Humor supporting preschoolers in designing and making crafts
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.1858Sammendrag
This study aims to examine how designing and making humorous craft products can be connected to storytelling. The study involved 17 preschoolers who were tasked to design a soft toy that would make others laugh. The brainstorming was supported by collaborative and individual activities (e.g., discussions and sketching). The preschoolers told humorous stories inspired by the craft process. Humor and different activities form an inspiring starting point for the design process. Craft making with humor motivates children, gives them story ideas, and makes learning more holistic. Storytelling makes children’s thoughts on their soft toys visible. Girls’ and boys’ views differ on what makes others laugh. Girls prefer to laugh together, whereas boys’ humor is aggressive, unconventional, and may be based on embarrassing others or laughing at others’ expense. Girls emphasize the significance of cheering up others; thus, they are more product oriented than boys.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).