Nettbrett i kunst og håndverk

– et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.5207

Emneord (Nøkkelord):

kunst&håndverk, a/r/tografi, samtidskunst, digitale medier, nettbrett

Sammendrag

I artikkelen undersøker jeg hvordan samtidskunstnerne Petra Cortright og Cory Arcangel bruker digitale medier i sine kunstneriske praksiser, og hvordan denne praksisen kan inspirere og utfordre kunst- og håndverksundervisning med nettbrett i en førsteklasse. Prosjektet er en del av min doktorgradsavhandling og dreier seg om fire workshoper rundt utforskende og skapende måter å bruke nettbrettet på som ble prøvd ut våren 2021. Didaktisk knytter prosjektet seg til et sanselig didaktisk design. I sanselig didaktisk design utfordres tanken om at kunnskap er noe som allerede eksisterer og som elevene kan tilegne seg hvis læreren er god til å formidle. Istedenfor sees kunnskap og læring som noe som konstant skapes mellom menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Artikkelens metodologiske forankring hentes fra a/r/tografi, hvor forskeren ikke observerer utenfra, men er med på å drive forskningen videre gjennom en veksling mellom å utøve, forske og undervise/lære. I artikkelens analyse viser jeg hvordan møter med nettbrettet, med bakgrunn i samtidskunsten, kan være kroppslige, skapende og relasjonelle.

Forfatterbiografi

Anne Elmies-Vestergren, Universitetet i Agder

PhD-stipendiat  
Instituttet for visuelle og sceniske fag

Referanser

Aure, V. & Berghaust, K. (2015). Estetikk og samfunn: Tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. Fagbokforlaget.

Austring, B., & Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring. Hans Reitzels Forlag.

Berge, C. H. (2022, 19. desember). Svenske myndigheter: Skjermeksperimentet i skolen er mislykket. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2022/12/19/svenske-myndigheter-skjermeksperimentet-i-skolen-er-mislykket/?utm_source=Morgenbladets+ukesnyhetsbrev&utm_campaign=03831f56f0-EMAIL_CAMPAIGN_2022_12_19_07_44&utm_medium=email&utm_term=0_-03831f56f0-%5BLIST_EMAIL_ID%5D

Bianconi, G. (2020a, 20. april). Petra Cortright. Petra Cortright on self-isolation, Zoom mania, and her early webcam works. Artforum. https://www.artforum.com/interviews/petra-cortright-on-self-isolation-zoom-mania-and-her-early-webcam-works-82752

Bianconi, G. (2020b, 4. mai). Participation Effect: Petra Cortright’s Webcam Videos, 2007–2017. Société Berlin. https://societeberlin.com/documents/36/00_11331_Petra_Cortright_Bianconi.pdf

Bianconi, G. (2021, 24. mars). Cory Arcangel.Cory Arcangel on bot performance, machine learning, and online junk space. Artforum. https://www.artforum.com/interviews/cory-arcangel-on-bot-performances-machine-learning-and-online-junk-space-85363

Chiaverina, J. (2021, 09. september). "Cory Arcangel and JODI’s Feedback Loop": Independent Art Fair. Lisson Gallery. https://www.lissongallery.com/news/cory-arcangel-and-jodi-s-feedback-loop-independent

Columbus, C. (Regissør). (2001). Harry Potter og de vises sten [Film]. Warner Bros. Pictures.

Cortright, P. (2014, 9. november). Bridal Shower. Petra Cortright. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ZYkFibbxeHw&list=PLR2sCoodHwcLB6Cvvdzdt2J5oafuP7aKx

Dafoe, T. (2021, 09. april). Cory Arcangel’s Latest Artwork Is a Kim Kardashian-Themed Video Game. What Does It Mean? Don’t Ask Him. Artnet, people. https://news.artnet.com/art-world/cory-arcangel-interview-1957736

DeVito, D. (Regissør). (1996). Matilda [Film]. TriStar Pictures.

