Med Fagdidaktikk som omdreiningspunkt
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5295Emneord (Nøkkelord):
Liv Merete NielsenSammendrag
Liv Merete Nielsen disputerte i år 2000, med avhandlingen Drawing and spatial representations. Det var trangt i salen, i de gamle lokalene til AHO, ved St. Olavs plass. Disputasen var historisk. Da doktorgradsprogrammet ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) i 1995 la til rette for å inkludere designdidaktikere, fikk også denne profesjonsgrenen innen ‘the making professions’ mulighet til å forske i eget fagfelt. Liv Merete var den første som disputerte, med eksplisitt fagdidaktisk tematikk. Vi visste det ikke da – men dette var den første disputasen i en rekke av flere, med designdidaktisk forankring. For flere av tilhørerne ble denne begivenheten en inspirasjon for videre forskningskarriere, men også for undervisning i fagdidaktikk, på BA-, MA- og etter hvert også Ph.d.-nivå.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Ingvild Digranes, Laila B. Fauske

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.