«You become a bit self-confident, and think ‹wow› someone will actually send the car to us!»
Mini-companies as a tool for an experienced relevant everyday school life
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.4999Abstract
Downloads
References
Battin-Pearson, S., Newcomb, M. D., Abbott, R. D., Hill, K. G., Catalano, R. F. & Hawkins, J. D. (2000). Predictors of early high school dropout: A test of five theories. Journal of Educational Psychology, 92(3), 568-582. https://doi.org/10.1037//0022-0663.92.3.568
Birkelund, G. E., Hermansen, A. S. & Evensen, Ø. (2010). Skolesegregering – et problem? Elevsammensetning, frafall og karakterer i Oslo-skolen. Universitetet i Oslo. https://www.sv.uio.no/iss/forskning/prosjekter/segregering-i-osloskolen/publikasjoner/skolesegregering.pdf
Bratsberg, B., Nyen, T. & Raaum, O. (2017). Fagbrev i voksen alder: Vocational qualifications in adulthood. Søkelys på arbeidslivet, 34(1-02), 24-43. https://doi.org/10.18261/issn.1504-7989-2017-01-02-02
Bødtker-Lund, D., Hansen, K. H., Haaland, G. & Vagle, I. (2017). Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglæreres erfaringer med yrkesopplæring i Vg1. Scandinavian Journal of Vocations in Development, 2. https://doi.org/10.7577/sjvd.2577
Casson, M. & Casson, C. (2014). The history of entrepreneurship: Medieval origins of a modern phenomenon. Business History, 56(8), 1223-1242. https://doi.org/10.1080/00076791.2013.867330
Crumpton, H. E. & Gregory, A. (2011). "I'm Not Learning": The Role of Academic Relevancy for Low-Achieving Students. The Journal of educational research (Washington, D.C.), 104(1), 42-53. https://doi.org/10.1080/00220670903567398
Dahlback, J. (2019). Yrkesretting av yrkesfaglige utdanningsprogram. I K. M. Lyngsnes & M. Rismark (Red.), Yrkesopplæring (1. utgave. utg.). Gyldendal.
Dahlback, J., Hansen, K., Haaland, G. & Vagle, I. (2022). Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv. Scandinavian Journal of Vocations in Development, 7(1). https://doi.org/10.7577/sjvd.4573
Dahlback, J., Haaland, G., Hansen, K. & Sylte, A. L. (2011). Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner (KIP) : Veien til yrkesrelevant opplæring fra første dag i Vg1. Rapporter og utredninger (Høgskolen i Akershus). https://hdl.handle.net/20.500.12199/204
Elder, I., Sølvberg, A. & Johansen, V. (2017). ''Ofte opplever jeg at jeg virkelig lærer noe, fordi elevene kan mer om sin interesse enn det jeg kunne'' - En kvalitativ studie om læreres opplevelser av å lede kreative og innovative prosesser i nær relasjon med elever i ungdomsbedrift. I. NTNU.
Elffers, L., Oort, F. J. & Karsten, S. (2012). Making the connection: The role of social and academic school experiences in students' emotional engagement with school in post-secondary vocational education. Learning and individual differences, 22(2), 242-250. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.08.005
European Commission. (2016). Entrepreneurship Education at School in Europe. Eurydice Report. https://data.europa.eu/doi/10.2797/301610
Finn, J. D. (1989). Withdrawing From School. Review of Educational Research, 59(2), 117-142. https://doi.org/10.3102/00346543059002117
Gibbs, G. (2018). Analyzing qualitative data (U. Flick, Red.). SAGE.
Grewe, U. & Brahm, T. (2020). Development of entrepreneurial competences in mini-companies at schools. Education & training (London), 62(7/8), 917-931. https://doi.org/10.1108/ET-08-2019-0186
Grønmo, S. (2016). Samfunnsvitenskapelige metoder (2. utg. utg.). Fagbokforl.
Hegna, K., Dæhlen, M., Smette, I. & Wollscheid, S. (2012). «For mye teori» i fag- og yrkesopplæringen – et spørsmål om målsettinger i konflikt? – Europeiske utdanningsregimer og den norske modellen. Tidsskrift for samfunnsforskning, (02), 217-232. https://doi.org/https://doi.org/10.18261/ISSN1504-291X-2012-02-04
Heusdens, W. T., Bakker, A., Baartman, L. K. J. & De Bruijn, E. (2015). Contextualising Vocational Knowledge: A Theoretical Framework and Illustrations From Culinary Education. Vocations and learning, 9(2), 151-165. https://doi.org/10.1007/s12186-015-9145-0
Hiim, H. (2017). Ensuring Curriculum Relevance in Vocational Education and Training: Epistemological Perspectives in a Curriculum Research Project. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 4(1), 1-19. https://doi.org/10.13152/IJRVET.4.1.1
Jacobsen, D. I. (2015). Hvordan gjennomføre undersøkelser? : innføring i samfunnsvitenskapelig metode (3. utg. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Johannessen, A., Christoffersen, L. & Tufte, P. A. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (5. utg. utg.). Abstrakt.
