Altruisme versus egennytte:

Motivasjonen bak sykepleierstudenters studievalg.

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5791

Emneord (Nøkkelord):

Altruisme, Egennytte, Survey, Utdanningsvalg, Rekruttering

Sammendrag

I denne artikkelen undersøker vi hva som, tross lave søkertall og negativ medieomtale, motiverer unge mennesker til å studere sykepleie. Studien setter søkelys på skillet mellom altruistisk og egennyttig motivasjon, og sammenligner dessuten sykepleiestudenter på bakgrunn av deres kjønn, alder, tidligere arbeidserfaring og hvilken prioritet de ga studiet da de søkte.

Kvantitative data ble samlet inn i en digital spørreundersøkelse våren 2023, og analysert med SPSS 29. Hypotesene ble testet ved hjelp av Pearson korrelasjon, F- og t-test. Utvalget besto av 109 sykepleiestudenter ved to utdanningsinstitusjoner, som selv valgte å delta. Altruistisk og egennyttig motivasjon ble operasjonalisert i form av 16 påstander, som igjen ble brukt til å konstruere to indekser.

Resultatene tyder på at sykepleierstudenter motiveres av både altruistiske og egennyttige motivasjonsfaktorer, men med en overvekt av altruistisk motivasjon. De to dimensjonene står ikke i et motsetningsforhold til hverandre. Det var liten forskjell i motivasjonen til ulike grupper. Den eneste av de undersøkte bakgrunnsvariablene som ga signifikant utslag var tidligere erfaring fra omsorgsarbeid. 

Empiri som belyser studentenes motivasjon, kan bidra til mer målrettet rekrutteringsarbeid. Dagens sykepleierstudenter fremstår som en homogen gruppe med hensyn til motivasjon, men studien reiser samtidig spørsmål om deres vekt på altruistiske verdier skiller dem fra andre utdanningssøkere.  Hvis ungdommens egenorientering forsterkes, mens altruismen svekkes, kan man forvente enda større utfordringer med rekruttering av sykepleierstudenter i fremtiden. En slik situasjon vil medføre behov for ytterligere nytenkning for at yrket skal gjøres attraktivt for nye generasjoner.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Referanser

Abrahamsen, B. (2008). Profesjoner og karrierer. I A. Molander & L. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 333-351). Universitetsforlaget.

Ait Ali, D., Ncila, O., Ouhhamou, S., Rizzo, A., Chirico, F., & Khabbache, H. (2024). Motivations driving career choices: Insights from a study among nursing Students. SAGE Open Nursing, 10, 1–11. https://doi.org/10.1177/23779608241255876

Anderson, H.J., Baur, J.E., Griffith, J.A., & Buckley, M.R. (2017). What works for you may not work for (Gen)me: Limitations of present leadership theories for the new generation. The Leadership Quartely, 28(1), 245–60. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2016.08.001

Berge, H.H., & Eilertsen, G. (2020). Beholde og rekruttere sykepleiere til sykehjem - en kvalitativ studie av avdelingssykepleieres erfaringer. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 16(1), 1-21. https://doi.org/10.7557/14.4648

Bernadino, A.O., Coriolano-Marinus, M.W.L., Santos, A.H.S., Cavalcanti, A.M.T.S., & Lima, L.S. (2018). Motivation of nursing students and their influence in the teaching-learning process. Texto Contexto Enferm, 27(1). e1900016. http://doi.org/10.1590/0104-070720180001900016

Busch, T., Johnsen, E, Klausen. K.K., & Vanebo, J.O. (2011). Modernisering av offentlig sektor: Trender, ideer og praksiser (3. utg.). Universitetsforlaget.

Caspersen, J. (200). Kallet eller dannet? Motivasjon og yrkessosialisering hos sykepleiere og lærere. Høgskolen i Oslo. HiO-rapport nr. 5. Tilgjengelig fra: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-12082

Christensen, T., & Lægreid, P. (2007). Introduction: Theoretical approach and research questions. In T. Christensen & P. Lægreid (Eds.), Transcending new public management: The transformation of public sector reforms (s. 2-16). Routledge.

