Interkulturelt ungdomsarbeid i spennet mellom gamle og nye forestillinger
Sammendrag
Artikkelen beskriver betydningen av forestillinger om kulturelle fellesskap og kulturelle forskjeller når unge møtes på internasjonale ungdomsutvekslinger, og hva det innebærer for det interkulturelle læringsutbyttet når tematisering av nettopp disse forestillingene er så godt som fraværende innenfor de pedagogiske rammene. Analysen er basert på en etnografisk studie av en norsk ungdomsgruppe før, under og etter en internasjonal ungdomsutveksling i Brasil. Studiens funn viser at ungdommen selv fremsto som både representanter og produsenter av en transkulturell kulturforståelse, mens de voksenstyrte pedagogiske rammene var forankret i et utdatert og tradisjonelt kulturbegrep. Disse kulturperspektivene representerer motstridende fortolkninger av hva som konstituerer forskjell og likhet. Analysen viser at manglende tematisering av forskjeller medførte enten at ungdommene skapte stereotypier av seg selv og «de andre», eller at reelle og erfarte ulikheter mellom ungdomsgruppene ble utvisket av deres opplevelse av å dele en lang rekke globale ungdomskulturelle uttrykk. For å nå målsettingen om å styrke de unges interkulturelle læringsutbytte må interkulturelt ungdomsarbeid ta utgangspunkt i en transkulturell kulturforståelse som gir resonans i de unges hverdagserfaringer.Nedlastinger
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Alle artikler publisert i Tidsskrift for ungdomsforskning vil bli gjort tilgjengelige for gratis nedlasting på Internett gjennom tidsskriftets hjemmesider. Bidragsytere kan ikke reservere seg mot denne typen publisering i tidsskriftet.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere kan inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte versjonen av artikkelen (for eksempel legge den til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok) så lenge det refereres til artikkelens første publisering i Tidsskrift for ungdomsforskning.