Arkitekturundervisning og restaurasjonstenkning
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.59Sammendrag
I perioden 2005-2007 publiserte redaksjonen i fagtidsskriftet FORM en artikkelserie om arkitektur og arkitekturundervisning. Publiseringen sammenfalt i tid med innføringen av Kunnskapsløftet hvor arkitektur fikk en styrket posisjon innenfor faget Kunst og håndverk. I denne artikkelen relateres artikkelserien i FORM til et kunsthistorisk perspektiv på arkitektur. Videre argumenteres det for at serien kan knyttes opp mot et større skolepolitiske hele. Dette i form av en restaurasjonstenkning hvor det å styrke faglig kunnskap, illustrert ved et tradisjonelt pensum der bruk av begrep som moral og disiplin står sentralt. Redaksjonen i FORM tillegges i denne artikkelen rollen som en aktør innenfor fagfeltet, som hadde mulighet til å øve innflytelse på fagets praksis etter ny læreplan.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.