Norske elevers demokratikunnskaper og aksept for religiøse autoriteter i samfunnet
Sammendrag
Med dagens politiske situasjon og utdanningspolitikk som bakteppe, er formålet
med denne artikkelen å undersøke ungdomsskoleelevers holdninger til
og vektlegging av religion. Gjennom en analyse av datamaterialet fra ICCSundersøkelsene
fra 2009 og 2016, belyses ungdoms aksept for religiøse autoriteter
i samfunnet. Vi undersøker i første omgang om det er sammenheng
mellom religionstilhørighet og aksept for religiøs autoritet i samfunnet, samt
hvordan elevene stiller seg til religiøse leveregler og religiøse lederes
autoritet i samfunnet, som et alternativ til politisk valgte ledere. Vi er også
interessert i hvorvidt det er sammenheng mellom slike holdninger og bakgrunnsfaktorer
som kjønn, foreldres utdanningsnivå, familiens innvandrerbakgrunn
og ungdommenes demokratikunnskaper. Avslutningsvis diskuteres
resultatene innenfor rammene av demokratipedagogikk.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.