Nettbrett i kunst og håndverk
– et didaktisk utforskende prosjekt i en førsteklasse, inspirert og utfordret av digital samtidskunst
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5207Emneord (Nøkkelord):
kunst&håndverk, a/r/tografi, samtidskunst, digitale medier, nettbrettSammendrag
I artikkelen undersøker jeg hvordan samtidskunstnerne Petra Cortright og Cory Arcangel bruker digitale medier i sine kunstneriske praksiser, og hvordan denne praksisen kan inspirere og utfordre kunst- og håndverksundervisning med nettbrett i en førsteklasse. Prosjektet er en del av min doktorgradsavhandling og dreier seg om fire workshoper rundt utforskende og skapende måter å bruke nettbrettet på som ble prøvd ut våren 2021. Didaktisk knytter prosjektet seg til et sanselig didaktisk design. I sanselig didaktisk design utfordres tanken om at kunnskap er noe som allerede eksisterer og som elevene kan tilegne seg hvis læreren er god til å formidle. Istedenfor sees kunnskap og læring som noe som konstant skapes mellom menneskelige og ikke-menneskelige aktører. Artikkelens metodologiske forankring hentes fra a/r/tografi, hvor forskeren ikke observerer utenfra, men er med på å drive forskningen videre gjennom en veksling mellom å utøve, forske og undervise/lære. I artikkelens analyse viser jeg hvordan møter med nettbrettet, med bakgrunn i samtidskunsten, kan være kroppslige, skapende og relasjonelle.
Referanser
Aure, V. & Berghaust, K. (2015). Estetikk og samfunn: Tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. Fagbokforlaget.
Austring, B., & Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring. Hans Reitzels Forlag.
Berge, C. H. (2022, 19. desember). Svenske myndigheter: Skjermeksperimentet i skolen er mislykket. Morgenbladet. https://www.morgenbladet.no/aktuelt/2022/12/19/svenske-myndigheter-skjermeksperimentet-i-skolen-er-mislykket/?utm_source=Morgenbladets+ukesnyhetsbrev&utm_campaign=03831f56f0-EMAIL_CAMPAIGN_2022_12_19_07_44&utm_medium=email&utm_term=0_-03831f56f0-%5BLIST_EMAIL_ID%5D
Bianconi, G. (2020a, 20. april). Petra Cortright. Petra Cortright on self-isolation, Zoom mania, and her early webcam works. Artforum. https://www.artforum.com/interviews/petra-cortright-on-self-isolation-zoom-mania-and-her-early-webcam-works-82752
Bianconi, G. (2020b, 4. mai). Participation Effect: Petra Cortright’s Webcam Videos, 2007–2017. Société Berlin. https://societeberlin.com/documents/36/00_11331_Petra_Cortright_Bianconi.pdf
Bianconi, G. (2021, 24. mars). Cory Arcangel.Cory Arcangel on bot performance, machine learning, and online junk space. Artforum. https://www.artforum.com/interviews/cory-arcangel-on-bot-performances-machine-learning-and-online-junk-space-85363
Chiaverina, J. (2021, 09. september). "Cory Arcangel and JODI’s Feedback Loop": Independent Art Fair. Lisson Gallery. https://www.lissongallery.com/news/cory-arcangel-and-jodi-s-feedback-loop-independent
Columbus, C. (Regissør). (2001). Harry Potter og de vises sten [Film]. Warner Bros. Pictures.
Cortright, P. (2014, 9. november). Bridal Shower. Petra Cortright. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ZYkFibbxeHw&list=PLR2sCoodHwcLB6Cvvdzdt2J5oafuP7aKx
Dafoe, T. (2021, 09. april). Cory Arcangel’s Latest Artwork Is a Kim Kardashian-Themed Video Game. What Does It Mean? Don’t Ask Him. Artnet, people. https://news.artnet.com/art-world/cory-arcangel-interview-1957736
DeVito, D. (Regissør). (1996). Matilda [Film]. TriStar Pictures.
