baldus, A. I., Sarreshtehdari, l., & Irwin, R. L. (2024). Becoming in the style of a/r/tography: A c/a/rtography of sorts. Journal of Curriculum and Pedagogy, 1–13. https://doi.org/10.1080/15505170.2024.2390929

Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv12101zq

Berndsen, M., Haastrup, L., & Ucini Jørgensen, I. (2024). Artografiske bevægelser: Mod at blive artograf i en materiel kulturdidaktisk praksis. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–38. https://doi.org/10.7577/ar.5469

Bickel, B. (2008). Who will read this body? An a/r/tographic statement. In M. Cahnmann-Taylor & R. Siegesmund (Eds.), Arts-based research in education: Foundations for practice (pp.125–136). Routledge.

Borgenvik, K., & Tvedte, C. (2024). Med blikk på staden gjennom grafikk på tørkesnor: Eit essay om korleis forfall og stader i byen får rom i ein kollektiv skapande prosess med tresnitt. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–47. https://doi.org/10.7577/ar.5475

Bruun, E. F., & Rønningen, L. H. (2024). A/r/tografi som performativ pedagogikk i teaterproduksjon. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–25. https://doi.org/10.7577/ar.5491

Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A thousand plateaus. Athlone Press

Deleuze, G., & Guattari, F. (2005/1980). Tusind Plateauer. Kapitalisme og skizofreni. Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedskoler.

Dixon, M., & Senior, K. (2011). Appearing pedagogy: From embodied learning and teaching to embodied pedagogy. Pedagogy, Culture & Society, 19(3), 473–484. https://doi.org/10.1080/14681366.2011.632514

Ellis, C., & Bochner, A. P. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity: Researcher as subject. In N. Denzin & Y. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 733–768). Sage.

Fuchs, T. (2016). Intercorporeality and interaffectivity. Phenomenology and Mind, 11, 194–209. https://doi.org/10.13128/Phe_Mi-20119

Fuglestad, S. (2024). «Jeg følte at jeg faktisk ‘var’ der» : Resonans og berørthet mellom utøver og publikum i ’Enkemesse i en allehelgensnatt’. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–31. https://doi.org/10.7577/ar.5461

Gaunt, H., & Westerlund, H. (2013). Collaborative learning in higher music education: Why what and how? Taylor & Francis Group.

Haraway, D. (2020). Situeret viden: Videnskabsspørgsmålet i feminismen og det partielle perspektivs forrang. Mindspace.

Hegel, G. W. F. (2005/1807). Åndens fænomenologi. Gyldendal.

Häikiö, T. K., & Hellman, A. (2024). Becoming a visual arts teacher with a/r/tography: Dealing with desires, doubts and fears in examinations in art teacher education. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–27. https://doi.org/10.7577/ar.5456

Illeris, H., Fossnes, A.-M., & Anundsen, T. W. (2024). Landtimescaping with Rossedalen: A/r/tographic fieldwork with a landscape in Southern Norway. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–28. https://doi.org/10.7577/ar.6070

Irwin, R. L. (2004). A/r/tography: A metonymic métissage. In R. L. Irwin & A. de Cosson (Eds.), A/r/tography: Rendering self through arts-based living inquiry (pp. 27–38). Pacific Educational Press.

Irwin, R. L. (2008). Communities of a/r/tographic practice. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. 71–80). Sense. https://doi.org/10.1163/9789087903268_007

Irwin, R. L. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in Art Education, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Irwin, R. L. (n. d.). A/r/tography: An invitation to think through art making, researching, teaching and learning. Retrieved December 6, 2024, from https://artography.edcp.educ.ubc.ca/

Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., & Xiong, G. (2006). The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70–88. https://doi.org/10.1080/00393541.2006.11650500

Irwin, R. L., & de Cosson, A. (2004). A/r/tography: Rendering self through arts-based living inquiry. Pacific Educational Press.

