Workshops for Art and Crafts in primary and lower secondary school
– analysis of guidelines 1889–1992
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026Keywords:
workshops for art and crafts, curricula, national guidelines, orders, advice and guidelinesAbstract
Today in Norway, the individual municipality decides how special rooms are to be designed on the basis of the current curriculum for primary and lower secondary school and within the framework of the Education Act, the Planning and Building Act and building regulations. Before 1983, however, there were national guidelines for the design of special rooms for art and crafts in Norwegian primary and lower secondary schools. I have used critical discourse analysis and analysed such guidelines from 1889 to 1992. The guidelines in this period change from orders for workshops for learning specific crafts (1889–1960) to orders that ideologically support space for free expression of shaping activities and self-development (1960 –1992). The analysed texts before 1960 do not contain research-based justifications for how workshops should be, the orders rather seem to lean on tradition and experience. After 1960, the orders are based primarily on theory; new ideas and thoughts on the subject Forming. This shift also has economic motives.
References
Arkivportalen. (2017). S-4F-11195 – Grunnskolerådet. https://www.arkivportalen.no/contributor/no-a1450-01000000629346?ins=RA
Arnljot I. (1959). Rom for kombinert aktivitet i skolen. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red). Skolebygging:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Dalaker, M., & Bastiansen, A. (Red.). (1959). Skolebygging: kurs ved NTH 1958. NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Dahl, E. & Johansen R.O. (2006). Akantus. Vigmostad & Bjørke.
Dahl, T., Askling B., Heggen, K., Kulbandstad, L. I., Lauvdal, T., Qvortrup,L., Salvanes, K. G., Skagen, K., Skrøwset, S., & Thue F. W. (2016). Om lærerrollen Et kunnskapsgrunnlag. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2021072948113
Direktoratet for byggkvalitet. (2017). Byggteknisk forskrift (TEK17) med veiledning. https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/
Fairclough, N. (2003). Analysing Discourse : Textual Analysis for Social Research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203697078 https://doi.org/10.4324/9780203697078
Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K., A. (1979). The Domains of Curriculum and Their Study. In Curriculum Inquiry. The study of Curriculum Practice (pp. 43-76). McGraw-Hill Book Company.
Grunnskolerådet. (1972). Forming, rom og utstyr (Informasjonshefte nr. 6). Universitetsforlaget. https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009010704089
Grunnskolerådet. (1979). ERFA om skolebygg Planlegging og utforming av skolebygg Grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008060200086
Grunnskolerådet. (1983). ERFA om skolebygg. Fagarealer i grunnskolen. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2014040905040
Grunnskolerådet. (1984). Forming. Innstilling fra en arbeidsgruppe. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013100206075
Grunnskolerådet. (1991). Handlingsplan for styrking av de estetiske fagene i skolen: inntrykk - uttrykk – avtrykk. https://www.nb.no/nbsok/nb/d9cf59eb26e23858d2cbd88e2f9221f5?index=11#0
Haabesland, A. Å. & Vavik R. (2004). Kunst og håndverk ˗ hva og hvorfor. Fagbokforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013120306117
Hansen, B. H. (2015). Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk [Masteravhandling, Høgskolen i Oslo og Akershus]. ODA. https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/10642/2712
Hellkås T. (1959). Rom for sløyd- og tegneundervisning. I M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 93 - 98). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Helsedirektoratet. (2014). Miljø og helse i skolen Veileder til forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-skolen/pdf-versjon
Håberg K. R., Johanson L., Nielsen L. M. & Retvik J. (1997). Mønster på vandring. Tell forlag.
Kjosavik, S. (2003). Fra forming til kunst og håndverk fagutvikling og skolepolitikk 1974-1997 (HiT skrift nr. 5/2003). Høgskolen i Telemark. http://hdl.handle.net/11250/2439167
Kolsrud, O. (2008) Rekonstruksjon og reform. Regjeringskontorene 1945-2005. Universitetsforlaget. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013060305011
KUD. (1922). Normalplan for landsfolkeskolen. J.M. Stenersen forlag. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016101929003
KUD. (1939). Normalplan for byfolkeskolen. H. Aschehoug & co. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017062307152
KUD. (1946). Typeplaner for skolehus i bygdene. Lovføresegner, administrative direktiver og rettleiing, typeplaner. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017010648013
KUD. (1947a). Lov om folkeskolen i kjøpstædene (av juli1936). Med forklaring av Kirke- og undervisningsdepartementet. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016121548261
KUD. (1947b). Normalplan (Mønsterplan) for landsfolkeskulen. H. Aschehoug & co. https://www.nb.no/nbsok/nb/63ab91c9d9627082e506d43f784d7a83?lang=no#0
KUD. (1960). Læreplan for forsøk med 9-årig skole. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008051904019
KUD. (1974). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008052804017
KUD. (1978). Rundskriv F-100/78. Arkivet Kunnskapsdepartementet.
KUD. (1987). Mønsterplan for grunnskolen. Aschehoug. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007080200101
KUF. (1997). Læreplanværket for den 10. årige grunnskolen.
https://www.nb.no/nbsok/nb/f4ce6bf9eadeb389172d939275c038bb#0
Lov om Folkeskolen i kjøpstederne. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026
Lov om Folkeskolen paa landet. (1889). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2006112001026
Lov om Folkeskolen i kjøpstædene. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008041601027
Lov um folkeskulen på landet. (1936). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012092705085
Nielsen, L. M. (2019). Fagdidaktikk for Kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen (2. utg.). Universitetsforlaget.
NOU 1975: 40 (1975). Planlegging og utforming av undervisningsbygg. Kirke og undervisningsdepartementet. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2008121500059
Selvåg, O. (1959). Skoler og økonomi. I B.L. Mohr (Red). Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 149-157). NTH. http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Sirvåg, T. (1959). Proposisjon om lov om folkeskolen (Ot. Prp. Nr.30, 1958) og spørsmålet om skoleutbygging og romkrav. M. Dalaker & A. Bastiansen (Red.), Skolebygging: kurs ved NTH 1958 (s. 55- 61). NTH. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2017020908019
Skrede, J. (2017). Kritisk diskursanalyse. Cappelen Damm Akademisk.
Tvedt, J.P. (2018). Kreative rom, eller rom for kreativitet: en studie av hvordan rom for kunst og håndverk utformes i ungdomsskolen. [Masteravhandling, NMBU] https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/handle/11250/2558175
Underthun, K. (2003). Rom for kunst og håndverk: en studie av de estetiske og funksjonelle aspekter ved rom for kunst og håndverk på nybygde skoler. [Hovedfagsavhandling]. Høgskolen i Oslo Avdeling for estetiske fag.
Utdanningsdirektoratet. (2020). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01‑02). https://www.udir.no/lk20/khv01-02
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Harald Eivind Moe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- The author(s) must manage their economic reproduction rights to any third party.
- The journal makes no financial or other compensation for submissions, unless a separate agreement regarding this matter has been made with the author(s).
- The journal is obliged to archive the manuscript (including metadata) in its originally published digital form for at least a suitable amount of time in which the manuscript can be accessed via a long-term archive for digital material, such as in the Norwegian universities’ institutional archives within the framework of the NORA partnership.
Readers of the journal can print out the published manuscripts under the same conditions as apply to the reproduction of physical copies.