The Unheimliche Approach in the Making of Interiors
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.553Emneord (Nøkkelord):
unheimliche, anguish, interior architecture, emerging, (re)creativeSammendrag
‘The (Re)Creative Workings of Existential Anguish in Interior Architecture’ aims to understand, and potentially incorporate, the unheimliche into interior-architectural design teaching. My inquiry addresses a paradoxical and disquieting force inside interiors that does not intimidate, but rather stimulates, the growth of imagination and creativity through design. How can one define the limits of one’s own certainties and how to overcome them even if they cause existential anguish? I will argue that existential anguish in interiors emerges in the tension between a particular belonging to existing affiliations and the fresh unfamiliarity of unexpected encounters. My inquiry complements prevailing values and norms in interior architecture as preset by society (identity, commodities, light, sight, and so on). Interior-architectural unheimlichkeit may engage in a disruptive design approach that triggers and allows the growth of other values, such as empathy, in interior architecture. The unheimliche may specify a small yet existential part of interior architecture as a discipline. How can existential anguish become a (re)creative agency in design teaching? It can be argued that a series of pedagogic experiments entitled ‘Onheimelijk Studios’, as collectively organized with and by student co-researchers at the St Lucas School of Architecture, Belgium, contributes to the research of existential anguish through the designing and making of interiors.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).