Johansen, V. (2014). Kan entreprenørskapsprosjekter øke motivasjon og oppmøte? I L. A. Støren (Red.), Entreprenørskapsutdanning i Norge : tilnærminger, utbredelse og effekter. Fagbokforl.
Johansen, V. (2018a). Innovation Cluster for Entrepreneurship Education. ENRI - Research Report,, 01/2018. https://www.ostforsk.no/wp-content/uploads/2018/01/201801_Innovation_Cluster_for_Entrepreneurship_Education_Revised_edition.pdf
Johansen, V. (2018b). Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 12(2), 29-47. https://doi.org/10.23865/fou.v12.1759
Johansen, V. & Støren, L. A. (2014). Forskning på entreprenørskapsopplæring. I Entreprenørskapsutdanning i Norge : tilnærminger, utbredelse og effekter. Fagbokforl.
Katznelson, N. & Görlich, A. (2017). Hvordan skaber man motivation for uddannelse blandt udsatte unge. Center for Ungdomsforskning. https://www.cefu.dk/media/599008/piece_cefu_17_for_web.pdf
Kolb, D. (1984). Experiential learning : experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Kolb, D. & Kolb, A. Y. (2013). THE KOLB LEARNING STYLE INVENTORY 4.0. Experience Based Learning Systems, Inc. https://www.researchgate.net/profile/David_Kolb/publication/303446688_The_Kolb_Learning_Style_Inventory_40_Guide_to_Theory_Psychometrics_Research_Applications/links/57437c4c08ae9f741b3a1a58/The-Kolb-Learning-Style-Inventory-40-Guide-to-Theory-Psychometrics-Research-Applications.pdf
Kruglanski, A. W., Thompson, E. P., Higgins, E. T., Atash, M. N., Pierro, A., Shah, J. Y., Spiegel, S. & Kruglanski, A. W. (2000). To "do the right thing" or to "just do it": locomotion and assessment as distinct self-regulatory imperatives. Journal of personality and social psychology, 79(5), 793-815. https://doi.org/10.1037/0022-3514.79.5.793
Kunnskapsdepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet & Nærings- og handelsdepartementet. (2009). Entreprenørskap i utdanningen: fra grunnskole til høyere utdanning 2009-2014. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/krd/vedlegg/rega/rapporter/entreprenorskap_i_utdanningen.pdf?id=2292351
Kunnskapsdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet & Kommunal- og regionaldepartementet. (2005). Se mulighetene og gjør noe med dem!: strategi for entreprenørskap i utdanningen, 2004-2008. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/strategiplaner/75561_entrepenorskap_strategi.pdf
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju, 3. utg., 2. oppl. Gyldendal akademisk.
Lackèus, M. (2016). A ‘value’ and ‘economics’ grounded analysis of six value creation based entrepreneurial education initiatives. 3E ECSB Entrepreneurship Education Conference in Leeds, UK, 11-13 May 2016., Leeds. http://vcplist.com/wp-content/uploads/2016/03/A-value-and-economics-grounded-analysis-of-six-cases-Lackeus-160317.pdf
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated learning : legitimate peripheral participation. Cambridge University Press.
Liguori, E., Corbin, R., Lackeus, M. & Solomon, S. J. (2019). Under-researched domains in entrepreneurship and enterprise education: primary school, community colleges and vocational education and training programs. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(2), 182-189. https://doi.org/10.1108/JSBED-04-2019-402
Lindqvist, S. H. (2017). What and How Students Perceive They Learn When Doing Mini-Companies in Upper Secondary School. https://ungforetagsamhet.se/sites/default/files/general_files/what%20and%20how%20students%20perceive%20they%20learn%20when%20doing%20mini-companies%20in%20upper%20secondary%20school%20HUNTER%20LINDQVIST.pdf
Mjaavatn, P. E. & Frostad, P. (2014). Tanker om å slutte på videregående skole - Er ensomhet en viktig faktor? Spesialpedagogikk. https://utdanningsforskning.no/artikler/tanker-om-a-slutte-pa-videregaende-skole-er-ensomhet-en-viktig-faktor/
Mjaavatn, P. E. & Frostad, P. (2018). Fra ungdomsskole til videregående skole – hvordan opplever elevene overgangen? Norsk pedagogisk tidsskrift, 102(03), 282-297. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2018-03-07
NOU 2018:2. (2018). Fremtidige kompetansebehov I: Kunnskapsgrunnlaget. Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon,. https://www.regjeringen.no/contentassets/e6acac1df4964805a34c767fa9309acd/no/pdfs/nou201820180002000dddpdfs.pdf
NOU 2018:15. (2018). Kvalifisert, forberedt og motivert: Et kunnskapsgrunnlag om struktur og innhold i videregående opplæring. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-15/id2621801/
NOU 2019:3. (2019). Nye sjanser – bedre læring: Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp. Kunnskapsdepardementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-3/id2627718/
Pedersen, O., Pettersen, J. A. & Snoen, E. (2019). Pedagogisk entreprenørskap i yrkesdidaktikken. I M. Rismark (Red.), Yrkesopplæring (1. utgave. utg.). Gyldendal.
