Universal design of specialised classrooms
A survey on Art and Crafts studios
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5010Keywords:
Universell utforming, Kunst og håndverk, verksteder, skolebygg, praksisskolerAbstract
Requirements for Universal Design of schools are regulated by various laws in Norway. This ensures that no students should be excluded from compulsory education based on disability. However, reasonable accommodations can be made based on individual needs, and the solutions should not impose an undue burden on the institutions. Requirements for Universal Design or adaptation cover the main solutions in the physical conditions. Through a survey, we have examined Art and Crafts studios. The schools in the survey are affiliated with the Department of Aesthetic Subjects at OsloMet - Oslo Metropolitan University. Our research shows several common challenges and potential areas for improvement to meet requirements for Universal Design of Art and Crafts studios, specifically in terms of orientation, access, and accommodations. We also raise the question of whether the exceptions outlined in the legislation are significant factors in ensuring that students receive the Art and Crafts education they are entitled to.
References
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. (2006). Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/konvensjonen/id724096/
Bufdir. (2018). Veikart. Universelt utformet nærskole 2030. https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/Veikart_Universelt_utformet_naerskole_2030.pdf
Bufdir. (2022a). Universelt utformet skole - kartlegging og oppgradering. https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/universelt_utformet_skole___kartelgging_og_oppgradering/
Bufdir. (2022b). Utdanning for personer med nedsatt funksjonsevne. https://www2.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/nedsatt_funksjonsevne/Utdanning/#heading121841
Bufdir. (u.å.). Tilskudd til universell utforming. Tildelinger 2021, etter hovedutlysning. https://www.bufdir.no/tilskudd/uu/
Dale, S., Nohre, A., Kjelling, M., & Grunnan, H. B. (Eds.). (2017). Universell utforming - publikumsbygg. Direktoratet for byggkvalitet. https://dibk.no/contentassets/6c97dec0f5bd47f9ae9129c9dbd323a0/prosjekteringsverktoy-for-publikumsbygg_tek17_juni-2021.pdf
Departementene. (2021). Bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge (2021–2025). Plan/strategi Status for universell utforming. https://www.regjeringen.no/contentassets/51369fe60a0240e4bbd554c54310048d/no/pdfs/handlingsplan-for-universell-utforming.pdf
Direktoratet for byggkvalitet. (2017). De mest sentrale endringene fra TEK10 til TEK17. https://www.dibk.no/om-oss/Nyhetsarkiv/her-er-de-mest-sentrale-endringene-i-tek17?_t_q=h%C3%A5ndl%C3%B8per
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (2008). Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (LOV-2008-06-20-42). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/2008-06-20-42
Dolmage, J. T. (2017). Academic Ableism: Disability and Higher Education. University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.9708722
FN-sambandet. (2022a). FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. https://www.fn.no/om-fn/avtaler/menneskerettigheter/fns-verdenserklaering-om-menneskerettigheter
FN-sambandet. (2022b). Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. https://www.fn.no/om-fn/avtaler/menneskerettigheter/konvensjon-om-rettighetene-til-personer-med-nedsatt-funksjonsevne
FFO. (u.å.). Veien til et universelt utformet samfunn. https://www.ffo.no/globalassets/ffouniversellutformingnett.pdf
Fuglesang, M. (2021). Universell utforming av grunnskolen. Hvor er vi i 2021? Unge funksjonshemmede. https://ungefunksjonshemmede.no/ungefunksjonsjemmede-no/wp-content/uploads/2021/09/universell-utforming-skjerm-enkel.pdf
Garnes, T. (2021). Universelt utformede skolebygg – En kvalitativ studie om implementering av kartlegginger i kommunal praksis og som bidrag for barn og unges muligheter for aktivitet og deltakelse. [Masteroppgave, NMBU]. Brage. https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/2830245/garnes2021.pdf?sequence=1
Hansen, B. H. (2015). Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk [Masteroppgave, OsloMet]. ODA. https://hdl.handle.net/10642/2712
Haug, P. (2010). Moderat læringstrykk i klasserommet. Bedre skole (3). https://utdanningsforskning.no/artikler/2010/moderat-laringstrykk-i-klasserommet/
Helsedirektoratet & Sweco. (2009). Universell utforming av skolebygg. Kartleggingsundersøkelse av 12 norske skoler.
