Workshops for Art and Crafts in primary and lower secondary school

– analysis of guidelines 1889–1992

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026

Keywords:

workshops for art and crafts, curricula, national guidelines, orders, advice and guidelines

Abstract

Today in Norway, the individual municipality decides how special rooms are to be designed on the basis of the current curriculum for primary and lower secondary school and within the framework of the Education Act, the Planning and Building Act and building regulations. Before 1983, however, there were national guidelines for the design of special rooms for art and crafts in Norwegian primary and lower secondary schools. I have used critical discourse analysis and analysed such guidelines from 1889 to 1992. The guidelines in this period change from orders for workshops for learning specific crafts (1889–1960) to orders that ideologically support space for free expression of shaping activities and self-development (1960 –1992). The analysed texts before 1960 do not contain research-based justifications for how workshops should be, the orders rather seem to lean on tradition and experience. After 1960, the orders are based primarily on theory; new ideas and thoughts on the subject Forming. This shift also has economic motives.

References

Arkivportalen. (2017). S-4F-11195 – Grunnskolerådet. https://www.arkivportalen.no/contributor/no-a1450-01000000629346?ins=RA

Arnljot I. (1959). Rom for kombinert aktivitet i skolen. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red). Skolebygging:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Dalaker, M., & Bastiansen, A. (Red.). (1959). Skolebygging: kurs ved NTH 1958. NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Dahl, E. & Johansen R.O. (2006). Akantus. Vigmostad & Bjørke.

Dahl, T., Askling B., Heggen, K., Kulbandstad, L. I., Lauvdal, T., Qvortrup,L., Salvanes, K. G., Skagen, K., Skrøwset, S., & Thue F. W. (2016). Om lærerrollen Et kunnskapsgrunnlag. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2021072948113

Direktoratet for byggkvalitet. (2017). Byggteknisk forskrift (TEK17) med veiledning. https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/

Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse : Textual Analysis for Social Research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203697078 https://doi.org/10.4324/9780203697078

Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K., A. (1979). The Domains of Curriculum and Their Study. In Curriculum Inquiry. The study of Curriculum Practice (pp. 43-76). McGraw-Hill Book Company.

Grunnskolerådet. (1972). Forming, rom og utstyr (Informasjonshefte nr. 6). Universitetsforlaget. https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009010704089

Grunnskolerådet. (1979). ERFA om skolebygg Planlegging og utforming av skolebygg Grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008060200086

Grunnskolerådet. (1983). ERFA om skolebygg. Fagarealer i grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014040905040

Grunnskolerådet. (1984). Forming. Innstilling fra en arbeidsgruppe. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013100206075

Grunnskolerådet. (1991). Handlingsplan for styrking av de estetiske fagene i skolen: inntrykk - uttrykk – avtrykk. https://www.nb.no/nbsok/nb/d9cf59eb26e23858d2cbd88e2f9221f5?index=11#0

Haabesland, A. Å. & Vavik R. (2004). Kunst og håndverk ˗ hva og hvorfor. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013120306117

Hansen, B. H. (2015). Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk [Masteravhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus]. ODA. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/2712

Hellkås T. (1959). Rom for sløyd- og tegneundervisning. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 93 - 98). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Helsedirektoratet. (2014). Miljø og helse i skolen Veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-skolen/pdf-versjon

Håberg K. R., Johanson L., Nielsen L. M. & Retvik J. (1997). Mønster på vandring. Tell forlag.

Kjosavik, S. (2003). Fra forming til kunst og håndverk fagutvikling og skolepolitikk 1974-1997 (HiT skrift nr. 5/2003). Høgskolen i Telemark. http://hdl.handle.net/11250/2439167

Kolsrud, O. (2008) Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005. Universitetsforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013060305011

KUD. (1922). Normalplan for landsfolkeskolen. J.M. Stenersen forlag. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016101929003

KUD. (1939). Normalplan for byfolkeskolen. H. Aschehoug & co. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017062307152

KUD. (1946). Typeplaner for skolehus i bygdene. Lovføresegner, administrative direktiver og rettleiing, typeplaner. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017010648013

KUD. (1947a). Lov om folkeskolen i kjøpstædene (av juli1936). Med forklaring av Kirke- og undervisningsdepartementet. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016121548261

KUD. (1947b). Normalplan (Mønsterplan) for landsfolkeskulen. H. Aschehoug & co. https://www.nb.no/nbsok/nb/63ab91c9d9627082e506d43f784d7a83?lang=no#0

KUD. (1960). Læreplan for forsøk med 9-årig skole. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008051904019

KUD. (1974). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008052804017

KUD. (1978). Rundskriv F-100/78. Arkivet Kunnskapsdepartementet.

KUD. (1987). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007080200101

KUF. (1997). Læreplanværket for den 10. årige grunnskolen.

https://www.nb.no/nbsok/nb/f4ce6bf9eadeb389172d939275c038bb#0

Lov om Folkeskolen i kjøpstederne. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026

Lov om Folkeskolen paa landet. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026

Lov om Folkeskolen i kjøpstædene. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008041601027

Lov um folkeskulen på landet. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012092705085

Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for Kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen (2. utg.). Universitetsforlaget.

NOU 1975: 40 (1975). Planlegging og utforming av undervisningsbygg. Kirke og undervisningsdepartementet. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008121500059

Selvåg, O. (1959). Skoler og økonomi. I B.L. Mohr (Red). Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 149-157). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Sirvåg, T. (1959). Proposisjon om lov om folkeskolen (Ot. Prp. Nr.30, 1958) og spørsmålet om skoleutbygging og romkrav. M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 55- 61). NTH. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019

Skrede, J. (2017). Kritisk diskursanalyse. Cappelen Damm Akademisk.

Tvedt, J.P. (2018). Kreative rom, eller rom for kreativitet: en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen. [Masteravhandling, NMBU] https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2558175

Underthun, K. (2003). Rom for kunst og håndverk: en studie av de estetiske og funksjonelle aspekter ved rom for kunst og håndverk på nybygde skoler. [Hovedfagsavhandling]. Høgskolen i Oslo Avdeling for estetiske fag.

Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01‑02). https://www.udir.no/lk20/khv01-02

Published

2021-12-29

How to Cite

Moe, H. E. (2021). Workshops for Art and Crafts in primary and lower secondary school: – analysis of guidelines 1889–1992. FormAkademisk, 14(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026

Issue

Section

Articles

Cited by