Polidano, C. & Tabasso, D. (2014). Making it real: The benefits of workplace learning in upper-secondary vocational education and training courses. Economics of Education Review, 42(October), 130-146. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2014.06.003
Ruskovaara, E. (2014). Entrepreneurship Education in Basic and Upper Secondary Education: Measurement and Empirical Evidence [Lappeenranta University of Technology]. Lappeenranta. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/101021/V%C3%A4ikk%C3%A4ri%20Ruskovaara%20A4.pdf?s
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Schmid, E. (2021). «Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: Et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning. https://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2021-01-03
Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2011). Motivasjon for skolearbeid. Tapir akademisk.
Spetalen, H. (2017). Teori og praksis i yrkesfaglige læreplaner – myter og realiteter. Scandinavian Journal of Vocations in Development, 2. https://doi.org/10.7577/sjvd.2264
Spilling, O. R., Johansen, V. & Støren, L. A. (2015). Entreprenørskapsutdanning i Norge - status og veien videre : sluttrapport fra følgeforskningsprosjektet om entreprenørskap i utdanningen (Bd. 2015/2). NIFU. https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/278042/NIFUrapport2015-2.pdf?sequence=1
SSB. (2021, 13.06.2022). Gjennomføring i videregående opplæring. Hentet 09.09.2022 fra https://www.ssb.no/utdanning/videregaende-utdanning/statistikk/gjennomforing-i-videregaende-opplaering
St.meld. nr. 11 (2008-2009). Læreren: rollen og utdanningen. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-11-2008-2009-/id544920/?ch=1
Thrana, H. M. (2016). Ungdommenes forklaringer på hvorfor de ikke fullfører videregående opplæring. I J. Rogstad (Red.), De Frafalne : om frafall i videregående opplæring - hvem er de, hva vil de og hva kan gjøres? Gyldendal akademisk.
Ungt Entreprenørskap. (2020). Ungdomsbedrift: Videregående skole. https://www.ue.no/program/ungdomsbedrift
Utdanningsdirektoratet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/ny-generell-del-av-lareplanen/
Utdanningsdirektoratet. (2018, 06.07.2018). Nye læreplaner på yrkesfag. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/nye-lareplaner-pa-yrkesfag/
Utdanningsdirektoratet. (2019a). Hvilken betydning har innvandrerbakgrunn for sjansene for å få læreplass? https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-fag-og-yrkesopplaring/analyser/hvilken-betydning-har-innvandrerbakgrunn-for-sjansene-for-a-fa-lareplass/
Utdanningsdirektoratet. (2019b). Hvorfor får ikke alle søkere læreplass? En kunnskapsoversikt. https://www.udir.no/contentassets/4a898f6ef35c442ea7421d880599e675/kunnskapsoversikt_lareplass.pdf
Vansteenkiste, M., Lens, W. & Deci, E. L. (2006). Intrinsic Versus Extrinsic Goal Contents in Self-Determination Theory: Another Look at the Quality of Academic Motivation. Educational psychologist, 41(1), 19-31. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4101_4
Wenger, E. (2012). En social teori om læring. I K. Illeris (Red.), (s. 140 - 148). Samfundslitteratur.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Arnfinn Gilberg
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in SJVD accept the following terms:
- The author(s) retain copyright and gives the journal the right to the first publication of the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work when authorship and first release in the SJVD are recognised.
- The author(s) may enter separate, extra-contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (for example, send it to an institutional archive or publish it in a book) referring to the first release in SJVD.
- The author(s) are allowed and encouraged to post their work online (e.g. in institutional archives and on their website) before and during the filing process, as it may lead to useful exchanges of views, as well as faster and increased citation the published work.