“I bring gold”

- About playful forms of interaction and children`s various ways of expression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.5764

Keywords:

Children's forms of expression, embodiment, interaction, play, staged spaces

Abstract

This article explores how different forms of interaction in staged spaces can affect children’s participation and expression in Early Childhood Education and Care (ECEC). Through an a/r/tographic approach, the study seeks knowledge about co-creative processes with children, where objects and materials in staged spaces play a significant role. The analysis process combines an explorative analytical approach with a tighter thematic analysis. Two main categories are identified: (1) rule-based forms of interaction and (2) playful forms of interaction. Exploration and analysis of this concept pair contribute to insight into existing pedagogical practices and increase the holistic understanding of children`s varied expressions, both bodily expression and verbal. The study emphasizes the importance of including playful forms of interaction to support all children`s expressions and thus highlights the need for a broader discussion about children`s opportunities for active participation in their own everyday life.

Author Biography

Anette Sofie Bernsen, NLA University College

Assistant Professor at NLA University College
Research Fellow at University of Southeastern Norway

References

Bae, B. (2004). Dialoger mellom førskolelærer og barn – en beskrivende og fortolkende studie (HiO-rapport 2004 nr. 25). [Doktorgradsavhandling, Høgskolen i Oslo]. OsloMet Skriftserien. https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftserien/article/view/62

Bae, B. (2018). Politikk, lek og læring : barnehageliv fra mange kanter. Fagbokforlaget.

Bernsen, A. S. (2017). Lekne føtter i nye roller. Barnehagelærer som igangsetter med barnehagebarn som deltakere i demokratiske prosesser. I A. B. Sæbø, S. A. Eriksson & T.-H. Allern (Red.), Drama, teater og demokrati: i barnehage, skole, museum og høyere utdanning (s. 125-138). Fagbokforlaget.

Bernsen, A. S., Langøy, A. & Eilifsen, M. (2021). Iscenesettelse av barnehagens lekemiljø – fra nye erfaringer til eksperimenterende og utforskende praksis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 7, 287–302. https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2706

Birkeland, J. (2022). Kvalitetsindikatorer i utvikling av leke- og læringsmiljøet i barnehagen: barnehagelæreres perspektiver. Forskning & forandring, 5(2), 4–23. https://doi.org/10.23865/fof.v5.2700

Børhaug, K., Brennås, H. B., Fimreite, H., Havenes, A., Hornslien, Ø., Hoås, M. K., Moser, T., Myrstad, A., Steinnes, G. S. & Bøe, M. (2018). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – et kunnskapsgrunnlag. Ekspertgruppen om barnehagelærerrollen. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/f78959abbdc54b0497a8716ab2cbbb63/barnehagelarerrollen-i-et-profesjonsperspektiv.pdf

Carlsen, K. (2021). Reggio Emilia : atelierkultur og utforskende pedagogikk (1. utgave.). Fagbokforlaget.

Clark, A. (2010). Young Children as Protagonists and the Role of Participatory, Visual Methods in Engaging Multiple Perspectives. American Journal of Community Pscychology, 46(1-2), 115-123. https://doi.org/10.1007/s10464-010-9332-y

Clark, A. (2017). Listening to young children : a guide to understanding and using the mosaic approach. Jessica Kingsley Publishers.

Ejsing‐Duun, S., & Skovbjerg, H. M. (2018). Design as a Mode of Inquiry in Design Pedagogy and Design Thinking. The International Journal of Art & Design Education, 38(2), 445–460. https://doi.org/10.1111/jade.12214

Fasting, M. L., Skreland, L. L., & Kampmann, J. (2021). Å forske blant barn: Kvalitative metoder. Cappelen Damm Akademisk.

Fredriksen, B. Ć. (2013). Begripe med kroppen, barns erfaringer som grunnlag for all læring. Universitetsforlaget.

Fredriksen, B. C. (2019). Før sanden renner ut : barnehagelærerens innsats for økologisk bærekraft. Universitetsforlaget.

