Yrkesfaglærere og bærekraftig utvikling: Forståelse og oppfatning.
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.5770Emneord (Nøkkelord):
Yrkesfaglærere, bærekraftig utvikling, profesjonsforståelse, grønn omstillingSammendrag
Bærekraftig utvikling (BU) er et sentralt tverrfaglig tema i læreplanverket LK20 og en viktig dimensjon i samfunnets grønne omstilling. Likevel finnes det begrenset forskning på hvordan yrkesfaglærere forstår og oppfatter BU i sin profesjonelle praksis. Denne studien undersøker hvordan yrkesfaglærere innen teknologiske fag tolker begrepet BU og hvilke oppfatninger som kommer til uttrykk i deres refleksjoner om egen yrkesutøvelse.
Studien er basert på kvalitative intervjuer med yrkesfaglærere innen bygg- og anleggsteknikk, elektro- og datateknologi samt teknologi og industrifag. Ved hjelp av teoretiske perspektiver fra Banduras begrep om "agency", Freires teori om kritisk bevissthet og O’Briens transformasjonsmodell analyseres lærernes forståelse av BU i lys av utdanningspolitiske føringer, profesjonsidentitet og praksisfeltets krav.
Funnene viser at yrkesfaglærernes oppfatninger av BU varierer og påvirkes av både personlige verdier, strukturelle rammer og arbeidslivets forventninger. Mens enkelte lærere ser BU som en sentral del av sitt faglige ansvar, opplever andre det som et diffust eller eksternt krav. Det kommer også frem at BU ofte forstås i en miljømessig og teknologisk kontekst, mens de sosiale og økonomiske dimensjonene får mindre oppmerksomhet.
Studien bidrar til økt innsikt i hvordan yrkesfaglærere navigerer mellom utdanningspolitiske mål og praksisfeltets realiteter, og peker på behovet for en tydeligere begrepsforståelse og diskusjon om BU i yrkesfaglig kontekst.
Nedlastinger
Referanser
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
Bearing Point. (2022). Bærekraft i elektrobransjen. https://www.nelfo.no/siteassets/nelfo_barekraft-i-elektrobransjen-07.11.2022.pdf
CEDEFOP. (2020). Vocational education and training in Europe, 1995-2035: Scenarios for European vocational education and training in the 21st century (Cedefop reference series, No 114). Publications office of the European Union. http://data.europa.eu/doi/10.2801/794471
CEDEFOP. (2021). The green employment and skills transformation: Insights from a European Green Deal skills forecast scenario. Publications Office of the European Union. http://data.europa.eu/doi/10.2801/112540
CEDEFOP. (2022a). The future of vocational education and training in Europe. Volume 1: The changing content and profile of VET: epistemological challenges and opportunities. (Cedefop research paper; No 83). Publications Office of the European Union. http://data.europa.eu/doi/10.2801/215705
CEDEFOP. (2022b). The future of vocational education and training in Europe: Volume 2: Delivering IVET: institutional diversification and/or expansion? (Cedefop research paper, No 84). Publications Office of the European Union. http://data.europa.eu/doi/10.2801/780431
CEDEFOP. (2022c). The future of vocational education and training in Europe: Volume 3: The influence of assessments on vocational learning (Cedefop research paper, No 90). Publications Office of the European Union. http://data.europa.eu/doi/10.2801/067378
Departementene. (2021). Nasjonal strategi for ein grøn, sirkulær økonomi. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nasjonal-strategi-for-ein-gron-sirkular-okonomi/id2861253/
European Commission. (u.å.). The European Green Deal. Hentet [16. januar 2024 fra https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en]
FN-sambandet. (2023, 18. september). FNs bærekraftsmål. https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal
Folke, C., Polasky, S., Rockström, J., Galaz, V., Westley, F., Lamont, M., Scheffer, M, Österblom, H., Carpenter, S. R., Chapin III, F. S., Seto, K. C., Weber, E. U., Crona, B. I., Daily, G. C., Dasgupta, P., Gaffney, O., Gordon, L. J., Hoff, H., Levin, S. A., … Walker, B. H. (2021). Our future in the Anthropocene biosphere. Ambio, 50(4), 834-869. https://doi.org/10.1007/s13280-021-01544-8
Fornybar Norge. (2021). Felles energi- og industripolitisk plattform. https://www.fornybarnorge.no/publikasjoner/rapport/2021/felles-energi-og-industripolitisk-plattform/
Freire, P. & Bergman Ramos, M. (2014). Pedagogy of the oppressed (30. jubileumsutg.). Bloomsbury.
