Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen
Sammendrag
Teksten forsøker å finne svar på hvilken betydning opplevelse av egen skolegang kan hafor at så få ungdommer med innvandrerbakgrunn velger å utdanne seg til lærere. Studien
bygger på fokusgruppeintervju av elever i videregående skole og intervju av lærerstudenter.
Alle informantene har innvandrerbakgrunn. Som analyseverktøy brukes
Goodlads modell om ulike læreplannivåer, fra ideenes læreplan til elevenes erfarte
læreplan, og Jacksons teori om skolens skjulte læreplan. Funnene viser at de erfaringene
informantene har fra skolen knyttet til karriererådgiving, rollemodeller og anerkjennelse,
kan ha betydning for at en så liten andel ungdom med innvandrerbakgrunn velger
lærerutdanning.
Nedlastinger
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.