Endringer i skoleengasjement og utdanningsplaner blant unge med og uten innvandringsbakgrunn. Trender over en 18-årsperiode
Sammendrag
At mange unge med innvandringsbakgrunn sikter høyt i utdanningssystemet og er merengasjert i skole og skolearbeid enn andre ungdommer, har blitt tolket som at det finnes
et særskilt driv mot utdanning i mange innvandrermiljøer. Denne artikkelen undersøker
om det har skjedd endringer de siste 20 årene i måten unge med og uten innvandringsbakgrunn
forholder seg til skolen på. Et hovedfunn er at ungdom med og uten innvandrerbakgrunn
over tid er blitt likere i sitt skoleengasjement, samtidig som unge med
innvandringsbakgrunn fortsatt er betydelig mer orientert mot høyere utdanning.
Konklusjonen er at unge med innvandringsbakgrunn fortsatt er «i motbakke, men mer
driv», selv om det ekstra drivet er blitt mindre tydelig nå enn for to tiår siden.
Nedlastinger
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.