Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget
Sammendrag
Denne artikkelen stiller spørsmål ved hvilke erfaringer elever som identifiserer seg somlesbiske og homofile har fra deltagelse i kroppsøvingsfaget. Datagrunnlaget er intervju
med fem informanter i alderen 19–25 år, som alle identifiserer seg som lesbisk/homofil.
Resultatene tyder på at kroppsøvingsfaget preges av heteronormativitet, noe som spesielt
kommer til uttrykk gjennom garderobesituasjonen og danseundervisningen. En annen
erfaring som fremheves, er mulighetene som ligger i faget for tilskeiving (queering).
Gutter som er flinke i idrett og som fremstår åpent som homofile utfordrer heteronormativiteten
ved å bryte den hegemoniske forståelsen av homoseksuell adferd.
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.