Fredriksen, B.C. & Grut Sørum, A. (2021). Dreiing av en trekule som arena for kroppslig læring. I T. P. Østern, Ø. Bjerke, G. Engelsrud & A. Grut Sørum (Red), Kroppslig læring - perspektiver og praksiser (ss. 157-169). Universitetsforlaget

Helsedirektoratet, (2022, 9.mai). 1. Barn og unge – generelle råd. https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-i-forebygging-og-behandling/barn-og-unge

Hyvönen, J. (2014, 2.mai). Digital remains: Petra Cortright. Kunstkritikk. https://kunstkritikk.com/digital-remains-petra-cortright/

Ingebretsen, T. (2016, 23. september). Myter om barns digitale kompetanse. Dagsavisen, 45.

Irwin, R. L. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894

Irwin, R.L. & De Cosson, A. (2004). A/r/tography: Rendering self through arts based living inquiry. Pacific Educational Press

Irwin, R. & Grauer, K., Beer, R., Springgay, S., Xiong, G. & Bickel, B. (2006). The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. www.jstor.org/stable/25475806

Javornik, A., Marder, B, Brannon Barhorst, J., McLean, G., Rogers, Y., Marshall, P. & Warlop, L. (2022). ‘What lies behind the filter?’: Uncovering the motivations for using augmented reality (AR) face filters on social media and their effect on well-being. Computers in Human Behavior, 128. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107126

Jenkins, M. (2006, 19. oktober). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century (Part One). Pop Junctions. http://henryjenkins.org/blog/2006/10/confronting_the_challenges_of.html

Klungland, M. (2021). Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet. Veve i åpne dører, [Doktoravhandling, Universitetet i Agder]. https://hdl.handle.net/11250/2756839

Klungland, M. (2022). Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk. I L. Skregelid, & K. Nødvedt Knudsen (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (ss. 95–116). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch4

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen 2.3. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/?lang=nob

Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02?lang=nob

LeBlanc, N. & Irwin, R. L. (2019). A/r/tography. I Oxford Encyclopedia of Qualitative Research Methods in Education, (ss. 1-21). https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.393

Lee, N., Morimoto, K., Mosavarzadeh, M. & Irwin, R.L. (2019). Walking Propositions: Coming to Know A/r/tographically. International Journal of Art & Design Education, 38(3), 681-690. https://doi.org/10.1111/jade.12237

Leonardi, P. (2010). Digital materiality? How artifacts without matter, matter. First Monday, 15(6). https://doi.org/10.5210/fm.v15i6.3036

Lindgren, J. (2016. Fra barn til borger [Film]. Nasjonal digital læringsarena. https://ndla.no/nb/subject:20/topic:1:193720/topic:1:194403/resource:11162249-a831-474f-988b-9471f72db8a0

Lorvik Waterhouse, A., Søyland, L., & Carlsen, K. (2019). Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper. FormAkademisk, 12(1), Art 1, 1 – 21, https://doi.org/10.7577/formakademisk.2648

Lorvik Waterhouse, A.-H. (2021). Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://hdl.handle.net/11250/2758549

Medietilsynet. (2022). Barn og medier 2022: Barn og unges bruk av sosiale medier. https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2022/Barn_og_unges_bruk_av_sosiale_medier.pdf

NRK. (2018). Skolestarterne. https://www.nrk.no/presse/programomtaler/skolestarterne-_1_8_-1.14012017

Olin, M. (Regissør). (2018). Barndom [Film]. https://www.sfanytime.com/no/movie/barndom

Paul, C. (2023). Digital art. Thames and Hudson.

Rustad Carlsen, M. & Zakariassen, G. (2014, 27. oktober). Hjerneforsker: Nettbruk gjør barna dummere. NRK, artikkel. https://www.nrk.no/kultur/hjerneforsker_-nettbruk-gjor-barna-dummere-1.12008862

Sennett, R. (2009). The Craftsman. Yale University Press.