Helsedirektoratet. (2014). 2. Veiledning og god praksis (§ 1–29). § 9. Utforming og innredning. Spesialiserte læringsareal. Hentet 15. desember 2021 fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-skolen/veiledning-og-god-praksis-1-29#paragraf-9-utforming-og-innredning
Hølmebakk, I.-M. (2017). Fra uro til utvikling. Universell utforming som linse for studiet av arkitektpraksis som læringsarena [Doktorgradsavhandling, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo]. Adora arkiv. https://aho.brage.unit.no/aho-xmlui/handle/11250/2487186
Høyem, Ø. (2021). Samfunnsutfordringen. FORM 55(2). https://www.formbanken.no/tidsskriftet/form/221/samfunnsutfordringen?rq=verksteder
IK-bygg. (u.å). OM IK-BYGG. Egenskaper. IK-bygg.no. https://www.ikbygg.no/
IRIS (2014, 18. mars). Nasjonal skolekartlegging – oversikt. Kartlegging av forhold for bevegelseshemmete i Grunnskolen. https://usercontent.one/wp/nhf.no/wp-content/uploads/2021/12/Oppsumm-NHF-undersokelse-skole-IRIS.pdf?media=1638905454
Kissow, A.-M. & Klasson, L. (2018). Deltakelse for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, med særlig fokus på deltakelse i fysisk aktivitet. – En systematisert kunnskapsoversikt (Rapport nr. 1 2018). https://www.fritidforalle.no/deltakelse-for-barn-og-unge-med-funksjonsnedsettelser-med-saerskilt-vekt-pa-deltakelse-i-fysisk-aktivitet.6108887-356507.html
KDS. (u.å.). Vi mener. https://www.kunstogdesign.no/om-oss
KS. (2018). Nyttig for alle, nødvendig for noen. Gode eksempler på universell utforming i norske kommuner og fylkeskommuner. https://www.ks.no/contentassets/dd69fe90d6014d9aad2d5d5fd06bb8dc/ks_universellutforming_web-2.pdf
KS. (2020). Design for mangfold. Universell utforming i skoler og barnehager. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/DesignMangfold.pdf
KS. (2021a). Enkel kartlegging for små kommuner. Kartleggingsverktøy. Universell utforming i skoler og barnehager. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/KartleggingSkolerBarnehager.pdf
KS. (2021b). Publikumsbygg – Universell utforming, kartlegging, tips og råd. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/UUPublikumsbygg.pdf
KS. (2021c). Opparbeidet uteareal – universell utforming. Kartlegging, tips og råd. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/UUOpparbeidetUteareal.pdf
Kulturdepartementet. (2021a). Bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge 2021–2025. Regjeringens handlingsplan for universell utforming 2021–2025. Departementene. https://www.regjeringen.no/contentassets/51369fe60a0240e4bbd554c54310048d/no/pdfs/handlingsplan-for-universell-utforming.pdf
Kulturdepartementet. (2021b). Handlingsplan for bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge 2021–2025. Departementene. https://www.regjeringen.no/contentassets/51369fe60a0240e4bbd554c54310048d/no/pdfs/handlingsplan-for-universell-utforming.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2019a). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02?lang=nob
Kunnskapsdepartementet. (2019b). Skaperglede, engasjement og utforskertrang – strategiplan. https://www.regjeringen.no/contentassets/c8bbb637891443fea7971ba8e936bca4/skaperglede-engasjement--og-utforskertrang.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2019c). Kjerneelementer. Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02/om-faget/kjerneelementer
Kvistum, I. (2013, 27. august). Åtte av ti skoler stryker på tilgjengelighet. Handikapnytt.no. https://www.handikapnytt.no/atte-av-ti-skoler-stryker-pa-tilgjengelighet/
Kvistum, I. (2021, 20. oktober). – Skolene trenger et holdningsløft om universell utforming. Handikapnytt.no https://www.handikapnytt.no/skolene-trenger-et-holdningsloft-om-universell-utforming/
Lefdal, E. M. (2016). Nye skoleanlegg for videregående opplæring - Transparens, sentrumslokalisering og brukermedvirkning [Doktorgradsavhandling, NMBU]. Brage NMBU. http://hdl.handle.net/11250/2420939
Lefdal, E. M. (2023). User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway. Acta Didactica Norden (17)3. https://doi.org/10.5617/adno.9271
Lid, I. M. (2013). Developing the theoretical content in Universal Design. Scandinavian Journal of Disability Research, 15(3), 203-215. https://doi.org/10.1080/15017419.2012.724445
Lid, I. M. (2012). Likeverdig tilgjengelighet? En drøfting av menneskesyn og funksjonshemming med vekt på etiske problemstillinger knyttet til universell utforming, mangfold og deltakelse [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Oslo]. Unipub forlag.
Lid, I. M. (2020). Universell utforming og samfunnsdeltagelse (1. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Likestillings- og diskrimineringsloven. (2017). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51
Maapalo, P. (2019). Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser, Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid I materialet tre I kunst- og håndverkfaget [Doktorgradsavhandling, NTNU]. NTNU Open. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2650840
Mace, R. L. (1985). Universal Design, Barrier Free Environments for Everyone. Designers West 33(1), 147–152.
