Arkiv
-
Vol 13 Nr. 3 (2024)
Å leve som a/r/tograf – Et nordisk perspektiv (del 1)Dette temanummeret av Nordic Journal for Art & Research retter seg mot den kunstbaserte metodologien a/r/tografi slik den blir forstått og arbeidet med i de nordiske landene. Å leve som a/r/tograf – et nordisk perspektiv belyser de a/r/tografiske koblingene som skapes i de bevegelige mellomrommene mellom kunstner, forsker og lærer (A-rtist/R-esearcher/T-eacher), og som involverer det individuelle og personlige så vel som det sosiale, for eksempel i praksisfellesskapet. I denne innledningen forteller de fire redaktørene om bakgrunnen og historien til temanummeret. De presenterer også kort de 13 fagfellevurderte artiklene i denne første delen, introduserer feltet for eventuelle nye lesere og trekker kort fram noen kjernetematikker som ble relevante i redaksjonsarbeidet. Målet med temanummeret er å bidra til kunnskap som kan kaste lys over det særegne ståstedet som karakteriserer arbeidet til akademisk ansatte som jobber kunstfaglig i de nordiske lærerutdanningene. De innsendte artiklene viste at interessen for a/r/tografi strekker seg langt utenfor både lærerutdanninger og kunstfag, og redaktørene har derfor valgt å inkludere noen andre nærliggende a/r/tografiske tekstbidrag også.
Foto: Katrine Borgenvik and Charlotte Tvedte
-
Vol 13 Nr. 2 (2024)
Researching public art and public space, part 2Spesialnummer: Researching public art and public space, part 2
Redaktør: Olga Schmedling
Forsidefoto: Marianne Heske: House of Commons
Foto: Niklas Lello © -
Vol 12 Nr. 2 (2023)
Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable DevelopmentAesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development
Editors: Mette Bøe Lyngstad, Rikke Gürgens Gjærum, Lise Hovik
Cover image: Kristin Bergaust. Video still from Arboret- Resistance of the Forest, 2020 -
Vol 11 Nr. 1 (2022)
Artistic and Art-Based Research MethodsSpesialnummer: Artistic and Art-Based Research Methods: The Mutual Developments of Theory and Practice in Contemporary Art Research
Redaktører: Boel Christensen-Scheel, Venke Aure og Kristin Bergaust.
Forsidebilde: Stillbilde fra videoverket Listening to the Forest
Foto: Ellen Johanne Røed © -
Vol 10 Nr. 3 (2021)
Researching public art and public spaceSpesialnummer: Researching public art and public space
Redaktør: Olga Schmedling
Forsidebilde: House of commons
Foto: Niklas Lello © -
Vol 10 Nr. 2 (2021)
Art in EducationSpesialnummer: Art in Education
Redaktører: Mildrid Bjerke, Jan Sverre Knudsen, Lise Lundh & Ragnhild Tronstad
Artikler basert på utvalgte framlegg ved konferansen Art in Education
Oslo, August 28. - 30. 2019. OsloMet & Kulturtanken
Illustrasjon: Christian Fjeldbu -
Vol 6 Nr. 2 (2017)
Temanummer: Forskning på barns musikk
Redaktør: Ingeborg Lunde Vestad -
Vol 4 Nr. 2 (2015)
Temanummer: Kunstdidaktikk & marginale røster
Redaktører: Rikke Gürgens Gjærum og Venke Aure, Høgskolen i Oslo og Akershus -
Vol 2 Nr. 2 (2013)
Temanummer: Aktuell kunstdidaktikk
Redaktør: Boel Christensen-Scheel, Høgskolen i Oslo og Akershus -
Vol 2 Nr. 1 (2013)
Temanummer: Didaktikk - på kunstneriske premisser?
Redaktører: Venke Aure og Jan Sverre Knudsen, Høskolen i Oslo og Akershus