Grensekryssing i yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet medieproduksjon og informasjonsteknologi

Yrkesdidaktiske muligheter og utfordringer

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7577/sjvd.5935

Emneord (Nøkkelord):

Grensekryssing,, yrkesdidaktikk, medieproduksjon, informasjonsteknologi, samarbeid skole og arbeidsliv

Sammendrag

Denne studien undersøker hvordan yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet for medieproduksjon og informasjonsteknologi (IM) utnytter læringspotensialet som skapes når elevene beveger seg mellom opplæring i skole og bedrift. Ved å anvende konseptet grensekryssing (boundary crossing) analyseres hvordan yrkesfaglærerne kan utnytte ulikheter mellom læringsarenaene som en ressurs i det yrkesdidaktiske arbeidet. Studien er basert på data innhentet gjennom et sekvensielt mixed methods-design hvor en kvantitativ surveystudie blant yrkesfaglærere i utdanningsprogrammet ble etterfulgt av ti semistrukturerte intervjuer.

Resultatene viser at elevenes grensekryssing skaper yrkesdidaktiske muligheter gjennom videreføring av arbeidslivspraksis i skolen. Eksempler på dette er reelle prosjekter fra næringslivet som å produsere reklamesfilmer og utvikle nettsider for navngitte bedrifter og offentlige virksomheter i skoleopplæringen, samt kontakt med bransjen som bidrar til oppdatert undervisning. Samtidig opplever lærerne betydelige utfordringer knyttet til mangel på tid og ressurser, noe som begrenser deres muligheter til å følge opp elevene.
Kvaliteten på samarbeidet med bedrifter varierer, og resultatene indikerer at bedriftene ikke alltid bidrar, slik lærene ønsker, til utdanningsinnholdet.
Studien peker på behov for å sikre ressurser til lærernes oppfølging av arbeidslivspraksis, utvikle mer strukturerte samarbeidssystemer samt å undersøke forskjeller mellom første og andre året i skoleopplæringen. Studien bidrar med kunnskap om betydningen av et tett samarbeid mellom skole og arbeidsliv og hvilke muligheter og utfordringer lærerne møter i det yrkesdidaktiske arbeidet med å skape sammenheng mellom læringsarenaene.

Nedlastinger

Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Referanser

Akkerman, S. F. & Bakker, A. (2011). Boundary Crossing and Boundary Objects. Review of Educational Research, 81(2), 132–169. https://doi.org/10.3102/0034654311404435

Andersson, P. & Köpsén, S. (2019). VET teachers between school and working life: Boundary processes enabling continuing professional development. Journal of Education and Work, 32(6-7), 537-551. https://doi.org/10.1080/13639080.2019.1673888

Bakker, A. & Akkerman, S. (2019). The Learning Potential of Boundary Crossing in the Vocational Curriculum. I D. Guile & L. Unwin (Red.), The Wiley Handbook of Vocational Education and Training (s. 349–372). John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119098713.ch18

Berner, B. (2010). Crossing boundaries and maintaining differences between school and industry: Forms of boundary‐work in Swedish vocational education. Journal of Education and Work, 23:1, 27–42. https://doi.org/10.1080/13639080903461865

Berntsen, S. K. & Johannesen, H. S. (2023). Fra logg til blogg: Yrkesfaglæreres digitale kompetanseutvikling gjennom designbasert praktikerforskning. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 13(1), 28–53. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2313128

Boersma, A., ten Dam, G., Volman, M. & Wardekker, W. (2010). "This baby ... it isn’t alive." Towards a community of learners for vocational orientation. British Educational Research Journal, 36(1), 3-25. https://doi.org/10.1080/01411920802642355

Cattaneo, A. A. P. & Aprea, C. (2018). Visual Technologies to Bridge the Gap Between School and Workplace in Vocational Education. I D. Ifenthaler (Red.), Digital workplace learning (s. 251–270). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46215-8_14

Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. & Bell, R. C. (2011). Research methods in education (7. utg.). Routledge.

Creswell, J. W. & Plano Clark, V. L. (2018). Designing and conducting mixed methods research (3. utg.). Sage.

Dahlback, J., Johannesen, H. S., Vagle, I. & Aakernes, N. (2022). Programfaglæreres yrkesdidaktiske arbeid med implementeringen av fagfornyelsen i vg1. I N. Aakernes, S. Andresen, A. C. Bergene, J. Dahlback, H. Høst, H. S. Johannesen, A. Skålholt, A. H. Tønder & I. Vagle (Red.), Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 1: Bakgrunn, prosess og implementering på vg1 (s. 85–121). NIFU-rapport (2022:8).). NIFU. https://hdl.handle.net/11250/2990375

Dahlback, J., Johannesen, H. S., Vagle, I. & Aakernes, N. (2024). Faglige lederes og instruktørers perspektiv. I A. Skålholt, N. Aakernes, S. Andresen, J. Dahlback, R. N. Gleditsch, H. S. Johannesen, O. S. Lillebø, R. H. Lyckander, R. R. Lysvik, Ø. A. Samuelsen, T. Nyen & I. Vagle (Red.), Overgang til opplæring i bedrift. Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag (s. 16–53). NIFU. https://hdl.handle.net/11250/3164531

Ellstöm, P.-E. (2012). Læring i spændingsfeltet mellom produktionens og utviklingens logik. I K. Illeris (Red.), 49 tekster om læring (s. 467–476). Sanfundslitteratur.