Mathisen, G. (2020, 2. desember). Støre på skolebesøk: Vil ha fart på universell utforming. Handikapnytt. https://www.handikapnytt.no/store-pa-skolebesok-vil-ha-fortgang-pa-universell-utforming/
Moe, H. E. (2017). Sløydverkstedene i Finland. FORM, 51(2). https://www.formbanken.no/tidsskriftet/form/217/slydverkstedene-i-finland?rq=verksteder
Moe, H. E. (2021). Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992. FormAkademisk 14(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026
National Disability Authority (2020). The 7 Principles. The Centre for Excellence in Universal Design (CEUD). https://universaldesign.ie/what-is-universal-design/the-7-principles/the-7-principles.html
Nielsen, L. M. (2020). LMN har ordet. Sjølberging og gode verksteder. FORM 54(3). https://www.formbanken.no/tidsskriftet/form/320/sjlberging-og-gode-verksteder?rq=verksteder
Norges Handikapforbund. (u.å.). Skole. Hentet 28. februar 2022 fra https://nhf.no/arbeidet-vart/hjertesaker/skole/
NOU 2016: 17. (2016). På lik linje — Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming. Barne- og familiedepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2016-17/id2513222/
Nørve, S., Christophersen, J., Denizou, K., Edvardsen, D. & Øyen, C. F. (2005). Kunnskapsoversikt. Universell utforming og tilgjengelighet (Prosjektrapport 392). BYGGFORSK Norges byggforskningsinstitutt. https://www.sintef.no/globalassets/upload/byggforsk/publikasjoner/prosjektrapport-392.pdf/
Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_11
Oslo kommune. (2022). Standard kravspesifikasjoner. Skoler. Oslo Kommune. Standard kravspesifikasjon for skoleanlegg. https://einnsyn-fillager-api.api.oslo.kommune.no/fil?virksomhet=976819837&filnavn=2197ef8618a948a0bfe84333674c44f3_16dc7204231061b93d0d441403a58319.pdf
Plan- og bygningsloven. (2008). Lov om planlegging og byggesaksbehandling (LOV-2008-06-27-71). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71
Randers-Pehrson, A., Rimstad, Å. & Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen. Acta Didactica Norden 17(3). https://doi.org/10.5617/adno.9757
Ryhl, C. & Høyland, K. (2018). Inkluderende arkitektur. Vigmostad & Bjørke.
Rådet for funksjonshemmede. (1997). Universell utforming. Planlegging og design for alle. https://www.bufdir.no/siteassets/likestilling-og-ikke-diskriminering/universell-utforming---planlegging-og-design-for-alle.pdf
Sikt. (u.å.). Barnehage- og skuleforsking. Avklar med leiinga. https://sikt.no/tjenester/personverntjenester-forskning/personvernhandbok-forskning/barnehage-og-skoleforskning
SINTEF Byggforsk. (2009). Grunnskolebygg. Funksjoner og arealer. Del 1 (Byggforskserien, 342.205). https://www.byggforsk.no/dokument/131/grunnskolebygg_funksjoner_og_arealer
Star Ford. (2013, 6. september). Deep Accessibility. Star Ford.
Steinfeld, E. & Maisel, J. L. (2012). Universal Design. Creating Inclusive Environments. John Wiley & Sons.
TEK10. (u.å.). Byggteknisk forskrift (TEK10). Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). https://www.dibk.no/regelverk/tek/3/12/iii/12-16?_t_q=trapp
TEK17. (u.å.). Byggteknisk forskrift (TEK17) med veiledning. Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/12/i/innledning2?_t_q=universell%20utforming
Tvedt, J. P. (2018). Kreative rom, eller rom for kreativitet? En studie av hvordan rom for kunst- og håndverks utformes i ungdomsskolen [Masteroppgave, NMBU]. Brage NMBU. http://hdl.handle.net/11250/2558175
Utdanningsdirektoratet. (2021, 8. januar). Universell utforming av barnehage- og skolebygg. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/universell-utforming-av-barnehage-og-skolebygg/#a158688
Universell Utforming AS. (2021a, 11. januar). Ønsker dere å kartlegge universell utforming i eksisterende skoler? https://universellutforming.no/b/oensker-dere-aa-kartlegge-universell-utforming-i-eksisterende-skoler
Universell Utforming AS. (2021b, 20. oktober). Kartlegging av universell utforming – brukererfaringer med ulike kartleggingsverktøy. https://universellutforming.no/b/kartlegging-av-universell-utforming--brukererfaringer-med-ulike-kartleggingsverktoey
Vavik, T. & Gheerawo, R. (2009). The Challenges in Universal Design. I T. Vavik. (red.), Inclusive Buildings, Products & Services: Challenges in Universal Design (pp. 4–24). Tapir Academic Press.c
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Else Margrethe Lefdal, Jannicke T.B. Bech, Gunn Synnøve Dalstein
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- The author(s) must manage their economic reproduction rights to any third party.
- The journal makes no financial or other compensation for submissions, unless a separate agreement regarding this matter has been made with the author(s).
- The journal is obliged to archive the manuscript (including metadata) in its originally published digital form for at least a suitable amount of time in which the manuscript can be accessed via a long-term archive for digital material, such as in the Norwegian universities’ institutional archives within the framework of the NORA partnership.
Readers of the journal can print out the published manuscripts under the same conditions as apply to the reproduction of physical copies.