Hva motiverer elever til å bli aktive medborgere?
Sammendrag
Norske elever ligger på verdenstoppen i kunnskap om demokrati. Men bidrar
slik kunnskap til å mobilisere elever til aktiv politisk deltakelse?
Gjennom ICCS-undersøkelsen 2016 er 9. klassinger spurt om de i framtiden
kommer til å delta i politiske aktiviteter gjennom valgdemokratiet, partiog
foreningskanalen og gjennom ytringer og aksjoner. I artikkelen studerer vi
sammenhengen mellom disse deltakelsesformene og ulike faktorer som kan
bidra til å mobilisere ungdom til deltakelse; deres demokratikunnskap, troen
på at de vil mestre politiske prosesser og erfaring med interessepolitiske organisasjoner.
Hvilke av disse faktorer har størst betydning for unges politisk mobilisering?
Funnene gir relevante innspill på hvordan norsk skole bør legge opp
sin demokratiopplæring for ikke bare å styrke elevers demokratikunnskap, men
også deres handlingskompetanse.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.