Fredriksen, B.C. & Grut Sørum, A. (2021). Dreiing av en trekule som arena for kroppslig læring. I T. P. Østern, Ø. Bjerke, G. Engelsrud & A. Grut Sørum (Red), Kroppslig læring - perspektiver og praksiser (ss. 157-169). Universitetsforlaget
Helsedirektoratet, (2022, 9.mai). 1. Barn og unge – generelle råd. https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-i-forebygging-og-behandling/barn-og-unge
Hyvönen, J. (2014, 2.mai). Digital remains: Petra Cortright. Kunstkritikk. https://kunstkritikk.com/digital-remains-petra-cortright/
Ingebretsen, T. (2016, 23. september). Myter om barns digitale kompetanse. Dagsavisen, 45.
Irwin, R. L. (2013). Becoming A/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 54(3), 198–215. https://doi.org/10.1080/00393541.2013.11518894
Irwin, R.L. & De Cosson, A. (2004). A/r/tography: Rendering self through arts based living inquiry. Pacific Educational Press
Irwin, R. & Grauer, K., Beer, R., Springgay, S., Xiong, G. & Bickel, B. (2006). The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88. www.jstor.org/stable/25475806
Javornik, A., Marder, B, Brannon Barhorst, J., McLean, G., Rogers, Y., Marshall, P. & Warlop, L. (2022). ‘What lies behind the filter?’: Uncovering the motivations for using augmented reality (AR) face filters on social media and their effect on well-being. Computers in Human Behavior, 128. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107126
Jenkins, M. (2006, 19. oktober). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century (Part One). Pop Junctions. http://henryjenkins.org/blog/2006/10/confronting_the_challenges_of.html
Klungland, M. (2021). Materiell-kollektiv praksis. En tilnærming til fagdidaktikk for kunst og håndverk utviklet i veveprosjektet. Veve i åpne dører, [Doktoravhandling, Universitetet i Agder]. https://hdl.handle.net/11250/2756839
Klungland, M. (2022). Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk. I L. Skregelid, & K. Nødvedt Knudsen (Red.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (ss. 95–116). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch4
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen 2.3. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/?lang=nob
Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02?lang=nob
LeBlanc, N. & Irwin, R. L. (2019). A/r/tography. I Oxford Encyclopedia of Qualitative Research Methods in Education, (ss. 1-21). https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.393
Lee, N., Morimoto, K., Mosavarzadeh, M. & Irwin, R.L. (2019). Walking Propositions: Coming to Know A/r/tographically. International Journal of Art & Design Education, 38(3), 681-690. https://doi.org/10.1111/jade.12237
Leonardi, P. (2010). Digital materiality? How artifacts without matter, matter. First Monday, 15(6). https://doi.org/10.5210/fm.v15i6.3036
Lindgren, J. (2016. Fra barn til borger [Film]. Nasjonal digital læringsarena. https://ndla.no/nb/subject:20/topic:1:193720/topic:1:194403/resource:11162249-a831-474f-988b-9471f72db8a0
Lorvik Waterhouse, A., Søyland, L., & Carlsen, K. (2019). Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper. FormAkademisk, 12(1), Art 1, 1 – 21, https://doi.org/10.7577/formakademisk.2648
Lorvik Waterhouse, A.-H. (2021). Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://hdl.handle.net/11250/2758549
Medietilsynet. (2022). Barn og medier 2022: Barn og unges bruk av sosiale medier. https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2022/Barn_og_unges_bruk_av_sosiale_medier.pdf
NRK. (2018). Skolestarterne. https://www.nrk.no/presse/programomtaler/skolestarterne-_1_8_-1.14012017
Olin, M. (Regissør). (2018). Barndom [Film]. https://www.sfanytime.com/no/movie/barndom
Paul, C. (2023). Digital art. Thames and Hudson.
