Language competence among adult immigrants in the Health Work education
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.4526Keywords:
language competence, adult education, Health Work, vocationAbstract
Previous research has pointed to limited language skills as one of several barriers to employment of immigrant groups. Formal competence acquired through education has proven to give a more lasting workforce participation. Health Work is a popular educational choice for many adult immigrants.
This article addresses the requirements for language competence in training and in professional practice as a health worker. The issue raised is: What requirements are set for language competence in the Health Work education, and how can this language competence be developed by adult speakers of minority languages during their formal education?
The article presents an analysis of the requirements for the students’ linguistic skills in the curricula in Healthcare, Childhood and Youth Development Vg1 and Health Work Vg2. The analysis shows that the curricula place extensive requirements on the students’ professional-specific and general language competence. Very few competence objectives do not set language requirements. In their professional practice, health workers are also surrounded by various linguistic genres, both oral and written.
To meet the linguistic requirements as set in the curricula and working life, the school must facilitate for the students to develop such competence. Based on previous research, the article argues that a holistic vocational competence for adult immigrants in Health Work education can be developed combining practice, vocational Norwegian language training, vocational training, and sufficient time.
Downloads
References
Andenæs, E. (2016). Språk og språkopplæring på jobb: Fag, relasjoner og deltaking. I Syke-huset, samfunnet og språket. Språkrådets skrifter, (6), 94–102. https://www.sprakradet.no/globalassets/vi-og-vart/publikasjoner/sprakradets-skrifter/sykehuset-samfunnet-og-spraket-web.pdf.
Andersen, T. (2019). Formell kvalifisering av flyktninger: «å tenke utenfor boksen». En case-studie av ledelse for sosial rettferdighet og kvalitet. [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. DUO Vitenarkiv. https://www.duo.uio.no/handle/10852/72895.
Berg, B. & Molden, T. H. (2007). VINN, VINN. Evaluering av Omsorgsarbeiderprosjektet for innvandrere. NTNU Samfunnsforskning.
Berg, B. & Svendsen, S. (2010). Fra langtidsledig til arbeidstaker – fagbrevet som inngang til norsk arbeidsliv. Fontene Forskning (1), 67-78. https://fonteneforskning.no/pdf15.26512.0.3.e201ca084c.
Beyrer, S., Hjemås, G., Skjøstad, O. & Hansen, J. (2020). Helsefagarbeideres arbeidssted og nyutdannede helsefagarbeideres tilknytning til arbeidslivet. Statistisk sentralbyrå. (Rap-porter 2019/20). https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/_attachment/391417?_ts=16badab6b88.
Bourdieu, P. (1977). The economics of linguistic exchanges. Social Science Information, 16(6), 645-668. https://doi.org/10.1177/053901847701600601
Bødtker-Lund, D., Hansen, K. H., Haaland, G. & Vagle, I. (2017). Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? – Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvi-kling. (2). http://dx.doi.org/10.7577/sjvd.2577
Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4.
Dahlback, J., Hansen, K. H., Haaland, G. & Sylte, A. L. (2017). Yrkesdidaktisk kunnskaps-utvikling og implementering av nye læreplaner (KIP). Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. HiOA Tema 2017:1. https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftserien/article/view/83.
Dahlström, M. & Gannå, L. (2019). En didaktisk modell för integrering av yrkes- och sfi-undervisning inom YFI-projektet. Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms universitet. http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.382792.1524165322!/menu/standard/file/Didaktisk%20modell%20YFI%20NC.pdf.
Degler, E., Liebig, T. & Senner, A.-S. (2017). Integrating Refugees into the Labour Market Where Does Germany Stand? FORUM, 15(3), 6–10. https://www.cesifo-group.de/DocDL/dice-report-2017-3-degler-liebig-senner-october.pdf.
Djuve, A. B., Kavli, H. C., Sterri, E. B. & Bråten, B. (2017). Introduksjonsprogram og norsk-opplæring: Hva virker - for hvem? (Fafo-rapport 2017/31). https://www.fafo.no/images/pub/2017/20639.pdf.
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (2012). Fem stadier af færdighedstilegnelse – fra nybegynder til ekspert. I K. Illeris (Red.), 49 tekster om læring, 423-437. Samfundslitteratur.
Fjæstad, D. (2020, november). Foreløpige resultater fra undersøkelse blant lærere og skolele-dere i VO i Viken. Innlegg presentert ved OsloMet/Viken. Nasjonalt senter for flerkultu-rell opplæring (NAFO). OsloMet.
