Refleksjonsøkter og trekantsamarbeid i «tur-retur»- praksis

Forfattere

  • Baard Johannessen OsloMet – Storbyuniversitet
  • Anne-Grete Kaldahl OsloMet – Storbyuniversitet
  • Torhild Skotheim OsloMet – Storbyuniversitet

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.2618

Emneord (Nøkkelord):

Partnerskapsskole, praksis, kombinere teori og praksis, refleksjonsseminar, lærerstudenter

Sammendrag

Målet med dette studiet er å finne en modell for praksis for grunnskolelærerstudenter som i større grad tetter gapet mellom teori og praksis.

Refleksjonsseminar og tur –retur praksis ble prøvd ut, for å utdanne studenter som er bedre skikket til å møte framtidens yrkesliv. Studentene fikk praksis på to praksisskoler i stedet for fire. Semistrukturerte intervjuer med en triangulering av data fra studenter, praksislærere, rektorer og høgskoleansatte ble gjennomført. Dataen ble analysert ved induktiv innholdsanalyse.

Resultatene fremhever fire kategorier som fremmer studentenes pedagogiske innsikt: En bedre tilknytning mellom teori og praksis, refleksjonsseminar, økt pedagogisk innsikt igjennom å forstå sin egen rolle, og mer tid til pedagogisk arbeid i klasserommet. Refleksjonsseminarene gjorde studentene mer selvstendige og autonome i sine refleksjoner og yrkesutførelse, samt at jevnbyrdigheten med lærerne og rektor på praksisskolene økte.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Forfatterbiografier

Baard Johannessen, OsloMet – Storbyuniversitet

Høgskolelektor, Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning

Anne-Grete Kaldahl, OsloMet – Storbyuniversitet

Høgskolelektor, Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning

Torhild Skotheim, OsloMet – Storbyuniversitet

Høgskolelektor, Institutt for grunnskole- og faglærarutdanning

Nedlastinger

Publisert

2018-02-04

Hvordan referere

Johannessen, B., Kaldahl, A.-G., & Skotheim, T. (2018). Refleksjonsøkter og trekantsamarbeid i «tur-retur»- praksis. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 3. https://doi.org/10.7577/sjvd.2618

Utgave

Seksjon

Vitenskapelige artikler