Læring i teknologifag
Opplæringen for yrker innenfor industriteknologi for å møte kravene til det 21. århundrets arbeidsliv og kompetansebehov
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.5495Sammendrag
I lys av den teknologiske utviklingen i Industri 4.0 har læringsfabrikker blitt en viktig arena for å utvikle teknologisk kompetanse. Men det har vært en økende bekymring for at det menneskelige aspektet og betydningen av bærekraft har blitt oversett. I denne diskusjonen har vi tatt utgangspunkt i seks ulike artikler som omhandler forskjellige aspekter av læringsfabrikker. Vi har også kritisert begrensningen som ligger i Industri 4.0 og trukket inn konseptene Industri 5.0 og Samfunn 5.0 som legger vekt på innovasjon og en mer menneskeorientert tilnærming.
Som et alternativ til den tradisjonelle definisjonen av læringsfabrikk, har vi utviklet en ny definisjon som tar hensyn til disse aspektene: "En læringsfabrikk er et læringsmiljø, hvor prosesser og teknologier er basert på et ekte industriområde som tillater en direkte tilnærming til verdikjeder, produksjons – og arbeidsprosesser. Læringen forankres i en virksomhetsorganisatorisk sammenheng og tar opp i seg skiftene i samfunn og økonomi. Bærekraft og innovasjon er sentralt, der balansering av økonomisk utvikling i lys av samfunns- og klimautfordringer er en del av læringsfabrikkens kontekst. Læringsfabrikken er basert på didaktisk tenkning med vekt på erfarings – og problembasert læring. Kontinuerlige forbedringsfilosofi utvikles gjennom deltakernes egne handlinger og interaktive involvering." Denne definisjonen er utformet for å guide vårt empiriske arbeid med læringsfabrikken på Raufoss. Intensjonen er at den kan bidra til en mer helhetlig og fremtidsrettet forståelse av læringsfabrikk som yrkesdidaktisk konsept.
Nedlastinger
Referanser
Abele, E., Chryssolouris, G., Sihn, W., Metternich, J., ElMaraghy, H., Seliger, G., Sivard, G., ElMaraghy, W., Hummel, V., Tisch, M. & Seifermann, S. (2017). Learning factories for future oriented research and education in manufacturing. CIRP Annals, 66(2), 803-826. https://doi.org/10.1016/j.cirp.2017.05.005
Abele, E., Metternich, J. & Tisch, M. (2019a). Historical Development, Terminology, and Definition of Learning Factories. I Learning Factories : Concepts, Guidelines, Best-Practice Examples (s. 81-97). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-92261-4_4
Abele, E., Metternich, J. & Tisch, M. (2019b). Learning Factories : Concepts, Guidelines, Best-Practice Examples (1st ed. 2019. utg.). Springer International Publishing : Imprint: Springer.
Abele, E., Metternich, J., Tisch, M., Chryssolouris, G., Sihn, W., Elmaraghy, H., Hummel, V. & Ranz, F. (2015). Learning Factories for Research, Education, and Training. I(Bd. 32, s. 1-6).
Abele, E., Tisch, M., Hertle, C., Metternich, J. & Tenberg, R. (2016). Learning factory design: a competency-oriented approach integrating three design levels. International Journal of Computer Integrated Manufacturing, 29(12), 1355-1375. https://doi.org/10.1080/0951192X.2015.1033017
Ansari, F., Hold, P., Mayrhofer, W., Schlund, S. & Sihn, W. (2018). AUTODIDACT: Introducing the Concept of Mutual Learning into a Smart Factory Industry 4.0. I. International Association for Development of the Information Society.
Belinski, R., Peixe, A. M. M., Frederico, G. F. & Garza-Reyes, J. A. (2020). Organizational learning and Industry 4.0: findings from a systematic literature review and research agenda. Benchmarking: An International Journal, 27(8), 2435-2457. https://doi.org/10.1108/BIJ-04-2020-0158
Bughin, J., Hazan, E., Lund, S., Dahlström, P., Wiesinger, A. & Subramaniam, A. (2018). Skill shift: Automation and the future of the workforce. McKinsey Global Institute, 1. http://hdl.voced.edu.au/10707/456560
Cappelen, Å., Gjefsen, H. M., Gjelsvik, M. L., Holm, I. & Stølen, N. M. (2013). Forecasting demand and supply of labour by education (Bd. 48/2013). Statistics Norway. https://www.ssb.no/en/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/_attachment/144096?_ts=141cb387d78
Carberry, K., Cheese, P., Husbands, C., Keep, E., Lauder, H., Pollard, D. & Unwin, L. (2015). How should our schools respond to the demands of the twenty first century labour market? Eight perspectives. Education & employers research: Occasional taskforce research paper, 1-33.
