Literacy som aspekt ved norske elevers demokratikunnskap
Skolens bidrag til elevers læring om demokrati undersøkt gjennom læreplaner og karakterer i fire fag
Sammendrag
Norske elever som skårer høyt i kunnskapstesten om demokrati i International
Civic and Citizenship Education Study (ICCS) i 2016, har også høye karakterer
i samfunnsfag, norsk, matematikk og engelsk. Et sentralt spørsmål i
demokratiforskningen er om slik kunnskap skyldes trekk ved undervisningen
eller ved elevenes bakgrunn. Vi undersøker hvordan læreplanenes innhold
kan sannsynliggjøre elevenes resultat i ICCS’ kunnskapstest gjennom å øve
elevene i skriftkyndighet (literacy). Betydningen av literacy er tidligere kjent
fra forskning om demokratikunnskap, men ICCS-studien måler ikke literacy
på individnivå. Vår karakteranalyse drøftet i lys av literacy-begrepet bidrar
til å styrke en konklusjon om at skolens undervisning bidrar til elevers demokratikunnskap.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.