Gadamer, H.-G. (2010). Sannhet og metode : grunntrekk i en filosofisk hermeneutikk (L. Holm-Hansen, Overs.). Pax. (Opprinnelig utgitt 1990)

Greve, A., Bergvik, E., & Kristensen, K. O. (2023). Sammen i lek (1. utgave.). Fagbokforlaget.

Greve, A., Jansen, T. T. & Solheim, M. (2014). Kritisk og begeistret. Barnehagelærernes fagpolitiske historie. Fagbokforlaget.

Grindheim, L. T. (2014). Kvardagslivet til barneborgarar: Ein studie av barna si deltaking i tre norske barnehagar [Doktorgradsavhandling, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet]. NTNU Open.

Gjems, L. (2008). Voksnes samtalestøtte i barnehagen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 92(5), 364-375. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-2987-2008-05-03

Hammershøj, L. G. (Red.) (2022). Legekunst. Samfundslitteratur.

Hammershøj, L. G. (2023). Samskabelse som kunsten at skabe og forandres sammen. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 39(67), 12. https://doi.org/10.7146/buks.v39i67.137351

Halland, S. J. A., & Vist, T. (2016). Estetiske opplevingar. Toddlaren i møte med materiale. I T. Gulpinar, L. Hernes og N. Winger, (red.) Blikk fra barnehagen (s.119-146). Fagbokforlaget.

Hovik, L. (2011). Lek som musisk kommunikasjon. Peripeti tidsskrift for dramaturgiske studier, 8(15), 19–29. https://tidsskrift.dk/peripeti/article/view/108208

Hovik, L. & Henning, A. H. (2019). Lydhørt Samspill – Oppmerksomhet på lyd ved bruk av ReMida-materialer med de aller minste i barnehagen. DRAMA: Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, 56(1), 28-35. https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-0

Irwin, R. L. (2017). Becoming a/r/tography. In M.R. Carter & V. Triggs (Eds.) Arts Education and Curriculum Studies (pp. 193-210). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315467016

Irwin, R. L & Springgay, S. (2008). Being with a/r/tography. Sense.

Ilje-Lien, J. (2020). Sårbarhet i møte med den tause Andre. En Kristeva-inspirert utforsking av barnehagelæreres samspill med barn som er nykommere til norsk språk og barnehagekontekst [Doktorgradsavhandling, Høgskolen i Innlandet]. INN. https://hdl.handle.net/11250/2655022

Jensen, J. O., Jørgensen, H. H., Sand, A. L., Hansen, J. H., Lieberoth, A., & Skovbjerg, H. M. (2022). Deltagelsesmuligheder i kreativ leg: et design based research-studie af leg i skolen. BUKS - Tidsskrift for Børne-og Ungdomskultur, 38(66), 39-53. https://doi.org/10.7146/buks.v38i66.133771

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal Akademisk.

LeBlanc, N. & Irwin, R. L. (2019). A/r/tography. I G. W. Noblit (Ed.), Oxford Encyclopedia of Qualitative Research Methods in Education (pp. 1-21). https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.393

Lindqvist, G. (2012). Lekens muligheter. Ad Notam Gyldendal.

Lund, S. (2021). Fysisk aktivt lekende intervju. I L. M. Fasting, L.L. Skreland & J. Kampmann, J. (red.), Å forske blant barn. Kvalitative metoder (s. 36-54). Cappelen Damm Akademisk.

Lunde, C. & Brodal, P. (2022). Lek og læring i etnevroperspektiv. Hvordan gode intensjoner kanødelegge barns lærelyst. Universitetsforlaget.

Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi (B. Nake, Overs. til dansk). Pax. (Opprinnelig utgitt 1945) https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007121304013

Myhre, C. O. & Waterhouse, A. H. (2023). Metodologiske ut-viklinger i en mindre forskning. I C. O. Myhre & A. H. L. Waterhouse (red.), Metodologiske ut-viklinger. Om kvalitativ og post-kvalitativ forskning i barnehagefeltet. Fagbokforlaget.

