Profesjonskunnskap: fag, forskning og praksiserfaring
- perspektiv på lærerutdanning i design, kunst og håndverk
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.2680Emneord (Nøkkelord):
lærerutdanning, profesjonskunnskap, forskning, praksiserfaring, yrkesutøvelseSammendrag
Rammeplan for 5-årig lærerutdanning i praktiske og estetiske fag ble vedtatt juni 2020. For design, kunst og håndverk innebærer dette at 3-årig faglærerutdanning med master opphører. Lærerutdanningen skal være både forskningsbasert og vektlegge erfaringsbasert kunnskap. Eksempelvis utvides omfanget av undervisningspraksis. Endringen er utgangspunktet for denne artikkelen. Artikkelen tar opp det særegne ved profesjonskunnskap og divergensen mellom profesjonskunnskap og tradisjonelle vitenskapsfag. Divergensen drøftes på bakgrunn av en rapport fra 1974. Rapporten tar opp målsetting, organisering og studieinnhold for kommende hovedfag ved pedagogiske høgskoler, iverksatt fra 1976. Rapporten beskriver hvordan profesjonens særpreg skal gi retning til studiet. En liste over 10 ulike former for hovedfagsarbeid presenteres. Både eget kunstnerisk arbeid og læremiddelproduksjon ansees som relevante former for et hovedfagsarbeid. Denne artikkelen nærleser rapporten fra 1974 og argumenter for at drøftinger som føres der kan bidra til relevante diskusjoner, også ved innføringen av 5-årig lærerutdanning.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Laila Belinda Fauske
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).