Irwin, R. L., & Springgay, S. (2008). A/r/tography as practice-based research. In S. Springgay, R. L. Irwin, C. Leggo, & P. Gouzouasis (Eds.), Being with a/r/tography (pp. xix–xxxiii). Sense. https://doi.org/10.1163/9789087903268

Jevic, L. L., & Springgay, S. (2008). A/r/tography as an ethics of embodiment. Qualitative Inquiry, 14(1), 67–89. https://doi.org/10.1177/1077800407304509

Korolainen, K. (2024). Sketching across borders: Borderscapes through a/r/tography as living inquiry. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–23. https://doi.org/10.7577/ar.5377

Kvammen, A. C. R., & Hagen, J. K. (2024). Putting it together: Artographic awareness through collaborative teaching in a musical theatre educational program. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–27. https://doi.org/10.7577/ar.5468

Lasczik, A., Irwin, R. L., Cutter-Mackenzie-Knowles, A., Rousell, D., & Lee, N. (2022). Walking with a/r/tography. Palgrave Macmillan.

https://doi.org/10.1007/978-3-030-88612-7

Leggo, C., Sinner, A. E., Irwin, R. L., Pantaleo, K., Gouzouasis, P., & Grauer, K. (2011). Lingering in liminal spaces: A/r/tography as living inquiry in a language arts class. International Journal of Qualitative Studies in Education, 24(2), 239–256. https://doi.org/10.1080/09518391003641908

Macintyre Latta, M., & Buck, G. (2007). Professional development risks and opportunities embodied within self-study. Studying Teacher Education, 3(2), 189–205. https://doi.org/10.1080/17425960701656585

Magnusson, L. O., Ilje-Lien, J., & Kaihovirta, H. M. (2024). Polyfona röster för framtiden: A/r/tografens sammatrasslade tillblivelser. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–22. https://doi.org/10.7577/ar.5617

Merleau-Ponty, M. (1968). The Visible and the invisible. Northwestern University Press.

Rosa, H. (2015). The theory of social acceleration. Columbia University Press.

Rosa, H. (2019). Resonance: A sociology of our relationship to the world. Polity Press.

Sinner, A. (2022). Speculative steps with story shoes: Object itineraries as sensual a-r-tography. Educational Philosophy and Theory, 54(5), 596–605. https://doi.org/10.1080/00131857.2021.1872019

Skregelid, L. (2024). BAD: Body – art – digital technology. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–26. https://doi.org/10.7577/ar.5454

Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C., & Gouzouasis, P. (2008). Being with a/r/tography. Sense. https://doi.org/10.1163/9789087903268

Springgay, S., Irwin, R. L., & Wilson Kind, S. (2005). A/r/tography as living inquiry through art and text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696

Springgay, S., & Truman, S. E. (2018). Walking methodologies in a more-than-human world. Routledge.

Tsing, A. L. (2015). The mushroom at the end of the world. On the possibility of life in capitalist ruins. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400873548

Tullberg, M., & Sæther, E. (2024). Axes of resonance in music education: An artographic exploration. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–25. https://doi.org/10.7577/ar.5402

Waterhouse, A.-H. L. (2021). Materialpoetiske øyeblikk: en a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen [doktorgradsavhandling, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://hdl.handle.net/11250/2758549

Waterhouse, A.-H. L., Carlsen, K., & Iversen, T. (2024). Å (sammen)filte(s) med ull og steder gjennom a-r-t-ografiens agenser i undervisning. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–32. https://doi.org/10.7577/ar.5487

Ørbæk, T. (2024). Learning through a separation process: An embodied a/r/tographic inquiry. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–23. https://doi.org/10.7577/ar.5329

Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, Special Issue: «Å forske med kunsten», 1, 7–27. https://doi.org/10.23865/jased.v1.982

Picture of rainy day at OlsoMet campus

Publisert

2024-12-16

Hvordan referere

Vist, T., Waterhouse, A.-H. L., Jensen, M., & Danbolt, I. (2024). Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv: Introduksjon. Nordic Journal of Art & Research, 13(3), 1–20. https://doi.org/10.7577/ar.6121