Simpson, V. (2016, 1. juni). Cory Arcangel – interview: ‘Making art is just basically dowsing. Studio International, intervju. https://www.studiointernational.com/index.php/cory-arcangel-video-interview

Sjøgren Selmer, S. (2023, 8. juni). Det er myndighetene, ikke lærerne, som er målet for Oppropet for mindre skjermbruk i barneskolen. Debatt: – Skolen angår ikke bare elever, foreldre og lærere. Utdanningsnytt. https://www.utdanningsnytt.no/digital-undervisning-digitalisering-siri-sjogren-selmer/det-er-myndighetene-ikke-laererne-som-er-malet-for-oppropet-for-mindre-skjermbruk-i-barneskolen/362421

Springgay, S., Irwin, R., & Kind, S.W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696

Spurkland, S. & Blikstad-Balas, M. (2016). Digitalisering av skolen: De største utfordringene. Bedre skole, (2). https://utdanningsforskning.no/artikler/2016/digitalisering-av-skolen-de-storste-utfordringene/

Sterling, B. (2012). CLOSE-UP: DATA MINE. Artforum. https://www.artforum.com/print/201207/bruce-sterling-on-petra-cortright-s-hell-tree-31957

Sømoe, K. (2010). Skolefagsundersøkelsen 2009. Fagrapport Kunst og håndverk. Høgskolen Stord/Haugesund. https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/152112/Rapport.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Troye Nordkvelle, Y. & Fritze, Y. (2015). Digitalt innfødte eller bare medialiserte? I Y. Fritze, G. Haugsbakk & Y. Troye Nordkvelle (Red.). Mediepedagogiske perspektiver (ss. 67-83). Cappelen Damm Akademisk.

Universitetet i Oslo. (2022, 30.september). Digital dekning i Norges 100 største kommuner. Universitetet i Oslo. https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen%20%28tidligere%20versjon%29/digital-dekning-i-norges-100-storste-kommuner/

Universitetet i Oslo. (2022, 2.juni). Digitale enheter i grunnopplæringen. Universitetet i Oslo. https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen-2/Digitale%20enheter%20i%20grunnopplæringen/

Utdanningsdirektoratet. (2021). 3. Digitalisering av skolen og utfordringar for læremiddelfeltet. https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/laremidler/kvalitetskriterier-for-laremidler/kunnskapsgrunnlag-kvalitetskriterium-norsk/generelt/digitalisering-av-skolen/

Veland Aas, C. V. (2023, 6. juni). Kast nettbrettet ut av klasserommet. NRK. https://www.nrk.no/ytring/kast-nettbrettet-ut-av-klasserommet-1.16421374

Verisart. (2021, 8. mars). Interview with Petra Cortright. Verisart Medium. https://medium.com/verisart/interview-with-petra-cortright-9ab939abb22

Whitelaw, M. (2011, 10. april). After the screen. Array aesthetics and transmateriality. The teening Void. http://teemingvoid.blogspot.com/2011/04/after-screen-array-aesthetics-and.html

Willbergh, I. (2010). Et mimetisk perspektiv på undervisning med digitale medier. I J. Midtsundstad & I. Willbergh (Red). Didaktikk: nye teoretiske perspektiver på undervisning (1.utgave, ss. 97-112). Cappelen Damm.

Øksnes, M. & Hangaard Rasmussen, T. (2017). Lek. Cappelen Damm Akademisk.

Østern, T. S, Dahl, T., Strømme, Aagaard Petersen, J., Østern, A. og Selander, S. (Red.). (2019). Dybde//læring: en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget.

Nedlastinger

Publisert

2023-11-07

Hvordan referere

Elmies-Vestergren, A. (2023). Nettbrett i kunst og håndverk : – et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst. FormAkademisk, 16(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5207

Cited by