Furre, A.-K. & Ree, N. A. (1999). Fokus på form i undervisningen av voksne fremmed-språklige. I J. E. Hagen & K. Tenfjord (Red.), Andrespråksundervisning. Teori og prakis, 171-209. Ad Notam Gyldendal.
Gannå, L. (2021). Att utveckla en integrerande språk- och yrkesdidaktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms universitet. https://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.552109.1619155261!/menu/standard/file/Att%20utveckla%20en%20integrerande%20spr%C3%A5k-%20och%20yrkesdidaktik.pdf.
Golden, A. (2014). Ordforråd, ordbruk og ordlæring (4. utg.). Gyldendal Akademisk.
Golden, A. (2021). Voksne innlæreres leksikalske profil. I V, Pàjaro & Monsen, M. Andre-språkslæring hos vaksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner, 68-89. Cap-pelen Damm Akademisk.
Hernes, V., Arendt, J. N., Joona, P. A. & Tronstad, K.R. (2019). Nordic integration and set-tlement policies for refugees: A comparative analysis of labour market integration out-comes. (TemaNord 2019:52). http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1306724/FULLTEXT01.pdf.
Hellne-Halvorsen, E. B. (2019). To kontekster - to skrivepraksiser? Skriving i skole og be-drift i fag- og yrkesopplæringen. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 9(1), 43-65. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.199143.
Hellne-Halvorsen, Lahn & Nore (2021). Writing Competences in Norwegian Vocational Ed-ucation and Training: - How Students and Apprentices Express their Professional Com-petences. Vocations and Learning (2021). https://doi.org/10.1007/s12186-020-09262-0.
Hiim, H. (2013). Praksisbasert yrkesutdanning. Hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv? Gyldendal Akademisk.
Hiim, H. (2017). Ensuring Curriculum Relevance in Vocational Education and Training: Epistemological Perspectives in a Curriculum Research Project. International Journal for Research in Vocational Education and Training, (4)1, 1-19. https://doi.org/10.13152/IJRVET.4.1.1.
Hiim, H. (2020). The quality and standing of school-based Norwegian VET. Journal of Vo-cational Education & Training, (72)2, 228-249. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1734062.
Høie, E. (2009). En egen stemme : analyse av kommunikativ virksomhet hos minoritetsspråk-lige pleiere på en omsorgsinstitusjon. [Masteroppgave, Universitetet i Oslo]. DUO Vite-narkiv. https://www.duo.uio.no/handle/10852/32401.
Høst, H. (2010). Helsefagarbeiderutdanning for voksne. (NIFU STEP Rapport 25/2010). https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/279211/NIFUrapport2010-25.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Høst, H. & Reymert, I. (2017). Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere. (NIFU Arbeidsnotat 2017/03). https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/2439247.
Illeris, K. (2012). Hvad er det særlige ved voksnes læring? I K. Illeris (Red.), 49 tekster om Læring, 573-584. Samfundslitteratur.
Integreringsloven. (2020). Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (LOV-2020-11-06-127). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2020-11-06-127.
Johannesen, L. M. & Ryen, E. (2019). Pasienters synlighet og medvirkning i vaktskifterap-porter. I R. Hellesø & R. M. Olsen (Red.), Digitalisering i sykepleietjenesten – en ar-beidshverdag i endring, 33–47. Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.71.ch2.
Kompetanse Norge (2016). Profil for grunnleggende ferdigheter på jobben. Pleieassistent. https://www.kompetansenorge.no/contentassets/2158080e0bc743ff8465ad1efd633812/profil_pleieassistent.pdf.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Verdier og prinsipper for grunnopplæringen – overordnet del av læreplanverket. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003.
Llukaj, E.-B. S. (2019). Skriving og erfaringslæring på Helsearbeiderfagets premisser. Et ak-sjonsforskningsprosjekt om utvikling av didaktiske prinsipper for undervisning i pedago-giske tiltaksplaner. [Masteroppgave, OsloMet]. ODA Open Digital Archive. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/7541.
Lykkeslet, E. (2003). Bevegelig handlingskunnskap. En studie i sykepleiens praksis [Doktor-avhandling]. Universitetet i Tromsø. https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/1225/thesis.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Meld. St. 16 (2015-2016). Fra utenforskap til ny sjanse - Samordnet innsats for voksnes læ-ring. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20152016/id2476199.
