Universal design of specialised classrooms

A survey on Art and Crafts studios

Authors

  • Else Margrethe Lefdal OsloMet - Oslo Metropolitan University https://orcid.org/0009-0001-4326-0406
  • Jannicke T.B. Bech OsloMet – Oslo Metropolitan University
  • Gunn Synnøve Dalstein OsloMet – Oslo Metropolitan University

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.5010

Keywords:

Universell utforming, Kunst og håndverk, verksteder, skolebygg, praksisskoler

Abstract

Requirements for Universal Design of schools are regulated by various laws in Norway. This ensures that no students should be excluded from compulsory education based on disability. However, reasonable accommodations can be made based on individual needs, and the solutions should not impose an undue burden on the institutions. Requirements for Universal Design or adaptation cover the main solutions in the physical conditions. Through a survey, we have examined Art and Crafts studios. The schools in the survey are affiliated with the Department of Aesthetic Subjects at OsloMet - Oslo Metropolitan University. Our research shows several common challenges and potential areas for improvement to meet requirements for Universal Design of Art and Crafts studios, specifically in terms of orientation, access, and accommodations. We also raise the question of whether the exceptions outlined in the legislation are significant factors in ensuring that students receive the Art and Crafts education they are entitled to.

Author Biographies

Else Margrethe Lefdal, OsloMet - Oslo Metropolitan University

PhD, Associate Professor
Department of Art, Design and Drama

Jannicke T.B. Bech, OsloMet – Oslo Metropolitan University

Master's student

Gunn Synnøve Dalstein, OsloMet – Oslo Metropolitan University

Lecturer Garderåsen school

References

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. (2006). Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/konvensjonen/id724096/

Bufdir. (2018). Veikart. Universelt utformet nærskole 2030. https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/Veikart_Universelt_utformet_naerskole_2030.pdf

Bufdir. (2022a). Universelt utformet skole - kartlegging og oppgradering. https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/universelt_utformet_skole___kartelgging_og_oppgradering/

Bufdir. (2022b). Utdanning for personer med nedsatt funksjonsevne. https://www2.bufdir.no/Statistikk_og_analyse/nedsatt_funksjonsevne/Utdanning/#heading121841

Bufdir. (u.å.). Tilskudd til universell utforming. Tildelinger 2021, etter hovedutlysning. https://www.bufdir.no/tilskudd/uu/

Dale, S., Nohre, A., Kjelling, M., & Grunnan, H. B. (Eds.). (2017). Universell utforming - publikumsbygg. Direktoratet for byggkvalitet. https://dibk.no/contentassets/6c97dec0f5bd47f9ae9129c9dbd323a0/prosjekteringsverktoy-for-publikumsbygg_tek17_juni-2021.pdf

Departementene. (2021). Bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge (2021–2025). Plan/strategi Status for universell utforming. https://www.regjeringen.no/contentassets/51369fe60a0240e4bbd554c54310048d/no/pdfs/handlingsplan-for-universell-utforming.pdf

Direktoratet for byggkvalitet. (2017). De mest sentrale endringene fra TEK10 til TEK17. https://www.dibk.no/om-oss/Nyhetsarkiv/her-er-de-mest-sentrale-endringene-i-tek17?_t_q=h%C3%A5ndl%C3%B8per

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven (2008). Lov om forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (LOV-2008-06-20-42). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/2008-06-20-42

Dolmage, J. T. (2017). Academic Ableism: Disability and Higher Education. University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.9708722

FN-sambandet. (2022a). FNs verdenserklæring om menneskerettigheter. https://www.fn.no/om-fn/avtaler/menneskerettigheter/fns-verdenserklaering-om-menneskerettigheter

FN-sambandet. (2022b). Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. https://www.fn.no/om-fn/avtaler/menneskerettigheter/konvensjon-om-rettighetene-til-personer-med-nedsatt-funksjonsevne

FFO. (u.å.). Veien til et universelt utformet samfunn. https://www.ffo.no/globalassets/ffouniversellutformingnett.pdf

