Skapande arbeid i skaparverkstader
Ei studie i norsk skule sine skaparverkstader
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5977Emneord (Nøkkelord):
Skaparverkstad, skaparorientert læring, skapande arbeid, Kunst og handverkSammendrag
Artikkelen undersøker, med eit kunst og handverksfagleg (KOH) blikk, korleis skapande arbeid i norske grunnskular sine skaparverkstader artar seg. Gjennom observasjonar og intervju finn me at sentrale idear innanfor internasjonal skaparorientert pedagogikk blir praktisert, som problemløysing, samarbeid og utforskande arbeidsmåtar. Andre skaparverkstads-konsept som ikkje-lineære prosessar og oppgåver utan konkrete mål viser seg utfordrande å få til, særleg i dei lågare skuletrinna m.a. sidan elevane ikkje enda innehar grunnleggande ferdigheiter i handverk, verktøy og teknologi. Lærarane held fram at det er ei krevjande øving å manøvrere i den veksande mengda løysingar for skaparorientert læring som ulike aktørar innom rørsla tilbyr, frå ‘konkretar til å tenke med’ til byggesett med rettsvar-oppgåver. Artikkelen gjer synleg at KOH-faglege læreplanmål og innhald, knytt til material- og verktøyval, berekraft, kvalitet, kunne og ferdigheiter får uventa innhald i det skapande arbeidet i skaparverkstaden.
Referanser
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Ripley, M., Miller-Ricci, M., & Rumble, M. (2012). Defining twenty-first century skills. In E. Care, P. Griffin & B. McGaw (Eds.), Assessment and teaching of 21st century skills (pp. 17-66). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_2
Blikstein, P. (2013). Digital fabrication and ‘making’ in education: The democratization of invention. In C. Büching & J. Walter-Herrmann (Eds.), FabLabs: Of machines, makers and inventors (pp. 203–222). Transcript Publishers. https://doi.org/10.1515/transcript.9783839423820.203
Bosch, N., Lavonen, J., & Kangas, K. (2023). Learning to Create: Creating to Learn. In N. Bosch, J. Lavonen, & K. Kangas (Eds.), Invention Pedagogy – The Finnish Approach to Maker Education (1st ed., pp. 56–69). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360-6
Borgen, J. S., Murtnes, Å, Bergsland, J. E., Bottolfs, M., Carlsen, K., Husebø, Ø., Moen Ouff, S., Randers-Pehrson, A., Møller-Skau, M., Thorrud, S., Bråthen Weum, K. & Ørbæk, T. (2023a). De praktiske og estetiske fagene i læreplaner for fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endring frem mot LK20 (Delrapport 1. Evaluering av fagfornyelsen i fire fag, USN Rapportserie, nr 130). Universitetet i Sørøst-Norge.
Borgen, J. S., Murtnes, Å, Bergsland, J. E., Bottolfs, M., Carlsen, K., Husebø, Ø., Moen Ouff, S., Randers-Pehrson, A., Møller-Skau, M., Thorrud, S., Bråthen Weum, K. & Ørbæk, T. (2023b). Praksis i de praktiske og estetiske fagene i læreplaner for fagene i LK20 (Delrapport 2. Evaluering av fagfornyelsen i fire fag, USN Rapportserie, nr 131). Universitetet i Sørøst-Norge.
Brænne, K. (2009). Mellom ord og handling : om verdsetjing i kunst og handverksfaget [Doktorgradsavhandling, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo]. Adora. http://hdl.handle.net/11250/2406784
Brænne, K. (2011). Vedlikehald av ein konstruert kontrovers – kunstpedagogikk og handverkstradisjon i kunst- og handverksfaget. FormAkademisk, 4(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.203
Buchholz, K. Shively, K. Peppler, & Wohlwend, K. (2014). Hands on, hands off: Gendered access in crafting and electronics practices, Mind, Culture and Activity, 21(4), 278–297. https://doi.org/10.1080/10749039.2014.939762
Chekurov, S., Wang, M., Salmi, M., & Partanen, J. (2020). Development, implementation, and assessment of a creative additive manufacturing design assignment: interpreting improvements in student performance. Education Sciences, 10(6), 156. https://doi.org/10.3390/educsci10060156
Clapp, E. P., Ross, J., Ryan, J. O. & Tishman, S. (2016). Maker-centered learning. Jossey-Bass.
Cohen, L., Morrison, K., & Manion, L. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203029053
Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry & research design : choosing among five approaches (3rd ed.). Sage.
Dagsland, T. P. (2013). Eleven som aktør i dialog med kunst : ungdoms erfaring med kunstundervisningens innhold og metode i faget kunst och håndverk i norsk grunnskole [[Doktorgradsavhandling, Åbo Akademi]. Åbo Akademis förlag/Doria. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-765-685-6
Davies, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. (2024). Research on K-12 maker education in the early 2020s – a systematic literature review. Int J Technol Des Educ, 35(2), 763–788 . https://doi.org/10.1007/s10798-024-09921-6
Dede, C. (2009). Comparing frameworks for “21st century skills”. In J. Bellance & R. Brands (Eds.), 21st century skills: Rethinking how students learn (pp. 51-76). Solution Tree Press.
