Lads i senmoderne felle? Skolemotstand i individualiseringens tid
Sammendrag
Artikkelen diskuterer skoletilpasning og fremtidsorientering hoselever i et klasseperspektiv, med utgangspunkt i en etnografisk
studie av arbeiderklasseungdom ved en bygg- og anleggslinje og
middelklasseungdom ved en medie- og kommunikasjonslinje.
Vi viser at det som på ett nivå fremstår som en felles oppslutning
om skolens betydning og en felles tro på det senmoderne
samfunnets mange muligheter, har svært ulik mening og får
ulike implikasjoner for bygg- og anleggselevene og medie- og
kommunikasjonselevene. For middelklasseelevenes del ser
fortellingen ut til å stimulere drømmer om egen fremtid på
måter som kan bidra til økt lærelyst. For arbeiderklasseelevene
ser fortellingen derimot ut til å forsterke en frakopling mellom
selvfortolkning og faktiske muligheter.
Nedlastinger
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.