Nagel, L. & Hovik, L. (2014, 11. april). Interaktiv scenekunst for barn – tyranni eller magi? Morgenbladet, Kunstløftet, s. 22-27. https://www.kulturradet.no/kunstloftet/vis-artikkel/-/kl-artikkel-2014-medvirknig-hovik-og-nagel

Nagel & Hovik (2017). Sesam – et kunstnerisk forskningsprosjekt om interaktive dramaturgier i scenekunst for barn. I L. Hovik & L. Nagel (red.), Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn (s. 31-54). Fagbokforlaget.

Nilsen, T. R., Bjørnestad, E., & Hannås, B. M. (2022). Utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og barns lekemuligheter i det fysiske innemiljøet i barnehagen. Nordisk barnehageforskning, 19(3). 171-191. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.287

Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Pedagogisk forum.

Nordtømme, S. (2016). På vei mot en rom(s)lig pedagogikk: En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet. [Doktorgradsavhandling, Høgskolen i Sørøst-Norge]. USN Open Archive. http://hdl.handle.net/11250/2373513

Ree, M. (2020). Vilkår for barns medvirkning i fellesskap i barnehagen [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Stavanger]. UiS Scholarly Publishing Services. https://doi.org/10.31265/usps.63

Ross, M. (1978). The Creative Arts. Heinemann Educational Books.

Rossholt, N. (2012). Kroppens tilblivelse i tid og rom. Analyser av materielle-diskursive hendelser i barnehagen [Doktorgradsavhandling, NTNU]. NTNU Open. http://hdl.handle.net/11250/269067

Skovbjerg, H. M. (2021). On Play. Samfundslitteratur.

Skovbjerg, H. M., & Jørgensen, H. H. (2021). Legekvaliteter: Udvikling af et begreb om det legende i lærer- og pædagoguddannelsen. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 14(24). https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.127125

Sundsdal, E. & Øksnes, M. (2015). Til forsvar for barns spontane lek Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 1, 1-11. http://dx.doi.org/10.17585/ntpk.v1.89

Sørensen, M. C. (2023). Interagerende mesterskaber. BUKS - Tidsskrift for Børne- & Ungdomskultur, 39(67), 14. https://doi.org/10.7146/buks.v39i67.137346

Waterhouse, A.-H. L., Søyland, L., & Carlsen, K. (2019). Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper. FormAkademisk, 12(1), Art. 1, 1-21. https://doi.org/10.7577/formakademisk.2648

Waterhouse, A.-H. L. (2021). Materialpoetiske øyeblikk. En a-r-t-ografisk studie av små barns eksperimentelle materialprosesser i barnehagen. [Doktorgradsavhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. USN Open Archive. https://hdl.handle.net/11250/2758549

Ødegaard, E. E. (2021). Reimagining “Collaborative Exploration”—A Signature Pedagogy for Sustainability in Early Childhood Education and Care. Sustainability, 13(9), 5139. https://doi.org/10.3390/su13095139

Ødegaard, E. E.; Hu, A.; Severina, E.; Oropilla, C. T.; & Birkeland, Å. (2023) Felles utforskning som arbeidsform – en vei å vise – en vei å gå. Rapport fra en nasjonal studie om innhold og arbeidsmåter i barnehagen (KINDknow notes series 8). Høgskulen på Vestlandet, BARNkunne. Senter for barnehageforsking. https://www.hvl.no/globalassets/hvl-internett/dokument/barnkunne/felles-utforskning-som-arbeidsform---rapport-fra-nasjonal-studie-om-barnehagens-innhold-og-arbeidsmater-kindknownoteseries_2023_.pdf

Østern, T. P. (2017). Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1(5), 7-27. https://doi.org/10.23865/jased.v1.982

Barn i barnehagen som leker og utforsker med materialer og objekter som piperensere og skyggeteaterfigurer rundt en overheadprojektor.

Published

2024-12-31

How to Cite

Bernsen, A. S. (2024). “I bring gold”: - About playful forms of interaction and children`s various ways of expression. FormAkademisk, 17(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5764

Cited by