Rustad Carlsen, M. & Zakariassen, G. (2014, 27. oktober). Hjerneforsker: Nettbruk gjør barna dummere. NRK, artikkel. https://www.nrk.no/kultur/hjerneforsker_-nettbruk-gjor-barna-dummere-1.12008862
Sennett, R. (2009). The Craftsman. Yale University Press.
Simpson, V. (2016, 1. juni). Cory Arcangel – interview: ‘Making art is just basically dowsing. Studio International, intervju. https://www.studiointernational.com/index.php/cory-arcangel-video-interview
Sjøgren Selmer, S. (2023, 8. juni). Det er myndighetene, ikke lærerne, som er målet for Oppropet for mindre skjermbruk i barneskolen. Debatt: – Skolen angår ikke bare elever, foreldre og lærere. Utdanningsnytt. https://www.utdanningsnytt.no/digital-undervisning-digitalisering-siri-sjogren-selmer/det-er-myndighetene-ikke-laererne-som-er-malet-for-oppropet-for-mindre-skjermbruk-i-barneskolen/362421
Springgay, S., Irwin, R., & Kind, S.W. (2005). A/r/tography as Living Inquiry Through Art and Text. Qualitative Inquiry, 11(6), 897–912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
Spurkland, S. & Blikstad-Balas, M. (2016). Digitalisering av skolen: De største utfordringene. Bedre skole, (2). https://utdanningsforskning.no/artikler/2016/digitalisering-av-skolen-de-storste-utfordringene/
Sterling, B. (2012). CLOSE-UP: DATA MINE. Artforum. https://www.artforum.com/print/201207/bruce-sterling-on-petra-cortright-s-hell-tree-31957
Sømoe, K. (2010). Skolefagsundersøkelsen 2009. Fagrapport Kunst og håndverk. Høgskolen Stord/Haugesund. https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/bitstream/handle/11250/152112/Rapport.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Troye Nordkvelle, Y. & Fritze, Y. (2015). Digitalt innfødte eller bare medialiserte? I Y. Fritze, G. Haugsbakk & Y. Troye Nordkvelle (Red.). Mediepedagogiske perspektiver (ss. 67-83). Cappelen Damm Akademisk.
Universitetet i Oslo. (2022, 30.september). Digital dekning i Norges 100 største kommuner. Universitetet i Oslo. https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen%20%28tidligere%20versjon%29/digital-dekning-i-norges-100-storste-kommuner/
Universitetet i Oslo. (2022, 2.juni). Digitale enheter i grunnopplæringen. Universitetet i Oslo. https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen-2/Digitale%20enheter%20i%20grunnopplæringen/
Utdanningsdirektoratet. (2021). 3. Digitalisering av skolen og utfordringar for læremiddelfeltet. https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/laremidler/kvalitetskriterier-for-laremidler/kunnskapsgrunnlag-kvalitetskriterium-norsk/generelt/digitalisering-av-skolen/
Veland Aas, C. V. (2023, 6. juni). Kast nettbrettet ut av klasserommet. NRK. https://www.nrk.no/ytring/kast-nettbrettet-ut-av-klasserommet-1.16421374
Verisart. (2021, 8. mars). Interview with Petra Cortright. Verisart Medium. https://medium.com/verisart/interview-with-petra-cortright-9ab939abb22
Whitelaw, M. (2011, 10. april). After the screen. Array aesthetics and transmateriality. The teening Void. http://teemingvoid.blogspot.com/2011/04/after-screen-array-aesthetics-and.html
Willbergh, I. (2010). Et mimetisk perspektiv på undervisning med digitale medier. I J. Midtsundstad & I. Willbergh (Red). Didaktikk: nye teoretiske perspektiver på undervisning (1.utgave, ss. 97-112). Cappelen Damm.
Øksnes, M. & Hangaard Rasmussen, T. (2017). Lek. Cappelen Damm Akademisk.
Østern, T. S, Dahl, T., Strømme, Aagaard Petersen, J., Østern, A. og Selander, S. (Red.). (2019). Dybde//læring: en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Anne Elmies-Vestergren
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).