Call for papers: Special issue on Research Methods, Methodologies, and Philosophy of Science in Educational Research

2025-11-17

Dette temanummeret søker å belyse metodiske og epistemologiske utfordringer i utdanningsforskningen, inkludert behovet for metodemangfold og bevissthet rundt forskerens rolle og posisjonering. Til tross for økt produksjon innenfor utdanningsforskning i Norden, peker likevel nyere forskning på et metodologisk etterslep, der både teoretisk forankring og kritisk metoderefleksjon har behov for utvikling og kritikk.

Temanummeret ønsker å løfte diskusjonen til et overordnet nivå og bidra til komparativ og tverrfaglig kunnskapsutvikling i tråd med NJCIEs profil. Vi inviterer bidrag som diskuterer og utfordrer dominerende metodiske og vitenskapsteoretiske tilnærminger, med særlig fokus på fagdidaktikk, pedagogikk, lærerutdanning og profesjonsutvikling.

Frist for innlevering av manuskript: 30. juni 2026

Les hele invitasjonen til bidrag her.