Fauske, L. B. (2016). Reforhandling av kunnskapsgrunnlag. Forskning og fagutvikling med utspring i designdidaktikk. Techne Serien, 23(2), 50–68.
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating Rigor Using Thematic Analysis: A Hybrid Approach of Inductive and Deductive Coding and Theme Development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80-92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
Forskningsetikkloven. (2017). Lov om organisering av forskningsetisk arbeid (LOV-2017-04-28-23). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-04-28-23
Gershenfeld, N. (2007). Fab: the coming revolution on your desktop – from personal computers to personal fabrication. Basic Books.
Goodlad, J. I. (1979). Curriculum inquiry : the study of curriculum practice. McGraw-Hill.
Gulliksen, M. S., & Hong, A. (2017). Making matters? Unpacking the role of practical aesthetic making activities in the general education through the theoretical lens of embodied learning. Cogent Education, 4(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1415108
Haakonsen, P., & Skjønneberg, G. (2020). Makerspace – Flipped classroom og skapende prosesser. FormAkademisk,13(6). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3875
Hakkarainen, K., & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2022) Learning by inventing: Theoretical foundations. In T., Korhonen, K., Kangas & L., Salo. (Eds.). Invention pedagogy: The Finnish approach to maker education (pp. 15-27). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360-3
Halverson, E. R., & Sheridan, K. M. (2014). The maker movement in education. Harvard Educational Review, 84(4), 495–504. https://doi.org/10.17763/haer.84.4.34j1g68140382063
Hatch, M. (2013). The Maker Movement Manifesto: Rules for Innovation in the New World of Crafters, Hackers, and Tinkerers. McGraw-Hill.
Hatzigianni, M., Stevenson, M., Falloon, G., Bower, M., & Forbes, A. (2021). Young children’s design thinking skills in makerspaces. International Journal of Child-Computer Interaction, 27(1). https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2020.100216
Hawken, P., Lovins, A. B., & Lovins, L. H. (2013). Natural capitalism: The next industrial revolution. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315065755
Härkki, T., Seitamaa-Hakkarainen, P., Vartiainen, H., Saarinen, A., & Hakkarainen, K. (2023). Non-linear maker pedagogy in Finnish craft education. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 30(1), 1–17. https://doi.org/10.7577/TechneA.4998
Høibo, I. H. (2023). Læringssyn i skaparrørslelitteraturen. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 30(2), 1–17. https://doi.org/10.7577/TechneA.4946
Høibo, I. H., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Groth, C. (2024). Teachers’ Pedagogical Beliefs in Norwegian School Makerspaces. International Journal of Technology and Design Education, 35, 611–628. https://doi.org/10.1007/s10798-024-09919-0
Kafai, Y., Fields, D., & Searle, K. (2014). Electronic textiles as disruptive designs. Harvard Educational Review, 84(4), 532–556. https://doi.org/10.17763/haer.84.4.46m7372370214783
Kafai, Y. B, Halverson, E., Peppler, K. (2016). Makeology: Makerspaces as Learning Environments (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315726519
Kafai, Y. B., & Peppler, K. A. (2011). Youth, technology, and DIY: Developing participatory competencies in creative media production. Review of Research in Education, 35(1), 89–119. https://doi.org/10.3102/0091732X10383211
Kangas K., Korhonen T., & Salo L. (2023). Invention Pedagogy: The Finnish Approach to Maker Education (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360
Kjosavik, S. (2001). Fra tegning, sløyd og håndarbeid til kunst og håndverk: en faghistorie gjennom 150 år. Tell.
Korhonen, T., Kangas, K., & Salo, L. (Eds.). (2022). Invention Pedagogy – The Finnish Approach to Maker Education (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360
Lakkala, M., Ilomäki, L., & Kosonen, K. (2010). From Instructional Design to Setting up Pedagogical Infrastructures: Designing Technology-Enhanced Knowledge Creation. In B. Ertl (Ed.), Technologies and Practices for Constructing Knowledge in Online Environments: Advancements in Learning (pp. 169-185). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-61520-937-8.ch008
Lille, B., & Romero, M. (2017). Creativity Assessment in the Context of Maker-based Projects. Design and Technology Educationl, 22(3). https://openjournals.ljmu.ac.uk/DesignTechnologyEducation/article/view/1543
Loertscher, D. V., Preddy, L., & Derry, B. (2013). Makerspaces in the School Library Learning Commons and the uTEC Maker Model. Teacher Librarian, 41(2), 48–51.
