Anmeldelse av temanummer i Tidsskrift for ungdomsforskning:
Ungt medborgerskap: Kunnskap, mobilisering og deltakelse – The International Civic and Citizenship Education Study 2016 (ICCS 2016)
DOI:
https://doi.org/10.7577/njcie.3197Keywords:
ICCS 2016Downloads
Metrics
References
Biseth, H. (2012). Educators as Custodians of Democracy: A comparative investigation of democracy in multicultural school environments in the Scandinavian capitals (Doktoravhandling). Universitetet i Oslo, Oslo.
Børhaug, K. (2007). Oppseding til demokrati. Ein studie av politisk oppseding i norsk skule (Doktoravhandling, Universitetet i Bergen). Hentet fra: https://bora.uib.no/handle/1956/2601.
Hegna, K. (2018a). Endringer i samfunnspolitisk engasjement og deltakelse blant ungdom 2009 - 2016: Økte sosiale forskjeller og polarisering? Tidsskrift for ungdomsforskning, 18(1), 51–74. Hentet fra: https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2996
Hegna, K. (2018b). Har ungdomsholdninger til medborgerrettigheter endret seg fra 2009 til 2016? Betydningen av kjønn og familiebakgrunn for holdninger til kjønnslikestilling, innvandreres og etniske minoriteters rettigheter. Tidsskrift for ungdomsforskning, 18(1), 75–97. Hentet fra: https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2997
Hegna, K., Ødegård, G., & Seland, I. (2018). Ungt medborgerskap: Kunnskap, mobilisering og deltakelse. Tidsskrift for ungdomsforskning, 18(1), 7–27. Hentet fra: https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/3163
Hodgson, J., Rønning, W., & Tomlinson, P. (2012). Sammenhengen mellom undervisning og læring: En studie av læreres praksis og deres tenkning under Kunnskapsløftet. (NF rapport nr. 4/2012). Hentet fra: http://www.nordlandsforskning.no/getfile.php/132403-1412587174/Dokumenter/Rapporter/2012/Rapport_04_2012.pdf.
Huang, L., Ødegård, G., Hegna K., Svagård V., Helland T., & Seland, I. (2016). UNGE MEDBORGERE Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.- klassinger i Norge. The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016. (NOVA rapport nr 15/17). Hentet fra: https://iccs.iea.nl/fileadmin/user_upload/Editor_Group/Documents/ICCS_2016_National_Report_Norway.pdf
Mikkelsen, R., Buk-Berge, E., Ellingsen, H., Fjeldstad, D., & Sund, A. (2001). Demokratisk beredskap og engasjement hos 9.-klassinger i Norge og 27 andre land: Civic Education Study Norge 2001. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Oslo: Universitetet i Oslo.
Mikkelsen, R., Fjeldstad, D., & Ellingsen, H. (2002). Demokratisk beredskap og engasjement hos elever i videregående skole i Norge og 13 andre land: Civic Education Study Norge 2002. Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Oslo: Universitetet i Oslo.
Mikkelsen, R., Fjeldstad, D., & Lauglo, J. (2011). Morgendagens samfunnsborgere. Norske ungdomsskoleelevers prestasjoner og svar på spørsmål i den internasjonale demokratiundersøkelsen ICCS. Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Hentet fra https://lovdata.no/lov/1998-07-17-61
Seland, I., & Huang, L. (2018). Literacy som aspekt ved norske elevers demokratikunnskap. Tidsskrift for ungdomsforskning, 18(1), 123–145. Hentet fra: https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2999
Solhaug, T. (2003). Utdanning til demokratisk medborgerskap (Doktoravhandling, Universitetet i Oslo). Hentet fra: https://www.duo.uio.no/handle/10852/32283.
Stray, J. H. (2010). Demokratisk medborgerskap i norsk skole? En kritisk analyse. (Doktoravhandling, Universitetet i Oslo). Hentet fra: https://www.duo.uio.no/handle/10852/30460.
Stray, J., & Huang, L. (2018). Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet. Tidsskrift for ungdomsforskning, 18(1), 98–122. Hentet fra: https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2998
Utdanningsdirektoratet. (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/ufd/prm/2005/0081/ddd/pdfv/256458-kunnskap_bokmaal_low.pdf .
Valen-Sendstad, Å. (2014). Religion, livssyn og etikk (RLE) som et demokratifag: pluralisme og demokratiske verdier. I J. Madsen & H. Biseth (Red.), Må vi snakke om demokrati? Om demokratiske praksiser i skolen (s. 234–254). Oslo: Universitetsforlaget.
Ødegård, G., & Svagård, V. (2018). Hva motiverer elever til å bli aktive medborgere? Tidsskrift for ungdomsforskning, 18(1), 28–50. Hentet fra: https://journals.hioa.no/index.php/ungdomsforskning/article/view/2995
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Evy Jøsok
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Declaration on copyright
- The author/s will keep their copyright and right of reproduction of their own manuscript, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License, but give the journal a permanent right to 1) present the manuscript to the public in the original form in which it was digitally published and 2) to be registered and cited as the first publication of the manuscript.
- The author itself must manage its financial reproduction rights in relation to any third-parties.
- The journal does not provide any financial or other remuneration for contributions submitted.
- Readers of the journal may print the manuscripts presented under the same conditions that apply to reproduction of a physical copy. This means that mass reproduction of physical copies or production of copies for commercial purposes is not permitted without the agreement of the author/s.