Networking for strengthening design literacy
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4641Emneord (Nøkkelord):
design literacy, professional groups, strengthening lay people’s competence, school developmentSammendrag
This article focuses on design education for the general public and the ways in which students and teachers can become more design literate through the development of networks, such as professional groups for teachers. The aim of professional groups is to create a structure that focuses on design competency among Design, Art and Crafts teachers as well as design education in Norway’s primary and secondary schools. Etienne Wenger's theories of community of practice and Unn Stålsett's theory about the development of networking through professional groups are highlighted in this study through the comparison of two municipalities in conjunction with informant interviews. The emphasis of this study is on how each municipality gives time and space for the development of design competence through professional groups. A well-organized professional group will hopefully contribute to a deeper level of expertise in schools and an increased ability for the general public to recognize design education.

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Irene Brodshaug, Janne Beate Reitan

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.