Carlin, M. S., Skjellaug, B., Nygaard, S., Vermesan, O., Svagård, I. S., Andreassen, T. W., Knutstad, G. A. J., Gran, I. R., Andresen, I., Røhne, M., Ausen, D. & Boysen, E. S. (2015). Effekter av teknologiske endringer på norsk nærings- og arbeidsliv. http://hdl.handle.net/11250/2378812
Colquhoun, H. L., Levac, D., O'Brien, K. K., Straus, S., Tricco, A. C., Perrier, L., Kastner, M. & Moher, D. (2014). Scoping reviews: time for clarity in definition, methods, and reporting. Journal of Clinical Epidemiology, 67(12), 1291-1294. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2014.03.013
Construction City. (2022). Construction City. https://constructioncity.no/nb/
De Zan, G., De Toni, A. F., Fornasier, A. & Battistella, C. (2015). A Methodology for the Assessment of Experiential Learning Lean: The Lean Experience Factory Study. European Journal of Training and Development, 39(4), 332-354. https://dx.doi.org/10.1108/EJTD-05-2014-0040
Diwangkoro, E. & Soenarto. (2020). Development of teaching factory learning models in vocational schools. J. Phys.: Conf. Ser, 1456(1), 12046. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1456/1/012046
DNV AS. ((u.å.), (u.å.)). Technology Outlook 2030. Hentet 21. juni fra https://www.dnv.com/to2030/overview/index.html
European, C., Directorate-General for, R., Innovation, Breque, M., De Nul, L. & Petridis, A. (2021). Industry 5.0 : towards a sustainable, human-centric and resilient European industry. Publications Office. https://doi.org/doi/10.2777/308407
Fisk, P. (2019, 6. desember). Megatrends 2020-2030… what they mean for you and your business, and how to seize the new opportunities for innovation and growth. Peter Fisk. . https://www.peterfisk.com/2019/12/mega-trends-with-mega-impacts-embracing-the-forces-of-change-to-seize-the-best-future-opportunities/
Gottschaldt, K. (1926). Über den Einfluß der Erfahrung auf die Wahrnehmung von Figuren - I. Über den Einfluß gehäufter Einprägung von Figuren auf ihre Sichtbarkeit in umfassenden Konfigurationen. Psychological research, 8(1), 261-317. https://doi.org/10.1007/BF02411523
Haugland, B. K. (2017, 5. februar). 15 globale trender å være oppmerksom på i 2017. Teknisk Ukeblad Media AS. https://www.tu.no/artikler/15-globale-trender-a-vaere-oppmerksom-pa-i-2017/376069
Herde, C. N., Lievens, F., Solberg, E. G., Harbaugh, J. L., Strong, M. H. & J. Burkholder, G. (2019). Situational Judgment Tests as Measures of 21st Century Skills: Evidence across Europe and Latin America. Revista de psicología del trabajo y de las organizaciones, 35(2), 65-74. https://doi.org/10.5093/jwop2019a8
Holm Ingelsrud, M. & Steen, A. H. (2019). YS arbeidslivsbarometer. Norsk arbeidsliv 2019.
Kompetanse i det digitale arbeidslivet, Arbeidsforskningsinstituttet AFI. OsloMet. https://s32603.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/08/Rapport-Arbeidslivsbarometer_2019.pdf
Ifenthaler, D. (2018). Digital Workplace Learning: Bridging Formal and Informal Learning with Digital Technologies. Cham: Springer International Publishing AG. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46215-8
Kolb, D. A., Rubin, I. M. & McIntyre, J. M. (1974). Organizational psychology : an experiential approach (2nd. utg.). Prentice-Hall.
