Advancing Design Thinking Towards a Better Understanding of Self and Others
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.1649Emneord (Nøkkelord):
design thinking, self awareness, context, design ethics, design pedagogySammendrag
In advancing the design discipline, two key themes repeatedly emerge: design's move away from materialism and augmenting better problem-solving skills through self-awareness. The first anchors design in a process rather than a product, something that is native to the concept of design thinking. The second anchors the designer in ethics. Designers who have a strong sense of self-awareness, understanding their own roles, biases and influences and the larger contexts they inhabit, are overall better equipped to solve problems. If we continue to advance design away from materialism and towards self-awareness, what models can we follow in this change?
Nedlastinger
Publisert
2017-09-04
Hvordan referere
James, M. (2017). Advancing Design Thinking Towards a Better Understanding of Self and Others. FormAkademisk, 10(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1649
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).