Bærekraft i profesjonsutdanninger
Gap mellom strategi og programplaner?
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.3955Emneord (Nøkkelord):
STAUNCH, Goodlad, bærekraft, strategi, programplanerSammendrag
Utdanning er en nøkkel til varige endringer i samfunnet. I denne studien bruker vi teori fra bærekraft og didaktikk for å sette søkelys på utdanning av produktdesignere, lærere og ingeniører ved Fakultet for Teknologi, kunst og design (TKD) i lys av OsloMets overordnede strategi om velferd og bærekraft. Empirien bygger på læringsutbyttebeskrivelser fra programplanene for 2019 og 2020 for disse profesjonsutdanningene og er analysert med utgangspunkt i Goodlad og STAUNCH-kategoriene. Alle de analyserte profesjonsutdanningene har integrert bærekraft i sine programplaner. Bærekraft er tydeligst artikulert i programplanen for Produktdesign. Det betyr imidlertid ikke at bærekraft er uartikulert for lærer- og ingeniørutdanningene. Disse utdanningene er styrt av nasjonale rammeplaner der bærekraft inngår på en overordnet og forpliktende måte. Miljøperspektivet er imidlertid tydeligere artikulert i planene enn det økonomiske- og det sosiale perspektivet på bærekraft.
Referanser
Cooper, T. (2005). Slower Consumption – Reflections on Product Life Spans and the “Throwaway Society”. Journal of Industrial Ecology, 9(1-2), 51-67. https://doi.org/10.1162/1088198054084671 https://doi.org/10.1162/1088198054084671
Goodlad, J. I., Klein, M. F. & Tye. K.A. (1979). The Domains of Curriculum and Their Study. In T. H. Quinn & M. Hennelly (Eds.), Curriculum Inquiry: The Study of Curriculum Practice (pp. 43-76). McGraw-Hill Book Company.
Haugen, S. (Red.). (2019). Verkstedhåndbok for øvingsverkstedene på Institutt for produktdesign ved OsloMet - storbyuniversitetet: HMS, maskiner og materialer, verkstedpraksis (Revidert utgave). http://hdl.handle.net/20.500.12199/2245
Høgskolen i Oslo og Akershus. (2017). Strategi 2024. https://www.oslomet.no/om/strategi-og-visjon
Kamp, L. (2006). Engineering education in sustainable development at Delft University of Technology. Journal of Cleaner Production, 14(9), 928-931. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.11.036 https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2005.11.036
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet. (1994). Læreplan for grunnskole, videregående opplæring og voksenopplæring. Generell del. http://www.pvv.org/~torfer/jam-rapport-og-evaluering/annet/L97-laereplan-generell-del-bokmaal.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet. https://www.nb.no/items/a9713c6622111b63c53947c7f01ee6f0?page=0&searchText=kunnskapsl%C3%B8ftet%202006
Kunnskapsdepartementet. (2013). Forskrift om rammeplan for treårige faglærerutdanninger i praktiske og estetiske fag. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-03-18-290?q=fagl%C3%A6rerutdanning¬%-20design,%20kunst%20og%20h%C3%A5ndverk.
Kunnskapsdepartementet. (2018). Forskrift om rammeplan for ingeniørutdanningen. https://www.regjeringen.no/contentassets/389bf8229a3244f0bc1c7835f842ab60/ny-forskrift-om-rammeplan-for-ingeniorutdanning-fastsatt-18.05.18.pdf
Lozano, R., & Young, W. (2013). Assessing sustainability in university curricula: exploring the influence of student numbers and course credits. Journal of cleaner production, 49, 134-141. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.032 https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.07.032
Lozano, R. (2010). Diffusion of sustainable development in universities’ curricula: an empirical example from Cardiff University. Journal of Cleaner Production, 18(7), 637–644. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.07.005 https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.07.005
Meld. St.28 (2015-2016). Fag - fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet.https://www.regjeringen.no/contentassets/e8e1f41732ca4a64b003fca213ae663b/no¬/pdfs/stm¬201520160028000dddpdfs.pdf.
Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for Kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen. Universitetsforlaget.
Opplæringsloven. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
OsloMet. (2019a). OsloMet – Storbyuniversitetet. Langtidsplan og budsjett 2019-2021. https://ansatt.oslomet.no/documents/585743/54495365/Langtidsplan+og+-budsjett+2020-2020/a1091822-fbe2-88fb-3989-35e1b0434ea2
OsloMet. (2019b). Programplan for Bioteknologi- og kjemiingeniør. https://www.oslomet.no/studier/tkd/bioteknologi-kjemiingenior
OsloMet. (2019c). Programplan for Elektronikkingeniør. https://www.oslomet.no/studier/tkd/elektronikkingenior
OsloMet. (2019d). Programplan for Faglærer i design, kunst og håndverk. https://www.oslomet.no/studier/tkd/design-kunst-handverk
OsloMet. (2019e). Programplan for kompletterende ingeniør og teknologiutdanning. https://www.oslomet.no/-studier/¬tkd/¬kompletterende¬-ingenior-teknologi
OsloMet. (2019f). Programplan for Maskiningeniør. https://www.oslomet.no/studier/tkd/maskiningenior
OsloMet. (2020a). Bærekraftig utvikling for det 21. århundre. OsloMet handlingsplan for bærekraft 2021-2024. https://uni.oslomet.no/dengodestudentopplevelsen/wp-content/uploads/sites/12/2020/06/Handlingsplan-b%C3%A6rekraft_2020_web.pdf
OsloMet. (2020b). Programplan for Energi og miljø i bygg. https://www.oslomet.no/studier/tkd/energi-miljo
OsloMet. (2020c). Programplan for Produktdesign. https://www.oslomet.no/studier/tkd/produktdesign
Papanek, V. (1971). Design for the Real World: Human Ecology and Social Change. Pantheon Books.
Sibbet, D. (2008). Team leader guide: strategies and practices for achieving high performance. The Grove Consultants International.
Thompson, R. (2007). Manufacturing processes for design professionals. Thames & Hudson.
Thürer, M., Tomašević, I., Stevenson, M., Qu, T. & Huisingh, D. (2018). A systematic review of the, literature on integrating sustainability into engineering curricula. Journal of Cleaner Production. 181, 608-617. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.12.130 https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.12.130
UNESCO. (2014). Shaping the Future we Want. UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014) FINAL REPORT. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002303/230302e.pdf
World Commission on Environment and Development. (1987). Our Common Future. Oxford university press.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Arild Berg, Alfredo Carello, Marius Lysebo, Liv Merete Nielsen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).