Tanatologiens poetikk
Et undersøkende essay om fotografi, døden og språket
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.3539Sammendrag
Essayet har vært en måte å tolke mitt skapende arbeid på. Jeg tar utgangspunkt i egen kunstnerisk praksis, dvs. kunstnerisk utviklingsarbeid, og en fotografiserie med tittelen The Poetics of Thanatology. Teksten reflekterer over, og undersøker temaer som potensielt berøres gjennom fotografienes visuelle språk og den skapende prosessen. Jeg utforsker hvilke forbindelser som finnes mellom en hendelse i barndommen min, døden og fotografiet. Den antroposentriske tilnærmingen til virkeligheten sitter dypt i vår kultur og har skapt hierarkiske relasjoner - Vi og De andre. Gjennom stilleben-fotografi av døde planter og insekter undersøker jeg menneskets opplevelse av empati i forhold til ikke-menneskelige organismer. Jeg ser på mitt praktiske arbeid i fotostudio som et rom for kritisk refleksjon og som uerstattelige, meningsfulle og langsomme, sansende erfaringer. Disse erfaringene har utfordret min og mine kunststudenters antroposentriske tilnærming til verden.
Referanser
Abram, D. (2010). Becoming Animal : An Earthly Cosmology. [Kindle]. First Vintage Books Edition.
Abram, D. (2017). The spell of the sensuous : perception and language in a more-than-human world. Vintage Books.
Arendt, H., & Elon, A. (2006). Eichmann in Jerusalem : a report on the banality of evil. Penguin Books.
Atsma, A.J. (2000-2019). Thanatos, The Theoi Project – Greek Mythology. https://www.theoi.com/Daimon/Thanatos.html
Barthes, & Howard, R. (2000). Camera lucida : reflections on photography. Vintage Books.
Bu, K., & Biong, T. (2007). Kunsten å bruke følelser: 17 samtaler fra hjertet [The art of using emotions: 17 conversations from the heart](Vol. 49, Flux). Flux forlag.
Grelland, H. (2018). Møtet mellom dyr og mennesker: En filosofisk studie. I B. Berget, E. Krøger, A. Thorød & B. Braastad (Red.), Antrozoologi: Samspill mellom dyr og menneske [Anthrozoology: Interaction between animals and humans](p. 21-28). Universitetsforlaget.
Hall, M. (2011). Plant as Person. A philosophical botany. State Univerity of New York Press.
Linkman, A. (2011). Photography and Death. Reaction Books.
Næss, A. (2002). Life's Philosophy. University of Georgia Press.
Olechnicki, K. (2013). Uwagi o kulturze wizualnej w ujęciu socjologiczno-antropologicznym [Notes on visual culture in sociological and anthropological context]. DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP, 16, 6-16. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-dbb41a8a-9b38-40fa-97f5-84a78f45b0a7
Sontag, S. (1997). On photography. Penguin.
Wandersee, J. H., & Schussler, E. E. (2001). Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, 47(1), 2-9. https://cms.botany.org/userdata/IssueArchive/issues/originalfile/PSB_2001_47_1.pdf https://botany.org/bsa/psb/2001/psb47-1.pdf
Wikimedia Commons. (n.d.). Victorian era post-mortem family portrait of parents with their deceased daughter [photography]. Wikipedia. https://nn.wikipedia.org/wiki/Fil:Victorian_era_post-mortem_family_portrait_of_parents_with_their_deceased_daughter.jpg
Øverenget, E. (2003). Eksistens: En bok om frihet, angst og død [Existence: A book about freedom, anxiety and death]. Kagge.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2020 Jadwiga Blaszczyk-Podowska
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).