Haugen, H. Ø. & Skilbrei, M.-L. (2021). Håndbok i forskningsetikk og databehandling. Fagbokforlaget.
Holden, E. & Linnerud, K. (2018). Fra global idé til lokal handling. Plan, 50(3), 48–55. https://doi.org/10.18261/issn1504-3045-2018-03-13
Jacobsen, D. I. (2022). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode (4. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Johannessen, A., Christoffersen, L. & Tufte, P. A. (2021). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (6. utg.). Abstrakt forlag.
Karstensen, S., Holt, J. & Storvik, J. E. (2015, 24.-26. august). Learning logs and self-assessment: How to use students learning logs and self-assessment towards learning outcomes as a tool in Technical and Vocational Education and Training (TVET) to provide insight and support the students’ different learning needs and development of student`s learning strategy? I K. Livingston & G. Macfarlane (Red.), Teacher education through partnerships and collaborative learning communities (s. 85–96)[Konferansebidrag]. The 40th Annual Conference of the Association for Teacher Education in Europe (ATEE), Glasgow, Skottland. https://issuu.com/gaelemacfarlane/docs/atee_fv_proceedings_20_aug_2016.doc
Kompetansebehovsutvalget. (2023). Fremtidige kompetansebehov: Utfordringer for grønn omstilling i arbeidslivet (Temarapport 1/2023). https://kompetansebehovsutvalget.no/wp-content/uploads/2023/09/KBU-temarapport-2023.pdf
Korsager, M., Reitan, B. & Iversen, E. (2023). Bærekraftig utvikling på yrkesfag: Hvilket grunnlag gir læreplanene for undervisning som skaper bærekraftsbevissthet? Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 8(1), 101–121. https://doi.org/10.7577/sjvd.5216
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Lafferty, W. M. & Langhelle, O. (1995). Bærekraftig utvikling som begrep og norm. I W. M. Lafferty & O. Langhelle (Red.), Bærekraftig utvikling: Om utviklingens mål og bærekraftens betingelser (s. 13–38). Ad Notam Gyldendal.
Larsen, L. (2015). Bærekraftig yrkesopplæring—Didaktikk mellom skole og arbeidsliv? I O. Eikeland, H. Hiim & E. Schwencke (Red.), Yrkespedagogiske perspektiver (s. 168–192). Gyldendal Akademisk.
Meld. St. 13 (2020–2021). Klimaplan for 2021-2030. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/nn/dokumenter/meld.-st.-13-20202021/id2827405/
Meld. St. 24 (2016-2017). Felles ansvar for felles fremtid: Bærekraftsmålene og norsk utviklingspolitikk. Utenriksdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/217f38f99edf45c498befc04b7ef1f7e/no/pdfs/stm201620170024000dddpdfs.pdf
Meld. St. 26 (2022–2023). Klima i endring—Sammen for et klimarobust samfunn. Klima- og miljødepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-26-20222023/id2985027/
Meld. St. 27 (2016-2017). Industrien—Grønnere, smartere og mer nyskapende. Nærings- og fiskeridepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-27-20162017/id2546209/
Meld. St. 28 (2015-2016). Fag—Fordypning—Forståelse: En fornyelse av kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartmentet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
Meld. St. 36 (2020–2021). Energi til arbeid—Langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser. Olje- og energidepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-36-20202021/id2860081/
Meld. St. 40 (2020–2021). Mål med mening—Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030. Kommunal- og moderniseringsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-40-20202021/id2862554/
Mobråten, K. & Spetalen, H. (2024). Utvikling av bærekraftig yrkesutøvelse i restaurant- og matfag? Acta Didactica Norden, 18(2). Artikkel 15. https://doi.org/10.5617/adno.10514
