HØFY-studentenes ressurser og kompetanse i møte med Bachelorstudiet i byggeplassledelse

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5765

Sammendrag

Høyere yrkesfaglig utdanning har i de senere årene fått oppmerksomhet med blant annet fokus på Fagskolen. Høyskolen for Yrkesfag (HØFY) ble etablert i 2019, og i 2020 ble det første kullet bachelor i byggeplassledelse tatt opp. Høsten 2023 har totalt 235 studenter gjennomført eller gjennomfører studiet ved HØFY. Det er viktig for HØFY som utdanningsinstitusjon å få kjennskap til sine studenter og deres erfaringer og kompetanse. Derfor ble det etablert en spørreundersøkelse som er denne artikkelens empiriske grunnlag. Problemstillingen er todelt, den første er mot hvilke ressurser og kompetanse studentene besitter, og den andre delen retter søkelys på hvilke innsatsfaktorer disse kvalifikasjonene kan være i konstruksjonen av et tredje læringsrom, altså grensesnittet «skole – arbeidsliv». Resultatene fra spørreundersøkelsene dokumenterer at studentene har en rik arbeidserfaring, som lærling, fagarbeider og med ulike lederoppgaver, i tillegg solid formell utdanning. Den andre delen av Problemstillingen diskuterer hvordan og hvorfor studentenes erfaringer og kompetanse kan komme i spill under konstruksjonen av et hybrid læringsrom som en hensiktsmessig læringsarena for denne type studenter.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Referanser

Abdullah, K. H. (2021). Four Decades Research on Higher Vocational Education: A Bibliometric Review. JOVES (Journal of Vocational Education Studies). 4(2). https://doi.org/10.12928/joves.v4i2.4297

Arbo, P. (2022). Livslang læring fra slagord til reform. Uniped, 45(2), 82–92. https://doi.org/10.18261/uniped.45.2.2

Asplan Viak. (2024). Klimafotavtrykk bygg og anlegg. En analyse av alle direkte og indirekte klimagassutslipp fra bygg- og anleggssektoren i Norge. https://www.dibk.no/verktoy-og-veivisere/rapporter-og-publikasjoner/klimafotavtrykk-bygg-og-anlegg/AsplanViak_Klimafotavtrykk bygg og anlegg_v4.1.pdf

Bhabha, H. K. (1990). The third space. I J. Rutherford (Red.), Identity: Community, culture, difference (s. 207–221). Lawrence and Wishart.

Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development experiments by Nature and Design. Harvard University Press.

Børing, P., Wiborg. Ø. & Skule. S. (2013). Livslang Læring i norsk arbeidsliv: Hvorfor varierer deltakelsen? (NIFU Rapport 7:2013)

CEDEFOP (2004). E-learning for teachers and trainers. Innovative practice, skills and competences. Office for Official Publications of the European Communities.

Christensen, H., Eritsland, A.G. & Havnes, A. (2014). Bridging the gap? Student attitudes about two learning arenas in teacher education. I E. Arntzen (Red.), Educating for the future: Proceeding of the ATEE 38th. Annual Conference, (s. 46-61). Halden, Norway.

Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving (4 utg.). Gyldendal.

Engeström, Y. (2012) Ekspansiv læring – på vej mod en nyformulering af den virksomhetsteoretiske tilgang. I Illeris, K. (Red). 49 Tekster om læring. Samfundslitteratur.

European Parliamentary Research Sevice - EPRS (2023). Lifelong Learning in the EU. European Parliament Lifelong learning. https://www.europarl.europa.eu/thinktank/infographics/lifelonglearning/tertiary

Friberg, J. H., & Haakestad, H. (2015). Arbeidsmigrasjon, makt og styringsideologier: Norsk byggenæring i en brytningstid. Fafo. https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/artikler-og-bokkapitler/arbeidsmigrasjon-makt-og-styringsideologier-norsk-byggenaering-i-en-brytningstid

Grossman, P., Hammerness, K., & McDonald, M. (2009). Redefining teaching, re-imagining teacher education. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(2), 273–289. https://doi.org/10.1080/13540600902875340

Hagger, H. & McIntyre, D. (2000). What can research tell us about teacher education? Oxford Review of Education, 26(3-4), 483–494. https://doi.org/10.1080/713688546

Halvorsen, K. (2008). Å forske på samfunnet. En innføring i samfunnsvitenskapelig metode. J.W. Cappelens Forlag.

Hammerness, K. M. (2006). From coherence in theory to coherence in practice. Teacher College Record, 108(7), 1241–1265. https://doi.org/10.1111/j.1467-620.2006.00692.x

Høst, H., Lyby, L., Schwach, V. (2019). Fagskoleutdanningens kunnskapsbase. (NIFU-rapport 2019:22).