Çiftçi, B., Noyan, E. N., & Yildiz, G.N. (2021). How important is altruism to nursing students? Perspectives in Psychiatric Care, 58(4), 1776-1785. Wiley Online Library. https://doi.org/10.1111/ppc.12987

Cropanzano, R., Goldman, B., & Folger, R. (2005). Self-interest: Defining and understanding a human motive. Journal of Organizational Behavior, 26(8), 985-991. https://doi.org/10.1002/job.353

Direktorat for høyere utdanning og kompetanse. Hovedopptak til høyere utdanning ved universiteter og høgskoler. (2023, juli). HK-dir | HK-dir

Dæhlen, M., & Abrahamsen, B. (2008). Velferdsstatens profesjoner: Mellom altruisme og egennytte. Jobbverdier blant fremtidige profesjonsutøvere. Tidsskrift for velferdsforskning, 11(3), 150-165.

Flinkman, M., & Sälenterä S. (2015). Early career experiences and perceptions: A qualitative exploration of the turn-over of young, registered nurses and intention to leave the nursing profession in Finland. Journal of Nursing Management, 23(8), 1050-1057. https://doi.org/10.1111/jonm.12251

Gol, I. (2018). Nursing students' attitudes towards the nursing profession in relation to their altruism levels. International Journal of Caring Sciences, 11(2), 663-671. URL: 5_gol_original_10_2

Gu, X., Yang, Y., & Zhou l. (2023). Perception and experience of altruism in graduate nursing. Students. Nursing ethics, 30(7-8), 1125-1137. https://doi.org/10.1177/09697330231161681

Hegertun, R.W. (2023, 5. februar). Vi må fremsnakke sykepleieryrket samtidig som vi fremmer rettigheter og lønnskrav. Sykepleien. https://sykepleien.no/meninger/2023/02/vi-må-fremsnakke-sykepleieryrket-samtidig-som-vi-fremmer-rettigheter-og-lonnskrav)

Hellevik, O. (2015). Hva betyr respondentbortfallet i intervjuundersøkelser? Tidsskrift for samfunnsforskning, 56(2), 211-229. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-291X-2015-02-04

Jacobsen, D.I. (2022). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode (4. utg.). Cappelen Damm akademisk.

Hjemås, G., & Syse A. (2023). Hvor blir det av sykepleierne? En registerbasert analyse. Sykepleien Forskning, 18(93304):e-93304. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2023.93304

Kraja, J., Fresku, E., & Xhakollari, L. (2024). Altruistic values among students of nursing, midwifery, physiotherapy, and health psychology: Across-sectional study. Medical Perspectives, 29(2), 123-132. https://doi.org/10.26641/2307-0404.2024.2.307603

Kraja, J., Shabani, Z., Ramaj, A., & Podvorica, E. (2022). Student’s reasons of choosing the bachelor study program in nursing. Macedonian Journal of Medical Sciences, 10(G), 445-54. https://doi.org/10.3889/oamjms.2022.9006

Kyllingstad, L., & Kristoffersen, M. (2022). Nyutdannede sykepleieres tanker om egen fremtid i sykepleieryrket. Nordisk sygeplejeforskning, 12(4),1-14, https://doi.org/10.18261/nsf.12.4.5

Lengard, C. (2018). Motivasjon hos sykepleiestudenter. Masteroppgave, Fakultet for helsefag Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Oslo Met. https://hdl.handle.net/10642/6156

Lillemyr, O.F. (2007). Motivasjon og selvforståelse. Universitetsforlaget.

Martinsen, K. (2000). Øyet og kallet. Fagbokforlaget.

Maurud, S., Børøysund, E., & Moen, A. (2022). Gender and ethnicity’s influence on first-year students’ educational motivation and career expectations: A cross-sectional study. Nursing Open, 9(3),1667-1678. https://doi.org/10.1002/nop2.1191

Mäenpää, K.; Järvenoja, H., Peltonen, J., & Pyhältö, K. (2020). Nursing students' motivation regulation strategies in blended learning: A qualitative study. Nursing & Health Sciences, 22(3): 602-611. Wiley Online Library. https://doi.org/10.1111/nhs.12702

Miller, D. (1999). The norm of self-interest. The American Psychologist, 54(12), 1053-1060. https://doi.org/10.1037/0003-066X.54.12.1053

Nav. (2021, 10. mars). Bedriftsundersøkelsen. Nav, Arbeids- og velferdsetaten. [oppdatert 08.05.2023. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kunnskap/analyser-fra-nav/arbeid-og-velferd/arbeidog-velferd/bedriftsundersokelsen.)