NOU 2014:7. (2014). Elevenes læring i fremtidens skole—Et kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2014-7/id766593/
NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole: Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartmentet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/
Nærings- og fiskeridepartementet. (2022). Veikart for grønt industriløft. Regjeringen. https://www.regjeringen.no/contentassets/1c3d3319e6a946f2b57633c0c5fcc25b/veikart_skisse_uu_ja.pdf
O’Brien, K. (2018). Is the 1.5°C target possible? Exploring the three spheres of transformation. Current Opinion in Environmental Sustainability, 31, 153–160. https://doi.org/10.1016/j.cosust.2018.04.010
O’Brien, K., Carmona, R., Gram-Hanssen, I., Hochachka, G., Sygna, L. & Rosenberg, M. (2023). Fractal approaches to scaling transformations to sustainability. Ambio, 52(9), 1448–1461. https://doi.org/10.1007/s13280-023-01873-w
Offergaard, T.-L. (2020). Bærekraft i yrkesfaglærerutdanninger: Et vitenskapsteoretisk bidrag til integrering av bærekraft som tverrfaglig tema. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 5(1), 1–21. https://doi.org/10.7577/sjvd.3436
Opplæringslova. (2023). Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (LOV-2024-06-25-53). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2023-06-09-30/KAPITTEL_1-1#KAPITTEL_1-1
Oslo Economics. (2022). Kompetanse- og kunnskapsbehov for det grønne skiftet (OE-rapport 2022-72). https://osloeconomics.no/publication/kompetanse-og-kunnskapsbehov-for-det-gronne-skiftet/
Raworth, K. (2017). Doughnut economics: Seven ways to think like a 21st-century economist. Random House Business Books.
Renda, A., Schwaag Serger, S., Tataj, D., Morlet, A., Isaksson, D., Martins, F., Mir Roca, M., Hidalgo, C., Huang, A., Dixson-Declève, S., Balland, P.-A., Bria, F., Charveriat, C., Dunlop, K. & Giovannini, E. (2021). Industry 5.0, a transformative vision for Europe: Governing systemic transformations towards a sustainable industry. European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2777/17322
Richardson, K., Steffen, W., Lucht, W., Bendtsen, J., Cornell, S. E., Donges, J. F., Drüke, M., Fetzer, I., Bala, G., von Bloh, W., Feulner, G., Fiedler, S., Gerten, D., Gleeson, T., Hofmann, M., Huiskamp, W., Kummu, M., Mohan, C., Nogués-Bravo, D., . . . Rockström, J. (2023). Earth beyond six of nine planetary boundaries. Science Advances, 9(37), Artikkel eadh2458. https://doi.org/10.1126/sciadv.adh2458
Robinson, J. (2004). Squaring the circle? Some thoughts on the idea of sustainable development. Ecological Economics, 4, 369-384. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2003.10.017
Shrivastava, P., Stafford Smith, M., O’Brien, K. & Zsolnai, L. (2020). Transforming sustainability science to generate positive pocial and environmental change globally. One Earth, 2(4), 329-340. https://doi.org/10.1016/j.oneear.2020.04.010
SINTEF. (u.å.). Bærekraft i SINTEF [Hentet 6. mars 2025 fra https://www.sintef.no/barekraft/]
Skålholt, A., Aakernes, N., Andresen, S., Aspøy, T. M., Dahlback, J., Høst, H., Johannesen, H. S., Lillebø, O. S., Lyckander, R. H., Lysvik, R. R., Nyen, T. & Vagle, I. (2023). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2 (NIFU-rapport 2023:21). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. https://www.fafo.no/images/pub/2023/20857.pdf
Skålholt, A., Aakernes, N., Andresen, S., Mogstad Aspøy, T., Dahlback, J., Nybru Gleditsch, R., Skonhoft Johannesen, H., Sevaldson Lillebø, O., Haugland Lyckander, R., Ravn Lysvik, R., Arnvig Samuelsen, Ø., Nyen, T., & Vagle, I. (2024). Overgang til opplæring i bedrift: Tredje delrapport fra evaluering av fagfornyelsen yrkesfag (2024:13). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. https://www.fafo.no/images/pub/Nifurapport2024-13_3.pdf