Fuglesang, M. (2021). Universell utforming av grunnskolen. Hvor er vi i 2021? Unge funksjonshemmede. https://ungefunksjonshemmede.no/ungefunksjonsjemmede-no/wp-content/uploads/2021/09/universell-utforming-skjerm-enkel.pdf

Garnes, T. (2021). Universelt utformede skolebygg – En kvalitativ studie om implementering av kartlegginger i kommunal praksis og som bidrag for barn og unges muligheter for aktivitet og deltakelse. [Masteroppgave, NMBU]. Brage. https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/2830245/garnes2021.pdf?sequence=1

Hansen, B. H. (2015). Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk [Masteroppgave, OsloMet]. ODA. https://hdl.handle.net/10642/2712

Haug, P. (2010). Moderat læringstrykk i klasserommet. Bedre skole (3). https://utdanningsforskning.no/artikler/2010/moderat-laringstrykk-i-klasserommet/

Helsedirektoratet & Sweco. (2009). Universell utforming av skolebygg. Kartleggingsundersøkelse av 12 norske skoler.

Helsedirektoratet. (2014). 2. Veiledning og god praksis (§ 1–29). § 9. Utforming og innredning. Spesialiserte læringsareal. Hentet 15. desember 2021 fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/miljo-og-helse-i-skolen/veiledning-og-god-praksis-1-29#paragraf-9-utforming-og-innredning

Hølmebakk, I.-M. (2017). Fra uro til utvikling. Universell utforming som linse for studiet av arkitektpraksis som læringsarena [Doktorgradsavhandling, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo]. Adora arkiv. https://aho.brage.unit.no/aho-xmlui/handle/11250/2487186

Høyem, Ø. (2021). Samfunnsutfordringen. FORM 55(2). https://www.formbanken.no/tidsskriftet/form/221/samfunnsutfordringen?rq=verksteder

IK-bygg. (u.å). OM IK-BYGG. Egenskaper. IK-bygg.no. https://www.ikbygg.no/

IRIS (2014, 18. mars). Nasjonal skolekartlegging – oversikt. Kartlegging av forhold for bevegelseshemmete i Grunnskolen. https://usercontent.one/wp/nhf.no/wp-content/uploads/2021/12/Oppsumm-NHF-undersokelse-skole-IRIS.pdf?media=1638905454

Kissow, A.-M. & Klasson, L. (2018). Deltakelse for barn og unge med nedsatt funksjonsevne, med særlig fokus på deltakelse i fysisk aktivitet. – En systematisert kunnskapsoversikt (Rapport nr. 1 2018). https://www.fritidforalle.no/deltakelse-for-barn-og-unge-med-funksjonsnedsettelser-med-saerskilt-vekt-pa-deltakelse-i-fysisk-aktivitet.6108887-356507.html

KDS. (u.å.). Vi mener. https://www.kunstogdesign.no/om-oss

KS. (2018). Nyttig for alle, nødvendig for noen. Gode eksempler på universell utforming i norske kommuner og fylkeskommuner. https://www.ks.no/contentassets/dd69fe90d6014d9aad2d5d5fd06bb8dc/ks_universellutforming_web-2.pdf

KS. (2020). Design for mangfold. Universell utforming i skoler og barnehager. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/DesignMangfold.pdf

KS. (2021a). Enkel kartlegging for små kommuner. Kartleggingsverktøy. Universell utforming i skoler og barnehager. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/KartleggingSkolerBarnehager.pdf

KS. (2021b). Publikumsbygg – Universell utforming, kartlegging, tips og råd. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/UUPublikumsbygg.pdf

KS. (2021c). Opparbeidet uteareal – universell utforming. Kartlegging, tips og råd. https://www.ks.no/contentassets/b3b7ed461beb434f8615c0c92a5a1f1e/UUOpparbeidetUteareal.pdf

Kulturdepartementet. (2021a). Bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge 2021–2025. Regjeringens handlingsplan for universell utforming 2021–2025. Departementene. https://www.regjeringen.no/contentassets/51369fe60a0240e4bbd554c54310048d/no/pdfs/handlingsplan-for-universell-utforming.pdf