Meld. St. 28 (2015–2016). Fag - Fordypning - Forståelse - En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955.
Mølland, E., Guribye, E. & Salomonsen, J. (2018) Hastverk er lastverk? En revurdering av målinger av resultater for introduksjonsprogrammet for flyktninger i Agder og Telemark. Agderforskning. (FoU-rapport 1/2018). https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/handle/11250/2632447.
NOU 2018: 13. (2018). Voksne i grunnskole- og videregående opplæring - Finansiering av livsopphold. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/37a02a7bd6d94f5aacd8b477a3a956f3/no/pdfs/nou200320030016000dddpdfs.pdf.
NOU 2021: 2. (2021). Kompetanse, aktivitet og inntektssikring - Tiltak for økt sysselsetting. Arbeids- og sosialdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2021-2/id2832582.
Nødland, S. I. & Vedøy, G. (2017). Mellom mange stoler – radikal innovasjon ved et læ-rings-senter. I G. Vedøy, Ledelse i og av flerkulturelle skoler, 206-237. Universitetsfor-laget.
OECD (2014). Skills Strategy Diagnostic Report: Norway. http://www.oecd.org/skills/nationalskillsstrategies/Diagnostic-report-Norway.pdf.
Pàjaro, V. & Monsen, M. (2021). Norskopplæring for voksne: en kritisk sosiolingvistisk tilnærming. I V, Pàjaro & Monsen, M. Andrespråkslæring hos voksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner, 11-28. Cappelen Damm Akademisk.
Schön. D. (1995). Knowing-In-Action: The New Scholarship Requires a New Epistemology. Change (27)6, 27-34. https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544673.
Selj, E. (2019a). Minoritetselevene, språket og skolen. I E. Selj & E. Ryen (Red.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer (3. utg.), 11-39. Cappe-len Damm Akademisk.
Selj, E. (2019b). Skriving på andrespråket. I E. Selj & E. Ryen (Red.), Med språklige minori-teter i klassen. Språklige og faglige utfordringer (3. utg.), 152-200. Cappelen Damm Akademisk.
Skjervheim, H. (2001). Deltakar og tilskodar (1957). I Norsk tro og tanke Bd. 3 1940-2000,473-481. Tano Aschehoug.
Støten, K. (2008). Yrkeskunnskap og utdanningsstrategier i helsearbeiderfag. Gyldendal Akademisk.
Sylte, A. L. (2020). Predicting the Future Competence Needs in Working Life: Didactical Implications for VET. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 7(2), 167-192. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.2.3.
Tkachenko, E. (2021). Å bygge yrkesidentitet gjennom å jobbe med arbeidsrelevante tekster. I M. Monsen & V. Pájaro, Andrespråkslæring hos voksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner, 216-236. Cappelen Damm Akademisk.
Utdanningsdirektoratet. (2016). Videregående opplæring for voksne. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/voksenopplaring/videregaende-opplaring.
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i Vg1 helse- og oppvekstfag (HSF01‑03). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/hsf01-03.
Utdanningsdirektoratet. (2021a). Læreplan i Vg2 helsearbeiderfag (HEA02‑04). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020.https://www.udir.no/lk20/hea02-04.
Utdanningsdirektoratet. (2021b). Læreplanverket. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket.
Wittgenstein, L. (2003). Filosofiske undersøkelser. De norske bokklubbene.
Wood, D. J., Bruner, J. S. & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Jour-nal of Child Psychiatry and Psychology, 17(2), 89-100. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x
Øzerk, K. (2019). Grunnleggende norsk for språklige minoriteter - Sett i lys av Fagfornyel-senav Kunnskapsløftet og konstruktivistisk læringsteori. I E. Selj & E. Ryen (Red.), Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. (3. utg.), 279-298. Cappelen Damm Akademisk.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tove Andersen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in SJVD accept the following terms:
- The author(s) retain copyright and gives the journal the right to the first publication of the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work when authorship and first release in the SJVD are recognised.
- The author(s) may enter separate, extra-contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, send it to an institutional archive or publish it in a book) referring to the first release in SJVD.
- The author(s) are allowed and encouraged to post their work online (e.g. in institutional archives and on their website) before and during the filing process, as it may lead to useful exchanges of views, as well as faster and increased citation the published work.