Spetalen, H., Mobråten, K., Bakken, R., Karstensen, S., Havreberg, S., Dahlback, J., Iversen, I., Røsten, L., Holtet, J. I. & Holt, J. (2021). Bærekraft i yrkesopplæringen: Rapport fra en spørreundersøkelse om hvordan elever i yrkesopplæringen vektlegger bærekraft i skoleopplæring og yrkesutøvelse. OsloMet - Storbyuniversitetet. https://hdl.handle.net/11250/2762359
Steffen, W., Richardson, K., Rockstrom, J., Cornell, S. E., Fetzer, I., Bennett, E. M., Biggs, R., Carpenter, S. R., de Vries, W., de Wit, C. A., Folke, C., Gerten, D., Heinke, J., Mace, G. M., Persson, L. M., Ramanathan, V., Reyers, B. & Sorlin, S. (2015). Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. Science, 347(6223), Artikkel 1259855. https://doi.org/10.1126/science.1259855
Stockholm Resilience Centre. (u.å.). Planetary boundaries. Hentet 6. mars 2025 fra https://www.stockholmresilience.org/research/planetary-boundaries.html
Stockholm Resilience Centre. (2016, 14. juni). The SDGs wedding cake. https://www.stockholmresilience.org/research/research-news/2016-06-14-the-sdgs-wedding-cake.html
Tjora, A. H. (2021). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (4. utg.). Gyldendal.
UNESCO. (2022). Transforming technical and vocational education and training for successful and just transitions: UNESCO strategy 2022-2029. https://unevoc.unesco.org/home/UNEVOC+Publications/lang=en/akt=detail/qs=6644
UNESCO-UNEVOC. (2017). Greening Technical and Vocational Education and Training—A practical guide for institutions. https://unevoc.unesco.org/up/gtg.pdf
UNESCO-UNEVOC. (2020). Trends in New Qualifications and Competencies for TVET Perspektives of the European UNEVOC Network. https://unevoc.unesco.org/pub/bilt_trends_mapping_study.pdf
UNESCO-UNEVOC. (2021a). New qualifications and competencies for future-oriented TVET - TVET advocacy—Ensuring multi-stakeholder participation (Volume 2). https://unevoc.unesco.org/bilt/nqc
UNESCO-UNEVOC. (2021b). New qualifications and competencies for future-oriented TVET - TVET governance—Steering collective action (Volume 1). https://unevoc.unesco.org/bilt/nqc
UNESCO-UNEVOC. (2021c). New qualifications and competencies for future-oriented TVET TVET delivery—Providing innovative solutions (Volume 3). https://unevoc.unesco.org/bilt/nqc
UNESCO-UNEVOC. (u.å.). TVETipedia Glossary. https://unevoc.unesco.org/home/TVETipedia+Glossary/lang=en/show=char/char=T#start
Utdanningsdirektoratet. (2020a). Læreplan i vg1 bygg- og anleggsteknikk (BAT01-03). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/bat01-03?lang=nob
Utdanningsdirektoratet. (2020b). Læreplan i Vg1 elektro og datateknologi (ELE01-03). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/ele01-03?lang=nob
Utdanningsdirektoratet. (2020c). Læreplan i vg1 teknologi- og industrifag (TIP01-03). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/tip01-03?lang=nob
Verdenskommisjonen for miljø og utvikling. (1987). Vår felles fremtid: Verdenskommisjonen for miljø og utvikling. Tiden Norsk Forlag.
Aakernes, N., Andresen, S., Bergene, A. C., Dahlback, J., Høst, H., Skonhoft Johannesen, H., Skålholt, A., Hagen Tønder, A. & Vagle, I. (2022). Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1 (NIFU-rapport 2022:8). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. https://www.fafo.no/images/pub/2022/20809.pdf
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Roger Bakken, John David Holt, Steinar Karstensen, Lars Rolf Larsen, Erik Refseth Ødegård

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.