Kulturdepartementet. (2021b). Handlingsplan for bærekraft og like muligheter – et universelt utformet Norge 2021–2025. Departementene. https://www.regjeringen.no/contentassets/51369fe60a0240e4bbd554c54310048d/no/pdfs/handlingsplan-for-universell-utforming.pdf

Kunnskapsdepartementet. (2019a). Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02?lang=nob

Kunnskapsdepartementet. (2019b). Skaperglede, engasjement og utforskertrang – strategiplan. https://www.regjeringen.no/contentassets/c8bbb637891443fea7971ba8e936bca4/skaperglede-engasjement--og-utforskertrang.pdf

Kunnskapsdepartementet. (2019c). Kjerneelementer. Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02/om-faget/kjerneelementer

Kvistum, I. (2013, 27. august). Åtte av ti skoler stryker på tilgjengelighet. Handikapnytt.no. https://www.handikapnytt.no/atte-av-ti-skoler-stryker-pa-tilgjengelighet/

Kvistum, I. (2021, 20. oktober). – Skolene trenger et holdningsløft om universell utforming. Handikapnytt.no https://www.handikapnytt.no/skolene-trenger-et-holdningsloft-om-universell-utforming/

Lefdal, E. M. (2016). Nye skoleanlegg for videregående opplæring - Transparens, sentrumslokalisering og brukermedvirkning [Doktorgradsavhandling, NMBU]. Brage NMBU. http://hdl.handle.net/11250/2420939

Lefdal, E. M. (2023). User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway. Acta Didactica Norden (17)3. https://doi.org/10.5617/adno.9271

Lid, I. M. (2013). Developing the theoretical content in Universal Design. Scandinavian Journal of Disability Research, 15(3), 203-215. https://doi.org/10.1080/15017419.2012.724445

Lid, I. M. (2012). Likeverdig tilgjengelighet? En drøfting av menneskesyn og funksjonshemming med vekt på etiske problemstillinger knyttet til universell utforming, mangfold og deltakelse [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Oslo]. Unipub forlag.

Lid, I. M. (2020). Universell utforming og samfunnsdeltagelse (1. utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Likestillings- og diskrimineringsloven. (2017). Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (LOV-2017-06-16-51). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51

Maapalo, P. (2019). Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser, Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid I materialet tre I kunst- og håndverkfaget [Doktorgradsavhandling, NTNU]. NTNU Open. https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/handle/11250/2650840

Mace, R. L. (1985). Universal Design, Barrier Free Environments for Everyone. Designers West 33(1), 147–152.

Mathisen, G. (2020, 2. desember). Støre på skolebesøk: Vil ha fart på universell utforming. Handikapnytt. https://www.handikapnytt.no/store-pa-skolebesok-vil-ha-fortgang-pa-universell-utforming/

Moe, H. E. (2017). Sløydverkstedene i Finland. FORM, 51(2). https://www.formbanken.no/tidsskriftet/form/217/slydverkstedene-i-finland?rq=verksteder

Moe, H. E. (2021). Spesialrom for Kunst og håndverk i grunnskolen – analyse av retningslinjer 1889–1992. FormAkademisk 14(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4026

National Disability Authority (2020). The 7 Principles. The Centre for Excellence in Universal Design (CEUD). https://universaldesign.ie/what-is-universal-design/the-7-principles/the-7-principles.html

Nielsen, L. M. (2020). LMN har ordet. Sjølberging og gode verksteder. FORM 54(3). https://www.formbanken.no/tidsskriftet/form/320/sjlberging-og-gode-verksteder?rq=verksteder

Norges Handikapforbund. (u.å.). Skole. Hentet 28. februar 2022 fra https://nhf.no/arbeidet-vart/hjertesaker/skole/

NOU 2016: 17. (2016). På lik linje — Åtte løft for å realisere grunnleggende rettigheter for personer med utviklingshemming. Barne- og familiedepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2016-17/id2513222/

