Pedagogisk entreprenørskap i læringsoppgaver
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.1849Emneord (Nøkkelord):
pedagogisk entreprenørskap, entreprenørielle læringsoppgaver, relevans, aktivitetSammendrag
Bakgrunn: I handlingsplanen “Entreprenørskap i utdanningen- fra grunnskole til høyere utdanning” (2009-2014), ble det foreslått å etablere et nettsted for digitale læremidler i entreprenørskap i grunnopplæring. PedEnt (Pedagogisk entreprenørskap) ble lansert høsten 2014 og begge artikkelforfatterne har bidratt til den faglige utviklingen av nettstedet. To av læringsoppgavene som er publisert på PedEnt utgjør forskningsgjenstandene for denne studien. Metode: Med utgangspunkt i pedagogisk entreprenørskap presenteres her en casestudie av læringsarbeid gjennomført av elever på et ungdomstrinn og i videregående opplæring. Ved hjelp av en analyse av oppgavetekster og videoopptak har vi identifisert kjennetegn på entreprenørielle læringsformer slik de kom til uttrykk gjennom den enkelte case. Resultat: Analysen viste at læringsoppgavene kan karakteriseres som entreprenørielle fordi de fremmet elevenes aktørrolle og kreativitet. Vi fant at sammenhengen mellom oppgavenes relevans og konteksten de blir gitt i er en viktig forutsetning for at elever skal opplevde læringsarbeidet som meningsfullt. Konklusjon: Entreprenørielle læringsformer utfordrer et tradisjonelt syn der teori har forrang i forhold til praksis. Å arbeidsrette læringsoppgaver i relevante kontekster gir elevene muligheter til selv å erfare behovet for økt kunnskap.
Nedlastinger
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2016 Marit Engum Hansen, Else Snoen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.