Embodied Making, Creative Cognition and Memory
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.1487Emneord (Nøkkelord):
Embodied making, neurobiology, memory, cognition, hippocampusSammendrag
This article revisits previous research on the maker’s experience when working with materials, and discusses this in light of new research on creative cognition and the neurobiological basis of making. It is one in a series of four articles, which draw on neurobiological knowledge to expand our understanding of the woodcarver’s experience. The aim of this article is to present and discuss one element of the creative cognition of the woodcarver: memory. It reviews the basics of the nervous system and its function, cognition, and attention. I argue that one of the reasons why the woodcarver cherishes the experience of carving is that he or she can recall and relive many details in the memory of it. I will specifically discuss the role of the hippocampus in storing and recollecting declarative episodic memories. The article concludes with a short discussion of why this knowledge is useful in understanding the woodcarver’s experience and, in turn, if – and, if so, why – woodcarving could be an important activity in which to engage in the twenty-first century.

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.