Nørve, S., Christophersen, J., Denizou, K., Edvardsen, D. & Øyen, C. F. (2005). Kunnskapsoversikt. Universell utforming og tilgjengelighet (Prosjektrapport 392). BYGGFORSK Norges byggforskningsinstitutt. https://www.sintef.no/globalassets/upload/byggforsk/publikasjoner/prosjektrapport-392.pdf/

Opplæringslova. (1998). Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61#KAPITTEL_11

Oslo kommune. (2022). Standard kravspesifikasjoner. Skoler. Oslo Kommune. Standard kravspesifikasjon for skoleanlegg. https://einnsyn-fillager-api.api.oslo.kommune.no/fil?virksomhet=976819837&filnavn=2197ef8618a948a0bfe84333674c44f3_16dc7204231061b93d0d441403a58319.pdf

Plan- og bygningsloven. (2008). Lov om planlegging og byggesaksbehandling (LOV-2008-06-27-71). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2008-06-27-71

Randers-Pehrson, A., Rimstad, Å. & Carlsen, K. (2023). Utopier og realiteter i kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og håndverksundervisningen. Acta Didactica Norden 17(3). https://doi.org/10.5617/adno.9757

Ryhl, C. & Høyland, K. (2018). Inkluderende arkitektur. Vigmostad & Bjørke.

Rådet for funksjonshemmede. (1997). Universell utforming. Planlegging og design for alle. https://www.bufdir.no/siteassets/likestilling-og-ikke-diskriminering/universell-utforming---planlegging-og-design-for-alle.pdf

Sikt. (u.å.). Barnehage- og skuleforsking. Avklar med leiinga. https://sikt.no/tjenester/personverntjenester-forskning/personvernhandbok-forskning/barnehage-og-skoleforskning

SINTEF Byggforsk. (2009). Grunnskolebygg. Funksjoner og arealer. Del 1 (Byggforskserien, 342.205). https://www.byggforsk.no/dokument/131/grunnskolebygg_funksjoner_og_arealer

Star Ford. (2013, 6. september). Deep Accessibility. Star Ford.

Steinfeld, E. & Maisel, J. L. (2012). Universal Design. Creating Inclusive Environments. John Wiley & Sons.

TEK10. (u.å.). Byggteknisk forskrift (TEK10). Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). https://www.dibk.no/regelverk/tek/3/12/iii/12-16?_t_q=trapp

TEK17. (u.å.). Byggteknisk forskrift (TEK17) med veiledning. Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). https://dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/12/i/innledning2?_t_q=universell%20utforming

Tvedt, J. P. (2018). Kreative rom, eller rom for kreativitet? En studie av hvordan rom for kunst- og håndverks utformes i ungdomsskolen [Masteroppgave, NMBU]. Brage NMBU. http://hdl.handle.net/11250/2558175

Utdanningsdirektoratet. (2021, 8. januar). Universell utforming av barnehage- og skolebygg. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/universell-utforming-av-barnehage-og-skolebygg/#a158688

Universell Utforming AS. (2021a, 11. januar). Ønsker dere å kartlegge universell utforming i eksisterende skoler? https://universellutforming.no/b/oensker-dere-aa-kartlegge-universell-utforming-i-eksisterende-skoler

Universell Utforming AS. (2021b, 20. oktober). Kartlegging av universell utforming – brukererfaringer med ulike kartleggingsverktøy. https://universellutforming.no/b/kartlegging-av-universell-utforming--brukererfaringer-med-ulike-kartleggingsverktoey

Vavik, T. & Gheerawo, R. (2009). The Challenges in Universal Design. I T. Vavik. (red.), Inclusive Buildings, Products & Services: Challenges in Universal Design (pp. 4–24). Tapir Academic Press.c

sløydbenker på sløydsal

Published

2023-12-19

How to Cite

Lefdal, E. M., Bech, J. T., & Dalstein, G. S. (2023). Universal design of specialised classrooms : A survey on Art and Crafts studios. FormAkademisk, 16(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5010

Cited by