Lai, E., DiCerbo, K. & Foltz, P. (2017). Skills for Today: What We Know about Teaching and Assessing Collaboration. Pearson. https://www.pearson.com/content/dam/one-dot-com/one-dot-com/global/Files/efficacy-and-research/skills-for-today/Collaboration-FullReport.pdf
Lefebvre, C., Glanville, J., Briscoe, S., Littlewood, A., Marshall, C., Metzendorf, M.-I., Noel-Storr, A., Rader, T., Shokraneh, F., Thomas, J., Wieland, L. S. & Group, o. b. o. t. C. I. R. M. (2019). Searching for and selecting studies. I Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions (s. 67-107). https://doi.org/10.1002/9781119536604.ch4
Lindvig, K. & Mathiasen, H. (2020). Translating the Learning Factory model to a Danish Vocational Education Setting. Procedia manufacturing, 45, 90-95. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2020.04.077
Martin, J. P. (2018). Skills for the 21st century. https://doi.org/10.1787/96e69229-en
Meld. St. 27 (2016–2017). Industrien – grønnere, smartere og mer nyskapende. Nærings- og fiskeridepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-27-20162017/id2546209/
Modig, N. & Åhlström, P. (2012). Dette er Lean : løsningen på effektivitetsparadokset. Rheologica Publ.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J. & Altman, D. G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. BMJ, 339, b2535. https://doi.org/10.1136/bmj.b2535
NCE Manufacturing. ((u.å.)). NCE Manufacturing. https://ncemanufacturing.no/hjem
NHO. (2015, 25. september). Digitalisering: Slik møter du de globale megatrendene. https://www.nho.no/tema/teknologi-og-forskning/artikler/digitalisering-slik-moter-du-de-globale-megatrendene/
Norsk Industriarbeidermuseum. (2018). Bedriftsskolen, sveisearbeider. https://digitaltmuseum.no/021018030032/bedriftsskolen-sveisearbeider
Norsk katapult - Siva. ((u.å.)). Norsk katapult. https://norskkatapult.no/
NOU 2014: 7. (2014). Elevenes læring i fremtidens skole — Et kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2014-7/id766593/
NOU 2015: 8. (2015). Fremtidens skole : fornyelse av fag og kompetanser. Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, Informasjonsforvaltning. http://nettsteder.regjeringen.no/fremtidensskole/files/2015/06/NOU201520150008000DDDPDFS.pdf
NOU 2018:2. (2018). Fremtidige kompetansebehov I — Kunnskapsgrunnlaget. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-2/id2588070/
NOU 2019:2. (2019). Fremtidige kompetansebehov II — Utfordringer for kompetansepolitikken. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-2/id2627309/
NOU 2020:2. (2020). Fremtidige kompetansebehov III — Læring og kompetanse i alle ledd. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2020-2/id2689744/
Revans, R. (2011). ABC of Action Learning (1. utg.). Farnham: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315263533
Roll, M. & Ifenthaler, D. (2021). Learning Factories 4.0 in technical vocational schools: can they foster competence development? Empirical Research in Vocational Education & Training, 13(1), 1-23. https://doi.org/10.1186/s40461-021-00124-0
Rørstad, K., Børing, P., Solberg, E. & Carlsten, T. C. (2017). NHOs Kompetansebarometer 2017 : Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2017. I. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. http://hdl.handle.net/11250/2451954
Rørstad, K., Børing, P., Solberg, E. & Carlsten, T. C. (2019). NHOs kompetansebarometer 2019 : Resultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2019. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. http://hdl.handle.net/11250/2618581
Scheid, R. (2018). Learning Factories in Vocational Schools. I D. Ifenthaler (Red.), Digital Workplace Learning: Bridging Formal and Informal Learning with Digital Technologies (s. 271-289). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46215-8_15
Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333-339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039
Ullah, A. M. M. S. (2019). Fundamental Issues of Concept Mapping Relevant to Discipline-Based Education: A Perspective of Manufacturing Engineering. Education sciences, 9(3), 228. https://doi.org/10.3390/educsci9030228
UNESCO. (1972). Learning to beThe world of education today and tomorrow. I. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000001801
UNESCO. (1996). Learning: The treasure within. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590
Utdanningsdirektoratet. ((u.å.)). Fagfornyelsen. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/
Önday, Ö. (2019). Japan’s Society 5.0: Going Beyond Industry 4.0. Business Economics. https://doi.org/10.4172/2151-6219.1000389
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Anders Grydeland, Steinar Karstensen, Arne Roar Lier, Arne Ronny Sannerud
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.