Engeström, Y. & Miettinen, R. (2012). Introduction. I Y. Engeström, R. Miettinen & R.-L. Punamaki (Red.), Perspectives on activity theory (s. 1–16). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511812774.002

Enochsson, A.-B., Kilbrink, N., Andersén, A. & Ådefors, A. (2021). Att ständigt behöva tänka om: Ett yrkesdidaktiskt dilemma i digitaliseringens spår. I J. Kontio & S. Lundmark (Red.), Yrkesdidaktiske dilemman (s. 299–322). Natur & Kultur.

Enochsson, A.-B., Kilbrink, N., Andersén, A. & Ådefors, A. (2022). Obstacles to progress: Swedish vocational teachers using digital technology to connect school and workplaces. The international journal of training research, 20(2), 111–127. https://doi.org/10.1080/14480220.2021.1979623

Fetters, M. D., Curry, L. A. & Creswell, J. W. (2013). Achieving integration in mixed methods designs – Principles and practices. Health Services Research, 48, 2134-2156. https://doi.org/10.1111/1475-6773.12117

Gessler, M. & Moreno Herrera, L. (2015). Vocational Didactics: Core Assumptions and Approaches from Denmark, Germany, Norway, Spain and Sweden. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(3), 152-160. https://doi.org/10.13152/IJRVET.2.3.1

Hellevik, O. (2015). Hva betyr respondentbortfallet i intervjuundersøkelser? Tidsskrift for samfunnsforskning, 56(2), 211-231. https://www.idunn.no/tfs/2015/02/hva_betyr_respondentbortfallet_i_intervjuundersoekelser

Hiim, H. (2015). Kvalitet i yrkesutdanningen: Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesforankring av innholdet i yrkesutdanningen [The quality of curriculum in VET: Results from an action research project on content and structure in VET]. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(2), 136-148. https://www.idunn.no/npt/2015/02/kvalitet_i_yrkesutdanningen_-_resultater_fra_et_aksjonsfors

Hiim, H. & Hippe, E. (2001). Å utdanne profesjonelle yrkesutøvere [Educating professional practitioners]. Gyldendal akademisk.

Johannesen, H. S., Kverneggen, K.-A. & Øgård, M. (2022). Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfag-læreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis? NordYrk, 12(1), 51-75. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212151

Jonasson, C. (2014). Defining Boundaries between School and Work: Teachers and Students' Attribution of Quality to School-Based Vocational Training. Journal of Education and Work, 27(5), 544-563. https://doi.org/10.1080/13639080.2013.787483

Jørgensen, C. H. (2004). Connecting work and education: Should learning be useful, correct or meaningful? Journal of Workplace Learning, 16(8), 455-465. https://doi.org/10.1108/13665620410566423

Karstensen, S. & Aakernes, N. (2023). En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer. Scandinavian Journal of Vocations in Development, 8(1), 60–79. https://doi.org/10.7577/sjvd.5227

Kilbrink, N., Enochsson, A.-B., Andersén, A. & Ådefors, A. (2022). Teachers’ use of digital boundary objects to connect school and workplace-based learning in dual vocational education. I E. Kyndt, S. Beausaert & I. Zitter (Red.), Developing connectivity between education and work : principles and practices (s. 119–136). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003091219-10

Köpsén, S. & Andersson, P. (2018). Boundary processes in connection with students’ workplace learning: Potentials for VET teachers’ continuing professional development. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(1), 58-75. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188158

Lahn, L. C. & Nore, H. (2018). ePortfolios as Hybrid Learning Arenas in Vocational Education and Training. I S. Choy, G.-B. Wärvik & V. Lindberg (Red.), Integration of vocational education and training experiences: Purposes, practices and principles (s. 207–226). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8857-5_11

Meld. St. 21 (2020–2021). Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/581b5c91e6cf418aa9dcc84010180697/no/pdfs/stm202020210021000dddpdfs.pdf

Mulder, M. (2014). Conceptions of Professional Competence. I S. Billett, C. Harteis & H. Gruber (Red.), International Handbook of Research in Professional and Practice-based Learning (s. 107–137). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8902-8_5

Mårtensson, Å. (2022). Creating continuity between school and workplace: VET teachers' in-school work to overcome boundaries. Journal of Vocational Education & Training, 74(4), 682-700. https://doi.org/10.1080/13636820.2020.1829009

Nore, H. & Lahn, L. C. (2014). Bridging the Gap between Work and Education in Vocational Education and Training. A study of Norwegian Apprenticeship Training Offices and E-portfolio Systems. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 1(1), 21-34. https://doi.org/10.13152/IJRVET.1.1.2

Nyen, T. & Tønder, A. H. (2012). Fleksibilitet eller faglighet?: En studie av innføringen av faget prosjekt til fordypning i Kunnskapsløftet [Flexibility or proficiency?: A study of the implementation of the subject In depht study in The Knowledge Promotion Reform]. Fafo. https://www.fafo.no/media/com_netsukii/20274.pdf

Onwuegbuzie, A. J. & Johnson, R. B. (2006). The Validity Issue in Mixed Research. Research in the schools, 13(1), 48.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (4. utg.). Sage.

