Ungt medborgerskap
Kunnskap, mobilisering og deltakelse
Sammendrag
Dette temanummeret i Tidsskrift for ungdomsforskning om ungdoms læring,
sosialisering, mobilisering og deltakelse i demokratiet er skrevet i en tid med
sterke ungdomsstemmer, antidemokratiske strømninger, og bekymringer for
demokratiets forvitring. Artiklene i dette temanummeret bygger på data fra
ICCS 2016 (International Civic and Citizenship Education Study), gjennomført
blant skoleelever mellom 14 og 15 år. I denne artikkelen beskrives hva vi
legger i begrepene citizenship og citizenship education, og viktige perspektiver
og resultater fra artiklene oppsummeres. Hvilken betydning har kunnskap
om demokrati og hva er viktige sosialiseringsprosesser for et aktivt medborgerskap
blant unge?
Et sentralt utgangspunkt for artiklene er at utdanning til medborgerskap
og demokratisk forståelse ikke kan begrense seg til kvalifisering, men at et
mer praksisorientert syn på medborgerskap må ligge til grunn. Studien bidrar
til kunnskap om medborger-sosialiserende prosesser som finner sted både i
og utenfor skolen. Disse kan bidra til danningen av en annen type medborgerskapsrolle,
og gir ungdom mulighet til å utøve medborgerskap i praksis før de
når myndighetsalder og får stemmerett.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.