Working memory and background knowledge - Cognitive science in the design classroom
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.1423Emneord (Nøkkelord):
working memory, context, background knowledge, visual narrative, teachingSammendrag
This article discusses two universal principles from cognitive psychology, and proposes some ways in which those principles relate to graphic design. The two most important principles are first, the strict constraints of working memory, a function which persists for only a few seconds, and second, the finding that perceptions and meanings are mediated by the cultural knowledge of viewers, including their knowledge of design conventions and genre. Better de-signs are likely to emerge from the designer’s familiarity with these psychological and cultur-al principles. Visual examples, including maps and student projects, illustrate how the two principles are useful for classroom instruction.Nedlastinger
Publisert
2015-07-13
Hvordan referere
Trogu, P. (2015). Working memory and background knowledge - Cognitive science in the design classroom. FormAkademisk, 8(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1423
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).