Nilsson, K.E., & Warrén Stomberg, M.I. (2008). Nursing students motivation toward their studies: A survey study. BMC Nuring 7 (6), 1-7. https://doi.org/10.1186/1472-6955-7-6

Norsk sykepleierforbund. (2023). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere. https://www.nsf.no/group/725/yrkesetiske-retningslinjer-sykepleiere

Parker, V., Giles, M., Lantry, G., & McMillan, M. (2014). New graduates’ nurses’ orientation experiences in their first year of practice. Nurse Education Today, 34(1),150-156. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.07.003

Pedersen, M. L. (2022). Mangler der mænd eller mennesker i sygeplejen? Nordisk sygeplejeforskning, 12(4), 1-9. https://doi.org/10.18261/nsf.12.4.2

Shakurnia, A., Alijani, H., Khajeali, N., & NiakanKalhori, S. R. (2015). Nursing students motivations and satisfaction. Do the motivation and satisfaction of nursing students change during their study years? Journal of Health, Medicine and Nursing, 13, 28-35. Nursing students motivations and satisfaction, Do the motivation and satisfaction of nursing students change during their study years? | Shakurnia | Journal of Health, Medicine and Nursing

Skjøstad, O., Hjemås, G., & Beyrer S. (2019). En av 5 nyutdanna sykepleiere jobber ikke i helsetjenesten. Statistisk sentralbyrå. (Hentet 13. oktober 2023 fra: 1 av 5 nyutdanna sykepleiere jobber ikke i helsetjenesten - SSB)

Skårbrevik, K.J. (2009). Verdiar og yrkesval. Norsk pedagogisk tidsskrift, 93(2),110-121. https://doi.org710.18261/ISSN1504-2987-2009-02-04

SPSS Inc. Released 2009. PASW Statistics for Windows, Version 18.0. SPSS Inc.

Timmins, F., King, C. de Vries, J., Johnson, M., Cullen, J. G., & Haigh, C. (2018). Altruism, honesty and religiosity in nursing students. Journal of Clinical Nursing, 27(19-20), 3687-3698. Wiley Online Library. https://doi.org10.1111/jocn.14374

Thrane, C. (2023). Doing statistical analysis: A student’s guide to quantitative research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003252559

Tveit, B. (2001). Yrkesmotivasjon i sykepleie. En studie av sykepleieres motivasjon, identitet og legitimeringsforsøk i det senmoderne samfunnet. HiO-rapport (11). OsloMet – storbyuniversitetet. Yrkesmotivasjon i sykepleie : en studie av sykepleieres motivasjon, identitet og legitimeringsforsøk i det senmoderne samfunnet

Tveit, B. (2008). Ny ungdom i gammelt yrke - en studie av sykepleierstudentenes motivasjon og fagidentitet i møte med en tradisjonstung utdanning [doktoravhandling]. OsloMet-storbyuniversitetet. Resultat #604624 - Ny ungdom i gammelt yrke - en studie av sykepleierstudenters motivasjon og fagidentitet i møte med en tradisjonstung utdanning - Cristin

Twenge, J.M., Campbell, W.K., & Freeman, E.C. (2012). Generational differences in young adults' life goals, concern for others, and civic orientation, 1966–2009. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 1045–1062. https://doi.org/10.1037/a0027408

Wilson, D.S. (2015). Finnes altruisme? Kultur, gener og andres velferd. Cappelen Damm.

Wolf, C., Joye, D., Smith, T., & Fu, Y. (2016). The SAGE handbook of survey methodology. SAGE https://doi.org/10.4135/9781473957893

Nedlastinger

Publisert

2024-12-13

Hvordan referere

Borge, B. H., Hagebakken, G., Lindrupsen, C., & Thorsen, S. (2024). Altruisme versus egennytte:: Motivasjonen bak sykepleierstudenters studievalg . Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 9(1), 220–232. https://doi.org/10.7577/sjvd.5791

Utgave

Seksjon

Vitenskapelige artikler