Persson Thunqvist, D. & Axelsson, B. (2012). "Now It's Not School, It's for Real!": Negotiated Participation in Media Vocational Training. Mind, Culture, and Activity, 19(1), 29-50. https://doi.org/10.1080/10749039.2011.632048

Pfeiffer, S. (2017). Work 4.0 – New challenges for participation and qualification. I F. Kaiser & S. Krugmann (Red.), Social Dimension and Participation in Vocational Education and Training. Proceedings of the 2nd conference “Crossing Boundaries in VET” (s. 30–34). University of Rostock.

Roll, M. J. J. & Ifenthaler, D. (2021). Multidisciplinary digital competencies of pre-service vocational teachers. Empirical Research in Vocational Education and Training, 13(1), 7–18. https://doi.org/10.1186/s40461-021-00112-4

Schwendimann, B. A., Cattaneo, A. A. P., Zufferey, J. D., Gurtner, J.-L., Bétrancourt, M. & Dillenbourg, P. (2015). The ‘Erfahrraum’: a pedagogical model for designing educational technologies in dual vocational systems. Journal of Vocational Education & Training, 67(3), 367–396. https://doi.org/10.1080/13636820.2015.1061041

Schaap, H., Baartman, L. & Bruijn, E. (2012). Students’ Learning Processes during School-Based Learning and Workplace Learning in Vocational Education: A Review. Studies in Vocational and Professional Education, 5(2), 99-117. https://doi.org/10.1007/s12186-011-9069-2

Star, S. L. & Griesemer, J. R. (1989). Institutional Ecology, 'Translations' and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. Social studies of science, 19(3), 387–420. https://doi.org/10.1177/030631289019003001

Tanggaard, L. (2007). Learning at Trade Vocational School and Learning at Work: Boundary Crossing in Apprentices' Everyday Life. Journal of Education and Work, 20(5), 453-466. https://doi.org/10.1080/13639080701814414

Tashakkori, A., Johnson, R. B. & Teddlie, C. (2020). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences (2. utg.). SAGE Publications, Inc.

Utdanningsdirektoratet. (2018). Anbefalinger for det nye yrkesfaglige utdanningsprogrammet Informasjonsteknologi og medieproduksjon. Anbefalinger fra midlertidig arbeidsgruppe nedsatt av Utdanningsdirektoratet.

Utdanningsdirektoratet. (2020, 3.11.). Yrkesfaglig fordypning for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene (YFF). https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/felles-for-fagopplaringen/yrkesfagleg-fordjuping/yrkesfaglig-fordypning-for-de-yrkesfaglige-utdanningsprogrammene-yff/

Utdanningsdirektoratet. (2021, 25. 3.). Kva er nytt i informasjonsteknologi og medieproduksjon? https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagspesifikk-stotte/nytt-i-fagene/hva-er-nytt-i-informasjonsteknologi-og-medieproduksjon/

Utdanningsdirektoratet. (2023, 19.6.). Yrkesfaglege utdanningsprogram – opplæringsmodellar. https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/andre-varianter/yrkesfag-opplaringsmodellar/#a162341

Wesselink, R., Jong, C. & Biemans, H. (2010). Aspects of Competence-Based Education as Footholds to Improve the Connectivity Between Learning in School and in the Workplace. Studies in Vocational and Professional Education, 3(1), 19-38. https://doi.org/10.1007/s12186-009-9027-4

Young, M. (2004). Conceptualizing vocational knowledge: Some theoretical considerations. I H. Rainbird, A. Fuller & A. Munro (Red.), Workplace learning in context. Routledge.

Zitter, I., Hoeve, A. & de Bruijn, E. (2016). A Design Perspective on the School-Work Boundary: A Hybrid Curriculum Model. Vocations and Learning, 9(1), 111-131. https://doi.org/10.1007/s12186-016-9150-y

Aakernes, N. (2018). From school to work: Coherence between learning in school and learning in workplaces for apprentices in the Media graphics programme in Norway. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(1), 76–97. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.188176

Aarkrog, V. (2005). Learning in the workplace and the significance of school‐based education: A study of learning in a Danish vocational education and training programme. International Journal of Lifelong Education, 24(2), 137-147. https://doi.org/10.1080/02601370500056268

Nedlastinger

Publisert

2025-03-07

Hvordan referere

Karstensen, S., & Aakernes, N. (2025). Grensekryssing i yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet medieproduksjon og informasjonsteknologi: Yrkesdidaktiske muligheter og utfordringer. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 10(1), 179–200. https://doi.org/10.7577/sjvd.5935

Utgave

Seksjon

Special issue on vocational didactics