Haakestad. H. & Braanen Sterri. E. (2015) Lærevilkår i norsk arbeidsliv. Utjevning eller mot nye kompetansegap? (Fafo-rapport 2015:09).

HØFY (2022). Studieplan. Bachelor i byggeplassledelse. Høyskolen for yrkesfag. studieplan-bachelor-i-byggeplassledelse-2022-19-06-2023-2075.pdf (imgix.net)

Ipsos MMI (2014). Totalrapport fra målgruppeanalyse. Lavenergiprogrammet og Direktoratet for Byggkvalitet.

Khairullina, E. R., Valeyev, A. S., Valeyeva, G. K., Valeyeva, N. S., Leifa, A. V., Burdukovskaya, E. A., & Shaidullina, A. R. (2014). Features of the programs applied bachelor degree in secondary and higher vocational education. Asian Social Science, 11(4), 213. https://doi.org/10.5539/ass.v11n4p213

Kolb, D. A., & Fry, R. E. (1974). Toward an applied theory of experiential learning. MIT Alfred P. Sloan School of Management.

Kompetansebehovsutvalget. (2022). Fremtidige kompetansebehov: Høyere yrkesfaglig utdanning for et arbeidsliv i endring. (Temarapport 1/2022).

Komulainen, T. M. & Sannerud, A. R. (2018). Learning transfer through industrial simulator training: Petroleum industry case. Cogent Education, 5.

Meld. St. 9 (2016 – 2017). Fagfolk for fremtiden. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-9-20162017/id2522412/

Meld. St. 42 (1997-1998). Kompetansereformen. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-42-1997-98-/id191798/

Michael Journal (2017). https://www.michaeljournal.no/article/2017/05/8-Yrkesfaglig-h%C3%B8yere-utdanning

Miljødirektoratet (2023). Klimavennlige bygg og anleggsplasser.

Negt, O. (1981). Sociologisk fantasi og eksemplarisk indlæring. Kurasje.

NOKUT (2023). Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. https://www.nokut.no/norsk-utdanning/nasjonalt-kvalifikasjonsrammeverk-for-livslang-laring/

NOKUT (2018). Kvalitetsområder for høyere yrkesfaglig utdanning. NOKUT.

Norges Forskningsråd (2024, 25. April). Responsible Research and Innovation. https://www.forskningsradet.no/forskningspolitikk-strategi/rri/

Norges Forskningsråd (2023). Policy for åpen forskning. https://www.forskningsradet.no/forskningspolitikk-strategi/apen-forskning/retningslinjer/

NOU 1997: 25. (1997). Ny kompetanse. Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.

NOU 2014: 14. (2014). Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalg. Kunnskapsdepartementet.

NOU 2019: 12. (2019). Lærekraftig utvikling — Livslang læring for omstilling og konkurranseevne. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-12/id2653116/?ch=1

Persson, M. (2021). Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? En praktisk guide. Universitetsforlaget.

Regjeringen (2023). Taksonomien for bærekraftig økonomisk aktivitet. Taksonomien for bærekraftig økonomisk aktivitet. https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/finansmarkedene/taksonomien-for-barekraftig-okonomisk-aktivitet/id2924859/

Røed Steen. J., Oldervoll. J., Myhre Walbækken. M., Røtnes. R. (2018) Fagarbeideres og fagopplæringens betydning for innovasjon. (Fafo-rapport 2018:14)

Raaen, F. D., & Thorsen, K. E. (2020). Student teachers’ conditions for professional learning on and across the learning arenas of teacher education: A theoretically grounded account. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 4(3-4), 105–116. https://doi.org/10.7577/njcie.3736

Sannerud, A. R. (2005). Læring på byggeplassen - utopi eller realitet? Et aksjonsforskningsprosjekt i byggebransjen. [Doktorgradsavhandling] Roskilde Universitetscenter.

Spetalen, H., & Sannerud, R. (2013). Erfaringer med bruk av simulering som transferstrategi. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 3(1), 1–17. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.13v3i1a7

Trochim, W. M. K. (2006). Descriptive Statistics. Descriptive Statistics - Research Methods Knowledge Base. https://conjointly.com/kb/

Warring, N. (1999). At lære i praksis - i skolen og på arbejdspladsen. Roskilde University Research Portal. https://forskning.ruc.dk/en/publications/at-l%C3%A6re-i-praksis-i-skolen-og-p%C3%A5-arbejdspladsen

Nedlastinger

Publisert

2024-11-08

Hvordan referere

Drange, R., Lier, A. R., Sannerud, A. R., & Solbakken, A. (2024). HØFY-studentenes ressurser og kompetanse i møte med Bachelorstudiet i byggeplassledelse. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 9(1), 155–180. https://doi.org/10.7577/sjvd.5765

Utgave

Seksjon

Vitenskapelige artikler