ÇEYIZLAB: Crafting a Speculative Manifesto
Video Article
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4409Emneord (Nøkkelord):
Textile craft, manifesto, speculative design, traditionSammendrag
Çeyizlab is a research project tackling with çeyiz (trousseau)- a traditional gift-giving to the bride in Turkey. Due to the societal changes, çeyiz is under a transformation. By looking at the past and speculating about the future of çeyiz, our research question emerged: Can we envision scenarios that would turn the existing transformation of this tradition into preferable futures? We answered this question by conducting online focus-groups, auto-ethnography sessions and expert interviews. Based on our analysis, the idea of a Manifesto has emerged. This manifesto was embroidered on a fabric reflecting the stories, memories and desires of the women with whom we interviewed. To spread out the message of the manifesto, we decided to make a short film that gives rise to discussions around the issues entangled within çeyiz.
Referanser
Appadurai, A. (1986). Introduction: Commodities and the politics of value. In A. Appadurai (Ed.), The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective (pp. 3-63). Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511819582.003 https://doi.org/10.1017/CBO9780511819582.003
Auger, J. (2013). Speculative design: crafting the speculation, Digital Creativity, 24(1), 11-35. https://doi.org/10.1080/14626268.2013.767276 https://doi.org/10.1080/14626268.2013.767276
Cipolla, C. & Peruccio, P. P. (2008). Changing the Change Design, Visions, Proposals and Tools Proceedings. Allemandi Conference Press.
Dunne, A. & Raby, F. (2013). Speculative Everything: Design, Fiction, and Social Dreaming. The MIT Press.
Hancock, T. & Bezold, C. (1994). Possible Futures, Preferable Futures. Healthcare Forum Journal, (March/April), 23-29.
Kopytoff, I. (1986). The cultural biography of things: Commoditization as process. In A. Appadurai (Ed.), The Social Life of Things: Commodities in Cultural Perspective (pp. 64-92). Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511819582.004 https://doi.org/10.1017/CBO9780511819582.004
Lindley, J., Sharma, D. & Potts, R. (2014). Anticipatory Ethnography: Design Fiction as an Input to Design Ethnography. Ethnographic Praxis in Industry Conference Proceedings, 2014(1), 237-253. https://doi.org/10.1111/1559-8918.01030 https://doi.org/10.1111/1559-8918.01030
Mitrovic, I. (2015, May 10). Introduction to Speculative Design Practice – Eutropia, a Case Study. http://interakcije.net/en/2015/05/10/introduction-to-speculative-design-practice-eutropia-a-case-study-2/
Star, S. L. & Griesemer, J. (1989). Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. Social Studies of Science. 19(3), 387–420. https://doi.org/10.1177/030631289019003001 https://doi.org/10.1177/030631289019003001
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Hazal Gümüş Çiftçi , Seçil Uğur Yavuz
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).