Martin, L. (2015). The promise of the maker movement for education. Journal of Pre-College Engineering Education Research, 5(1), 30–39. https://doi.org/10.7771/2157-9288.1099
Martin, L., Dixon, D., & Betser, S. (2018). Iterative design toward equity: Youth repertoires of practice in a high school maker space. Equity & Excellence in Education, 51(1), 36–47. https://doi.org/10.1080/10665684.2018.1436997
Papavlasopoulou, S., Giannakos, M. N., & Jaccheri, L. (2017). Empirical studies on the Maker Movement, a promising approach to learning: A literature review. Entertainment Computing, 18, 57–78. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2016.09.002
Papert, S. (1980). Mindstroms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books.
Petrich, M., Wilkinson, K., & Bevan, B. (2013). It looks like fun, but are they learning? In M. Honey & D. Kanter (Eds.), Design, make, play: Growing the next generation of STEM innovators (pp. 50 – 70). Routledge.
Randers-Pehrson. (2016). Tinglaging og læringsrom i en kunst- og håndverksdidaktisk kontekst [Doktoravhandling, Universitetet i Oslo]. UiO, DUO Research Archive. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-56700
Randers-Pehrson, A., Rimstad, Å., & Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget. Acta didactica Norden, 17(3). https://doi.org/10.5617/adno.9757
Resnick, M. (2017). Lifelong kindergarten: Cultivating creativity through projects, passions, peers, and play. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/11017.001.0001
Riikonen, S. (2020). Bringing maker practices to school. Journal of Computer Supported Collaborative Learning, 15(3), 319-349. https://doi.org/10.1007/s11412-020-09330-6
Riikonen, S., Kangas, K., Kokko, S., Korhonen, T., Hakkarainen, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2020). The development of pedagogical infrastructures in three cycles of maker-centered learning projects. Design and Technology Education: an international Journal, 25(2) 29-49. https://openjournals.ljmu.ac.uk/DesignTechnologyEducation/article/view/1278
Rouse, R., & Gillespie Rouse, A. (2022). Taking the Maker Movement to school: A systematic review of rreK-12 school-based makerspace research. Educational Research Review, 35, 1–14. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100413
Saorín, J. L., Melian-Díaz, D., Bonnet, A., Carrera, C. C., Meier, C., & De La Torre-Cantero, J. (2017). Makerspace teaching-learning environment to enhance creative competence in engineering students. Thinking Skills and Creativity, 23(1), 188–198. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2017.01.004
Sawyer, R. K. (2018). Teaching and learning how to create in schools of art and design. Journal of the Learning Sciences, 27(1), 137–181. https://doi.org/10.1080/10508406.2017.1381963
Sennett, R. (2009). Håndværkeren : arbejdets kulturhistorie: hånd og ånd (O. Lindegård Henriksen, Overs.). Hovedland.
Skaperskolen. (2024a, 4. desember). Tretopphytte, 5. – 7- trinn. https://skaperskolen.no/5-7-trinn/tretopphytte-5-7-trinn/
Skaperskolen. (2024b, 4. desember). Pedagogisk verktøykasse, Boblemodellen. https://skaperskolen.no/pedagogisk-verktoykasse/#boblemodellen
Sormunen, K., Juuti, K., & Lavonen, J. (2019). Maker-Centered Project-Based Learning in Inclusive Classes: Supporting Students’ Active Participation with Teacher-Directed Reflective Discussions. International Journal of Science and Mathematics Education, 18. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09998-9
Sussane, K., Åkerfeldt, A., Parnes, P., & Mannila, L. (2018). Makerspaces Across Settings: Didactic Design for Programming in Formal and Informal Teacher Education in the Nordic Countries. Journal of digital learning in Teacher Education, 34. https://doi.org/10.1080/21532974.2017.1387831
Taheri, P., Robbins, P., & Maalej, S. (2020). Makerspaces in First-Year Engineering Education. Education Sciences, 10(1), 8. https://doi.org/10.3390/educsci10010008
Tessem, A. D. (2024). Kunnskaping i kunst og håndverk. Betingelser for og konsekvensene av læring gjennom skapende prosesser [Doktoravhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. USN Open Archive. https://hdl.handle.net/11250/3131033
Timotheou, S., & Ioannou, A. (2021). Collective creativity in STEAM Making activities. The Journal of Educational Research, 114(2), 130–138. https://doi.org/10.1080/00220671.2021.1873721
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i kunst og håndverk. Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02
Utdanningsdirektoratet. (2024, 13.11.) Kort om kunst og håndverk. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagspesifikk-stotte/nytt-i-fagene/kort-om-kunst-og-handverk/
Vossoughi, S., & Bevan, B. (2014). Making and tinkering: A review of the literature. National Research Council Committee on Out of School Time STEM. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2153117

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Ingrid Holmboe Høibo, Lovise Søyland, Laila Belinda Fauske

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.